Gå til innhold
Arkivverket

[#72245] Aner til Anna Marie Andersen (strand)


Gjest Stein Gammelmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Stein Gammelmo

Jeg leter etter min oldemor Anne Marie Andersen Strand' aner. Hun ble foedt 17 juli 1871 (1874?) i Fredrikshald (Halden). Kan ha blitt foedt i Sverige, men i FT 1900 staar det Fr.hald Hun flyttet til Oslo og fikk et barn Lydia Solveig Strand foedt 8 mai 1897. De flyttet til Vang paa Hedemarken.I FT 1900 bodde de paa to forskjellige gaarder. Hun gifytet seg med Gustav Johnsen og bosatte seg paa Stange. Hun dode der den 31 jul 1934. Haaper at noen kan hjelpe meg videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Din oldemor Ana Maja Andersen er født i Ed i Sverige. Ed er ikke så langt fra Halden.Hennes foreldre er Olaf Andersen og Stina Maja Petersdatter.Konfirmasjonen i Halden kirke 2 mai 1886 finner du her: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Gammelmo

Takk for opplysningene Lars Ove. Jeg har lett etter dette en stund og lurer paa hvordan du fant dette ut. Jeg er forholdsvis ny paa aa proeve aa finne mine slekninger og proever aa lete meg frem i forskjellige arkiver. Jeg leter ogsaa etter ANA's datter Lydia Solveig som var foedt i Oslo den 8 mai 1897. Jeg vet at min oldemor var adventist (syvende). Siden jeg ikke vet hvor de bodde i OSLO eller om adventistene doepte sine barn og fikk de innskrevet i kirkeboekene er det ikke lett. Har du kanskje noen tips. Jeg prover ogsaa aa finne en link til navnet Strand hun brukte. Hun var kun kjent som Anna Strand. Haaper du eller noen andre kan hjelpe meg videre.Talkk for hjelpenStein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Dette må være innflyttingen til Halden i 1879(høyre side) Mora Stina Maja Petersdatter er enke med to barn ,Anna Maja Ols.,født 17 juli 1871,og Anders,født 6 aug 1873: Kirkeboken: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5464&idx_id=5464&uid=ny&idx_side=-107>LenkeInnflyttingen for Stina Maja Petersdatter,fra basen 'Innflytta svenskar til Østfold': Lenke Anna Maja: Lenke Anders Valfrid:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Tomter

Fant Lydia Solveig på disnorge.no Der ligger også fotografi av gravminnet.Navn Lydia Solveig Knudsen Født dato 0805 1897 Død dato 0912 1978 Begravet dato 1412 1979 Felt 01 Rad 11 Gravnr 071 Gravplass Stange Fylke/Kommune Hedmark/Stange Kirkesogn Stange Prestegjeld Stange prestegjeld Prosti Hamar Domprosti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Så i kirkeboken at Leonard Larsson,født 23 jan 1845, kom flyttende sammen med dem til Halden: nr 70 i kirkeboken)Leonard Larsson,fra Basen innflytta svenskar til Østfold: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Gammelmo

Takk baade til Eva og Ann mary IHT FT 1900 bodde Leonard Larsen (1845) med kone Marit ( 1842). Disse to var foedt i Serige. De hadde to barn som var foedt i Fredrikstad Karl 1882 og Magda 1885. De bodde paa gaarden Haugli i Vang, Hedemarken sammen med Lydia. Moren Anna bodde paa Haraldstad hos Lars Mikkelsen som ogsaa var Adventist. Min mor kan huske at hun besokte Karl Larsen og hans hustru Signe i Oslo mens hun vokste opp og kalte dem tante og onkel. Lydia giftet seg med Hans Knudsen. Hun drev og overtok sin mors butikk og kiosk paa Stange. Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Tomter

Foreldrene til Anna Maja. Far: Rättaren Olof Andersson f. 30.04 1829, d. 26.11.1874 Tror f. sogn skal være Østervagskog el.l. Han ble viet til Stina Maja Petersdotter 13.01.1871. Hun var en del yngre, f. 1.07.1842, Ed. I Husforhørsboken Dals-Ed AI:18:side 469, står det har hun var utfattig da hun flyttet fra Årbol til Norge 1.11.1878.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Tomter

Olof Anderssons foreldre var Anders Olofsson f. 1788- d 2.02.1851 og Anna Rasmusdotter f.1794 – d. 2.04.1852, Søsken Børit 12.09.1817 og Pär 11.08.1821. Bodde i Bøn i Østervallskog. (Østervallskog A:1:7: side 13). (dødsfall i Østervallskog A:I:12: side 16) Alle gikk regelmessig til nattverd.Stina Maja, døpt Stina Maria i Ed 09.07.1842. Foreldre Bonden Peter Jonsson d.y. og Hustru Maja Andersdotter, 24 år i Tingvalla. Peter Jonsson var født i Grinstad i 1820 i husforhørslengde 1841-1845 er det anført ”ingen bibel” Maja Andersdotter f. 18.09.1818 i Ånimskog. Deres første sønn Anders Johan ble født 15.03.1840 i Holm Han døde 22.03.1841. I tillegg til Stina Maria hadde de også Carolina f. 4.11.1841 Ed, en ny Anders Johan f. 21.12.1846 Ed. Så et tvillingpar f. 9.12.1848, Lena og Lisa, d. 29.09.1850. (Dals-Ed A:I:10: side 196) Ingen gikk til nattverd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Gammelmo

Hjertelig takk Eva. Dette er overveldene. Hadde nesten gitt opp haapet paa aa finne noe. Naa maa jeg proeve aa finne Anna's bror Anders Valfried for aa faa se om det er noen slekniger etter han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Gammelmo

Har lett og lett etter noen spor i aa finne hva som har skjed med denne side av slekta mi. Kan Anders Andersen gift med Auguata vaere han som bor i Kjoebenhavs gate 17 i Kristiania i FT 1900. Anders er foedt i Waermland Sverige 1873, Passer godt. Hans kone Augusta, Antonsdatter Vikeby er nesten 'sikkert' foedt i Roedenes, Oestfold, 9/2-71, doept 12/3-71, konfirmert11/10-85 og utvandret til Kritiania i 1898. Har noen info. av henne? Anna var 7. Adventist og hennes datter Lydia Solveig ble antagelig ikke doept. Kan noe hjelpe meg med aa finne informasjon over adventister i Kristiania i slutten av aarhundreskiftetmvh, Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.