Gå til innhold
Arkivverket

[#72252] Etterkommer av Hundevad-slekta på Melbu, Hadsel kommune.


Gjest Werner Pedersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Werner Pedersen

Jeg er usikker. Mads Offersen var jektskipper, leilending, gjestgiver og lensmann på Melbu. Han kom sørfra til Melbu via Skjerringstad i Bø omkring 1630. Han var gift med Maren Hemmingsdtr. De fikk bl.a. sønnen Christen Madsen Hundevad som ble leilending etablerte handelsleie på Helgenes, Hadsel. Ref. bl.a. prestenes manntall 1666 og Hofdasegl nr. 21. Christen fikk sønnen Jacob, f. 1656. Så langt er alt ok, men var Michel Jacobsen som i 1710 bygsler 1 vog på Helgenes sønn til Jacob Christensen? Og, var enkemann Jacop Michelsen (skattemanntall 1762) sønn til Michel Jacobsen(foran) og far til Mallene Jacobsdtr. gift med Peder Olsen, Brotøy som bygsler på Helgenes fra 1761? Alt iflg. Hofdasegl. Og til slutt: Ft. 1801 for Helgenes har Jacob Pedersen 40 år og jordmann på Helgenes. Herfra er alt greit, men jeg finner ikke bekreftelse på at forannevnte er riktig sammenheng. Noen som føler seg inne her og kan bidra til avklaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke svare på spørsmålet, men lurer på hva hun het, den datteren av Mats/Mads Offersen (Ovesen) som ble gift (rundt 1680?) med enkemannen Anders Mogensen Thilemann/Tellemann på Sand/Sanne og med ham fikk datteren Riborg ca. 1684 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Sverre Alsos

Jeg fikk for mange år siden god hjelp av Gunvald Krey på Hennes, som hadde forsket på slektshistorie for Hadsel. Kulturkontoret/evt. biblioteket i Hadsel kommune skal ha data fra hans arbeide, og yter hjelp (har jeg hørt). Kanskje du kan få hjelp derfra. Forøvrig har Johan Borgos, forfatter av slektshistorie for Øksnes og Sortland, god greie på Vesterålsslekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Werner Pedersen

Beklager at det ble lenge før jeg svarte - har vært bortreist. Jeg kjenner Gunvald Krey. Når det gjelder Anders Mogensen Tillemann kan denne adresse gi mange svar. www.nose.dk/Norge/lind2.html#20Men jeg søker fremdeles i mitt problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Werner Pedersen

Hei Torgeir. Nei, jeg har ikke 'forsket' på det ennå, for som du ser i mitt startinnlegg strever jeg med bekreftelse på sammenhengene. Jeg siterer fra artikkel i Hovdasegel(Hadsel historielag) nr 17 fra 1972 av Alf Kiil:'Mats Offersen eller hans første må ha tilhørt en slekt Hundevad, for etterkommerne hans bruker det slektsnavnet. Navnet forekommer i Danmark, men synes å være lite utbredt. En Jens Sørensen Hundevad (1577 - 1612) var prest i Kolding og prost i Brust herred ....'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

For en tid siden innledet jeg en debatt om Melbo slektens opphav og Hundevad sporet. Se denne på: 36254: Nathanael Madsen Melbo, hans opphav og etterkommere Hvis det er av interesse har jeg en del stoff om Melbo slektens utbredelse på Vestlandet. Hans Gangstø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Jeg har en lang rekke Hundevad'er fra 1700-tallet og bakover. Men ingen Mads. En av 'mine' er borger og skipper Erich Nissen Hundevad (ca 1610-ca1687). Om ham har jeg notert: -Erich Nissen er bindeleddet mellom frislekten på Hundevad og Haderslevslekten med samme navn. Han fikk borgerskap i Haderslev i 1636. Flyttet til helgården Avnøgård i Ørby som han fester i 1662. Ørby var på den tiden en av de fire landsbyene i Vonsbæk sogn. Hans hustru er ikke kjent. (...)' i det hele taget er kvinderne nærmest usynlige i kilderne..' Erichs bror Jens Nissen overtok Hundevad. (BC)Kilden BC er Bodil Clausen og hennes artikkel i 'Langs fjord og dam - lokalhistorie omkring Haderslev'/2.000.Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.