Gå til innhold
Arkivverket

[#72241] Oppslag i Ancestry, John Mollan


Gjest Gyrid Jørgensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gyrid Jørgensen

Er det noen som har tilgang på ancestry og som har tid til å sjekke for meg hva det står av ytterligere informasjon om: John Mollan, gift med Selma. Han var født i Verran i 1883. Det er par i 1920-tellingen i st.Louis, Minnesota som jeg lurer på om kan være paret jeg søker etter. Mvh Gyrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Nilsen

Det står (jeg tar bare med det viktigste nå):Mollan John Head 37 år, født i Norge av norske foreldre, immigrert 1902Mollan Selma Wife 33 år, født i Norge av norske foreldre, imm. 1901Mollan Clara Daughter 9 år, født i MinnesotaMollan Jacob Son 6 år, født i MinnesotaMollan Richard Son 4 4/12 år, født i MinnesotaMollan Ernest Brother 35 år, født i Norge, imm. 1914Mollan Gunhildt Sister-in-Law, 33 år, født i Norge, imm. 1917Rolandson Roland Brother-in-Law, 31 år, født i Norge, imm. 1902Rolandson Peter Brother-in-Law, 28 år, født i Norge, imm. 1902

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gyrid Jørgensen

Flott, takk skal du ha Lars Erik. Da var dette den riktige familien. Her fant jeg broren Ernst også, så det var flott.Står det noe mer om hustruene, dvs Selma og Gunhild, f.eks fødested, pikenavn eller foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Frå SSDI: RICHARD M MOLLAN 27 Aug 1915 06 May 1990 CaliforniaFrå California Death Index: Richard Melvin Mollan Social Security #: 552071775 Sex: MALE Birth Date: 27 Aug 1915 Birthplace: Minnesota Death Date: 6 May 1990 Death Place: San Diego Mother's Maiden Name: RolandsenDessutan var han med i andre verdenskrig. Det står at han er ugift, men han kan sjølvsagt ha gifta seg seinare.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Nilsen

Ernest og Gunhild finner jeg også i 1930. De har da barn Gordon E, 9 år, og Kenneth 6.I fødselsregister for Minnesota finner jeg John og Selmas barn:Clara Mollan, f. 8 des 1910, Jacob Mollan f. 23 jan 1913 og Richard Melvin, f. 27 aug 1915. Mors pikenavn er Rolandson.Ernest og Gunhild har barna:Earl Gordon, f. 23 jan 1920 og Kenneth, f. 22 jan 1924. Mors pikenavn: Johnson.Ernest Martin Mollan, f. 7 mar 1884, dør i Saint Louis, MN, 26 jul 1960.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Nilsen

Og da er det nok hun som dør i Alameda, CA, 14 nov 1945, født 9 feb 1886. Jeg ser at fødselsdatoen stemmer med Sara Rolandsdtr i Lierne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Nilsen

Og det er en Clara Oppenheim, f. 8 des 1910 i Minnesota, som dør i Alameda 2 mar 1972. Clara Mollan/Morgan gifter seg med Ramsey S Oppenheim 30 okt 1971. Jeg regner med at Clara da har vært gift med en Morgan tidligere. I SSDI er etternavnet ved dødsfallet angitt som Morgan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gyrid Jørgensen

Takk til dere alle sammen. Dette er riktig flott. Jeg hadde nesten ingen informasjon om disse to brødrenes etterslekt i USA. Jeg skal se litt nøyere på dette når jeg kommer hjem i kveld.Mvh Gyrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

MOLLAN, GUNHILDDate of Birth: 16 Nov 1963 Place of Birth: OUT OF STATE Mother Maiden Name: ROLANDSON certid# 1963-MN-018060Date of Death: 16 Nov 1963 County of Death: ST. LOUISMuligens en feilregistrering på fødselsdato, og at dette er Ernst kone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Nilsen

Nå fant jeg John og Selma også i 1930. De står som Mollen. De bor da i Alameda. I tillegg til de som er nevnt ovenfor, har de datteren Leona, 6 år. Leona Almeda Mollan er født i Minnesota 10 mai 1923.Clara heter Clara Morgan, og hun har sønnen Leslie, 11/12 år. Som svigersønn er angitt John Morgan, 21 år (etternavnet er i registeret angitt som Marzan, men det står vitterlig Morgan). Han er født i California, med foreldre fra England.Leslie John Morgan - der morens pikenavn er Mollan - er født 2 mai 1929 i Alameda. En annen Morgan der mors pikenavn er Mollan, er Karen Kristine, f. 9 apr 1945.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gyrid Jørgensen

