Gå til innhold
Arkivverket

[#72265] Vaagsvegter


Gjest Eva Kalmér Savjord
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Kalmér Savjord

Hva er en vaagsvegter? Jeg finner min oldemors søster som vaagsvegter i Bergen i 1891.Det høres ut som et mannsdominert yrke på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg må ha blitt blind, for jeg har søkt etter vaagsvegter i 1891 Bergen, men finner ingen kvinne som det står oppført som det. Det er 2 menn som er vaagsvegtere, men alle kvinnene er vaagepiker eller vaagekoner. De er våke-koner/-piker(ved sykehus).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Kalmér Savjord

Digitalarkivet: Folketelling 1891 for Bergen4279 Markesmuget 3 4 -66 10 2 Severine Olsd. Kvamme K HU G N 29 Indre Holmedal Søndfjord Vaagsvægter Sorry ,jeg skrev vaagsvægter med 'e' derfor fikk du ikke treff da du søkte.Så du tror altså det er en som våker over syke ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det ser ut som at Severine var gift med vaagsvækter Ole Anders. Næss. En vaagsvekter tror jeg er en som f.eks. tenner gatelyset og roper ut klokkeslettet på dagen/kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.