Gå til innhold
Arkivverket

[#72259] Elias Larsen, Krokstrand i Rana


Gjest André Martinsen
 Del

Recommended Posts

Gjest André Martinsen

Jeg leter i kirkebøkene etter Elias Larsen, som skulle være født rundt 1741, men det har ikke lykkes meg å finne dåpsoppføringen. Jeg har undersøkt kirkebøkene for Mo/Rana og Hemnes, skjønt den sistnevnte er vel ikke aktuell siden det er tale om Dunderlandsdalen.Er her noen som er istand til å vise meg dåpsoppføringen? Jeg takker for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Kan det være han som er oppført her (midt på høgre side) Kildeinformasjon: Nordland fylke, Mo (Nord-Rana) i Hemnes, Ministerialbok nr. 827A01 (1740-1751), Kronologisk liste 1741, side 22-23. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16555&idx_id=16555&uid=ny&idx_side=-18>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiet lite spørsmålpå siden av tema. Er det Elias Larsen som er far til Ragnhild Eliasdtr g. m. Augustinus Mathiassen etter 1801. Fant en Ragnhild på samme gård som Ole Eliasen i 1801 Ole er jo en sønn av nevnte Elias. Ragnhilds sønn er født i Kilhamn i Rødøy.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Ja, det mener jeg bestemt at er riktig, men jeg støtter meg bare til skrevne annenhåndskilder.Hva legger du til grunn for påstanden om at Elias Augustinussen var født i Kilhamn? Er du sikker på at han var blitt far i 1801? Han var nemlig født i 1804, ifølge mine nedtegnelser, og det var på Røssvoll i Rana, hvis jeg husker det riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har jo lovet å jobbe med disse for noen, og har gjort en god del som er lagt inn i mitt slektsprogram(siden det kommer inn på flere av mine grener). Elias Larssen var født i Massingsletten og døpt Dom.9.p.trinit.1741, og han ble trolovet med Maren Olsdatter Rundhaugen Dom 2.p.trinit.1775. De ble gift 01.01.1776. De fikk disse barna:1)Ole døpt 23.prediken 17752)Berthe Martha Bugge Eliasdatter døpt lørdag 14.11.1778.3)Ragnhild Eliasdatter født 03.01.1782, og gift i 1803 med Augustinus Mathiassen. Derees barn har jeg kun fra bygdeboka foreløbig:-Elias Augustinussen født 1804-Mathias Augustinussen født 1806-Ola Augustinussen født 1809.Tar det jeg har om anene i eget innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Her er Ragnhild Eliasdatter med aner:1)Ragnhild Eliasdatter født 03.01.1782 Foreldre:2)Elias Larsen Massingsletten døpt i Moe kirke Dom.9.p.trinit.17413)Maren Olsdatter Rundhaugen døpt i Moe kirke Dom.21.p.trinit.1744 Besteforeldre:4)Lars Israelsen Gaastjønnlia døpt i Hemnes kirke Mickelsdag(29.09)1705. Han var bror av min formor Dordi Israelsdatter, og anenr 6 her Ola Israelsen. Lars døde i 17825)Ragna Nilsdatter som skal være født i ca 1711, men jeg tviler på at det er riktig siden hun alt 5.04.1727 blir trolovet med Lars Israelsen, og de fikk datteren Golla sammer året. Finner ikke giftermålet.6)Ola Israelsen i Hemnes kirke 4.søndag etter trinit(28.06)1711. Bror av anenr. 4 her. Ola døde i februar 1785, og ble gravlagt 22.02.1785 på Moe kirkegård. Trolovet 03.11.1737 og gift 06.01.1738 med Anne Eriksdatter Granheia.7)Anne Eriksdatter Granheia døpt i Hemnes kirke palmesøndag(10.04)1718. Hun døde 24.04.1782, og ble gravlagt på Moe kirkegård bededag 1782. Oldeforeldre.8)Israel Joensen som var bruker i Gaastjønnlia fra ca 1701 og til ca til 1717. Han bruker av Rundhaugen(også kalt Kinderkeis og Furuheia fra ca 1720 og til han døde i 1743). Det var skifte på han i 17439)Marit Israelsdatter født ca 1676, og gravlagt i en alder av 73 år 19.10.1749. Etter en del mailing med privatperson for noen år siden fant han og jeg ut at hun antageligvis fra datter av Israel Eliassen Skonseng som var fra Åenget(født der)12 og 13 blir samme som 8 0g 914)Erik Østensen Granheia født ca ca 16783, og oppgitt å være 82 år som gravlagt St.hansdag 24.06.1765. Trolovet 15.08 og gift 31.01.1706 i Hemnes kirke med Marithe Fagerlien. Han var bror av min formor Eli Østensdatter(ca 1682-30.11.1765)15)Marithe Fagerlien18)Israel Eliassen Åenget født ca 1641. Han var bruker av Skonseng i 1674 og til iallefall ved manntallet 1701.26)Blir samme som nr.1828)Østen Eriksen Granheia født ca 1645-164729)Ukjent kone, men kan være den Anne Jensdatter Granhede som ble gravlagt 5.søndag etter trinit(27.06)1723 i en alder av 82 år. Begrunnelse: Både Østens sønn Erik og Østens datter Eli har hver sin datter som heter Anne.36)Elias Henriksen Selfors som ryddet Åenget i ca 164072)Henrik på Selfors, som var bruker i Selfors ca 1621-1648. Han var jekteskipper i hele denne perioden.Jeg har en del mer på både disse og noen søsken av hver enkelt ane, men det er en del arbeid med må få det over i dokument. Får ikke gjort det på en stund siden jeg holder på å skrive av arvinger fra skifter i Frosta/Åsen i Trøndalag på 1700-tallet og har mikrofilm på fjernlån for dette.56)Erik Østensen som var bruker av Granheia fra ca 1661 til 1690