Dette er bare flott. Takk skal dere ha alle sammen!Jeg ser at jeg har skrevet feil årstall i mitt første innlegg. John Kristian Mollan var selvfølgelig født i 1882 og ikke 1883 som jeg skrev.Jeg har nå regisrert følgende om Johns familie:John Kristian Mollan f. 3.apr 1882 - død?hustru Selma - født Sara Rolandsen den 9.feb 1886 i Lierne, N-Tr. Hun død 14.nov 1945Barn: Clara f.8.des 1910, d. 2.mars 1972, Jacob Sigval f.23. jan 1913, d.9.mars 1957, Richardt Melvin f.27.aug 1915, d.6. mai 1990, Leona Almeda f.10. mai 1923, død?.Clara gift 2 ganger, første gang med John Morgan. 2 barn i dette ekteskapet. John Leslie f.2.mai 1929. Karen Kristine f.9.april 1945.Ernst eller Ernest som han ble hetende i USA, hans familie: Ernest f.7. mars 1884, d.26. juli 1960. Hans kone Gunhild er født Johnson, mangler fødested og fødsels- og dødsdato.De hadde to sønner;Earl Gordon f. 20. nov 1920 og Kenneth f. 22.jan 1924.Sikkert et dumt spørsmål men hva ble foresten et 'Registration card' brukt til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Litt om disse registreringskortene:About U.S. World War II Draft Registration Cards, 1942 This database is an indexed collection of World War II U.S. draft cards from the Fourth Registration, the only registration currently available to the public (the other registrations are not available due to privacy laws). The Fourth Registration, often referred to as the 'old man's registration', was conducted on 27 April 1942 and registered men who born on or between 28 April 1877 and 16 February 1897 - men who were between 45 and 64 years old - and who were not already in the military.The U.S. officially entered World War II on 8 December 1941 following an attack on Pearl Harbor, Hawaii. Just about a year before that, in October 1940, President Roosevelt had signed into law the first peacetime selective service draft in U.S. history, due to rising world conflicts. After the U.S. entered WWII a new selective service act required that all men between ages 18 and 65 register for the draft. Between November 1940 and October 1946, over 10 million American men were registered.This database is an indexed collection of the draft cards from the Fourth Registration, the only registration currently available to the public (the other registrations are not available due to privacy laws). The Fourth Registration, often referred to as the 'old man's registration', was conducted on 27 April 1942 and registered men who born on or between 28 April 1877 and 16 February 1897 - men who were between 45 and 64 years old - and who were not already in the military.Mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gyrid Jørgensen

Takk for forklaringen om registreringskortene også.Jeg prøver meg på en ny etterlysning også. Disse to brødrene John og Ernst hadde nemlig en tredje bror Aage. Han var født den 12. jan 1891 i Verran. Aage Johannesen Mollan reiste 19/5 – 1910, 18 år gammel, fra Trondhjem via Kristiania. Skulle til Duluth, Minnesota. Billetten var forhåndsbetalt i USA av broren Ernst som hadde reist til samme sted året før. Aage ankom New York den 31. mai 1910 med Skipet S/S Oscar ɪɪ. På immigrasjonspapirene står det han skal til broren. Han må ha vært sammen med brødrene en liten stund, for jeg har et bilde tatt hos fotograf i USA med dem alle tre på.Aage 'forsvant' for familien og det var moren og søskenes store sorg at de ikke kjente til hans skjebne i USA. Kanskje kan man nå, siden det er flere kilder tilgjengelig digitalt, løse et nesten hundre år gammelt mysterium?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Aud Marie Mollan

Jeg ville bare spørre: Har du funnet ut mer om Aage? Hadde ikke brødrene - John, Ernest og Severin (var også i USA) - noen kontakt med Aage der borte? Er det noen antagelser om hva som kan ha skjedd med ham? Kanskje han endret skrivemåte på navnet slik at han ikke er søkbar på nettet uten videre. Jeg fikk forresten tilsendt fra amerikanske slektninger bryllupsbildet av en av disse brødrene, det hadde stått i ei lokalavis i Cotton, nord for Duluth, MN. 7-8 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gyrid Jørgensen

Nei, jeg har ikke funnet ut noe mer om Åge. Hvis brødrene i USA kjente til hans skjebne ser det ikke ut til at de sa noe om dette til familien hjemme i Norge. For hans mor og søsken her i Norge bare 'forsvant' han. Moren prøvde å spore ham opp via frelsesarmen uten hell.Jeg har brudebilder av John og Ernst, som ble boende i USA, men det kunne være interessant å vite om det stod noe mer i avisen om paret - utover bildet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.