Gå til innhold
Arkivverket

[#72233] inspirasjon til 'Mot soleglad'


Gjest marit. elisebet totland
 Del

Recommended Posts

Gjest marit. elisebet totland

Jeg har lest at omstreifergutten Martin Johan Mathiassen Schou skal ha gitt inspirasjon til Garborgs dikt 'Mot soleglad'. Likeledes blir det hevdet at det var han som lærte Garborg å sette pris på Vestlandsnaturen.Alt dette er muligens sant, men jeg har ikke funnet dokumentasjon i Garborgs egne brev, dagbøker, bøker ol.Er det noen som på leiting etter smått og stort i arkiver og historiske dokumenter har kommet over noe som kan bekrefte det som fortelles?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit. elisebet totland

Takk til Odd Sørås.Ja, det er blant annet her jeg har sett denne koblingen. Problemet er bare at det er vanskelig å dokumentere dette.Jeg er derfor redd for at noen har trukket en slutning utifra at disse to kjente hverandre som gutter uten å vite eksakt hvilken betydning vennskapet har hatt.Jeg har vurdert å spørre Liv Borge som har lage artikkelen i leksikonet og som har skrevet 'Solens og månens barn', men har foreløpig ikke funnet noen adresse til henne.Siden jeg holder på å danne meg et bildet av forholdet mellom Garborg og Schou, spør jeg nå alle interesserte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.