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Ad (4): Jeg misforstod ditt innlegg, så bare overse svaret.Ad (6) og (7): Mye flott og nyttig stoff. Det er forresten spennende at Elias Larsens datter Berte Marta fikk Bugge som oppkallingsnavn. Hennes tre brødre fikk ikke lignende navn. Slik skikk var jo uvanlig før 1800 i Nordland, og i min slekt har samtlige aner med slike oppkallingsnavn frem til 1800 forfedre med det samme navn, det være seg 'Karen Tanche Andersdatter', datterdatter av 'Karen Tanche'. Det tyder på kjennskap til en fjern formor som het Bugge (kanskje gift med jekteskipperen på Selfors), eller så kunne det være en samtidig kvinne i Rana som de hadde et forhold til. Jeg får prøve å undersøke det nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det er moro å kunne hjelpe. Noe av det hadde jeg fra før, men har jo lagt inn en god del av etterkommere på søsken av mine aner. Hvis du skulle finne ut noe mer tilknytning til Buggeslekten Andre, så hører jeg gjerne om det. Jeg har jo selv alle anenr. fra og med 8 og bakover(innlegg 7). Israel Joensen(anenr.8) har jeg lenge vært på jakt etter aner til. Det merkelige er at han ikke er å finne ved manntallet 1710 hverken i Rana/Hemnes eller i prestegjeldene rundt(har sett Nesna/Dønna, Alstahaug, Herøy og Rødøy uten å finne han). Har en teori om at Israel Joensen kan være bror av den Hendrich Moe som var fadder på Israels og Marits eldste sønn Jon døpt langfredag 21.03.1704. Jeg finner en Hendrich Joensen i Moe ved manntallet 1701, og han var fra Selfors. Merker meg at vår Israel også har en sønn Hendrik døpt 1.søndag etter trinit(10.06)1708. Henrik Joensens far vat Joen Hendrichen som var 56 år i 1666, og var da oppsitter i Selfors. Denne Jon var bror av Elias Hendrichsen født ca 1605. Israel må da i såfall ha blitt født etter 1666. Dette er jo bare en teori, og jeg har ikke greid å få noe godt bevis for at Israel Joensen og Henrik Joensen Moe født ca 1665 var brødre. I

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ikke helt riktig at jeg får alle aner her i innlegg 7 blant mine, og jeg får ikke 14 og 15 Erik Østensen Granheia og Marithe Fagerlien. Erik Østensen var jo bror av min formor Eli Østensdatter, så deres foreldre blir jo mine aner da. Ellers må jeg jo skryte av skiftene til Svein Edvarsen her, for uten disse hadde det mye lengre tid å jobbe med slekt på Helgeland. Skulle ønske det hadde vært noe slikt for andre steder, men der må man se skiftene selv på mikrofilm for å finne ut ting. Det er jo moro det også da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest André Martinsen

Ad (6):Piken het nok ikke Beret Marta BUGGE Eliasdatter. Det står nok heller «6 ug:gl:» c: seks uker gammel. LenkeForøvrig var slekten Budde det nærmeste jeg kom i min leting etter slekten Bugge blant Henrik på Selforses etterkommere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Ja du har visst rett Andre. Jeg må forøvrig begynne forfra igjen med det jeg har gjort med disse, siden jeg har mistet over 700 navn i mitt slektsprogram. Må nok skjerpe meg når det gjelder oppdateringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.