Gå til innhold
Arkivverket

[#72266] Kristen Larsen och Gudbjörg Mikkelsdatter Ullensaker 1730-talet


Gjest Jörgen Ingman
 Del

Recommended Posts

Gjest Jörgen Ingman

Detta par ska enligt bygdeboken för Ullensaker (Nordgarn på Kjos) ha fått en son Lars 1737. Hittar ingen Lars född då, däremot får de en dotter Karen 1735 och en son Mikkel 1738. Båda födda på Kjos. Om 1737 stämmer någorlunda borde de ha kunnat fått Lars 1736-37. Den enda som skulle kunna vara Lars är [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7639&idx_id=7639&uid=ny&idx_side=-34>Lenke (överst till vänster)Men här står som far Kristoffer Larsen på granngården Bjönningstad. Har prästen blandat ihop Kristen och Kristoffer eller är det här fel Lars? I bygdeboken finns nämligen en Kristoffer Larsen på Bjönningstad född 1680-1700 som ju skulle kunna vara far, men att båda har fruar med samma namn är väl ganska otänkbart? Dessutom hittar jag ingen Lars Kristoffersen konfirmerad, men däremot en Lars Kristensen 1754 som stämmer exakt på åldern med den född 1736.När Kristen och Gudbjörg gifte sig i Nannestad dec 1733 noterade jag att en av sponsorerna var från Bjönningstad. Höger sida överst till vänster trolovas de och längst ner till höger vigs de:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jörgen Ingman

Japp, det är denna jag menar. Men Lars föddes i juli 1736 och konfirmationen var i maj 1754, så därför var han då 17 år. Den som transkriberat har nog bara räknat av 17 år från 1754 och då skrivit 1737 som födelseår.Mvh, Jörgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jörgen Ingman

Förtydligande, den Lars Kristoffersen jag hittade föddes i juli 1736 och det är han jag tror konfirmeras 1754 som Lars Kristensen. Om det nu är samma person?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.