Gå til innhold
Arkivverket

[#72271] østen pedersen f. 1818 i vågå sine foreldre?


Gjest Øyvind Nilsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Øyvind Nilsen

Hei....... er det noen som vet noe om denne mannen sine foreldre. Jeg finner han som døpt i heidal vågå 26.07. 1818. Han er født uekte. Foreldre er Peder Pedersen Steneeje og Ingeborg Johnsdatter Bilbeneje. Men jeg finner ikke mer om disse foreldrene..... og det er jo ytterst merklig. Det var ikke sikkert at de giftet seg noen gang, men de burde vel dukke opp i en eller annen sammenheng. Hvem denne Peder Pedersen var.... det står at han er enkemand når de får sønnen Østen. Det er vel ikke noen der ute som vet noe om denne slekta/ personene?Med vennlig hilsen Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Nilsen

Hei helge.... Takk for svar. Jeg har funnet i 1801 under Bilben en jon Nielsen 50 år og Marit Østensdatter som har barna niels 2 år kari 8 år, Marit 6 år. Østen Pedersen kan jo være oppkalt etter Marit Østensdatter sin far, men isåfall var ikke Ingborg født enda kanskje, eller ? Vet ikke om dette rett familie enda...Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Vi kan vel anta at det er ganske sannsynlig at foreldrene til Østen var født i 1801. Hvis ikke, ville moren vært bare 16 år når Østen ble unnfanget.Det finnes flere aktuelle foreldrekandidater i Heidalen i 1801: Vi har f.eks a) Imbjør Jonsdatter, 10 år og datter av Jon Hansen, husmann under Kruke, og b) Imbjør Jonsdatter, 10 år og tjener på Harlaug. (Kan a og b være samme person ?) I 1865 finner vi en Ingeborg Jonsdatter som enke på Brubakken, og som er mor til en Anders Andersen, 46 år. Denne Ingeborg er sannsynligvis a eller b over.Peder Pedersen var et vanlig navn i Heidalen i 1801. Det er iallefall tre kandidater: a) Peder Pedersen, 19 år, soldat på Harilstad, b) Peder Pedersen 13 år sønn av Peder Johannesen, husmann under Åseng, og c) Peder Pedersen, 17 år, tjener på Horgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Jeg tror ikke det er mye å få ut av fadderlista. Det er faddere fra fire forskjellige gårder/plasser i Heidalen (Ryen-eie, Ellingsbø-eie, Faukstad og Ekre-eie), og ingen av fadderne er bestefar eller tante/onkel til Østen, dvs. det er ingen Peder/Pedersen/Pedersdatter eller Jon/Jonsen/Jonsdatter blant fadderne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hvis jeg ikke er helt ute på viddene, kan vel navnet Ingeborg opptre i ulike varianter som for eksempel Imbjør?I 1801 finner jeg to Imbjør Jonsdatter i Heidal. De var begge 10 år gamle, dvs at de var ca 27 år da Østen ble døpt. Her lenkene til de to kandidatene:Imbjør Jonsdatter, datter av enkemann og husmann på Kruken, Jon Hansen [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=24&filnamn=f18010515&gardpostnr=100&personpostnr=2275&merk=2275#ovre>Lenke. Hun ble konfirmert i 1805 – se helt til høyre på høyre side av kirkeboka - Oppland fylke, Vågå, Ministerialbok nr. 1 (1739-1810), Konfirmerte 1803-1807, side 222. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeImbjør Jonsdatter, datter av Lars Østensen og Kari Iversdatter, husmannsfolk på Harlaug i Hedalen Lenke. Jeg mener å se at en Imbjør Jonsdatter ble konfirmert i Heidal i 1808 – 17 år gammel – se høyre side, venstre kolonne , rekken med konfirmanter rett over 1809 - Oppland fylke, Vågå, Ministerialbok nr. 1 (1739-1810), Konfirmerte 1807-1809, side 223. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Til innlegg 10, siste delen. Imbjør Jonsdtr kan ikke være datter til Lars Østensen Kjørren og Kari Iversdtr av to grunner: 1.Lars og Kari var barnløse 2.Patronymikonet passer dårlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Grethe (10) og Kai (11) : Imbjør Jonsdatter på Harlaug i 1801 var ikke datter til Lars Østensen Kjørren. Som jeg skrev i innlegg (6) var hun tjenestejente på Harlaug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Det finnes ei Imbjør Jonsdtr f.1791 på Krukehaugen nordre som kan være den samme som er på Hålå i 1801. Kan ikke finne navnet Østen/Estin i den forbindelsen. Finner 3 passende Peder Pedersen: 1. PP f.1796 på Heringstadeie, ingen opplysninger 2/3. PP f.1758, d.1834 gm Jøran Torsdtr f.1751, d.? De har tre barn før 1801, hvorav første fødte PP f.1782 Har ingen opplysninger om denne PP 4. PP f.1788 på Haugen u/Aaseng. Ingen opplysningerPå Ødegården u/Faukstad søndre har jeg notert: Østen Pedersen f.1818 gm Marit Syversdtr f.1821 Kan du gi opplysninger om barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Nilsen

Østen Pedersen og Marit Syversdatter 07.01.1821 Fougstadeje. Foreldrene til Marit het Syver Pedersen og Eli Hansdatter. Barn av Østen og Marit er:John Østensen f. 08.12.1845 Fougstadeje i vågå. Senere gift med Oline Amundsdatter og bsetter seg i sør fron.Syver Østensen( min stamfar) f. 06.01.1848 Fougstadeje. Døpt 26.01.1848 i vågå.Han blir gift med Ragnhild Hansdatter f. 31.05.1851 Lyshaugen under Harildstad i kvikne.Tvillingene Eli og Imbjør Østensdatter f. 19.01.1851 Fougstadeje. Disse to ble helt sikkert oppkalt etter bestemødrene. Imbjør Johnsdatter og Eli Hansdatter. Hvor det ble av Eli vet jeg ikke.Men Imbjør ble komf. i 1868.Østen Østensen f. 26.09.1853 Fougstadeje. Gift med Ingbjør Pedersdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Kan opplyse at Ingbjør Pedersdtr er f.1854 på Svingen i Heidal.Østen og Ingbjør er brukere av Svingen. Finnes det opplysninger om fødselsåret til Oline Amundsdtr ? Kan ikke finne henne født i Heidal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Det finnes to Marit Syverdtr på Faukstadeie. Marit f.19/1 1821 og Marit f.7/1 1821. Begges far heter Syver. Kan Marit Syversdtr f. 19/1 1821 med foreldre Syver Amundsen f.1785, g 1819 m Rønnaug Olsdtr f.1791 Sletteeie være en mulighet.De finnes igjen på Brenna (Gustadbrenna) under Faukstad. Syver Pedersen og Eli Hansdtr med datteren Marit f.7/1 1821 finner jeg ikke som en familie i Heidal. Har du opplysninger om denne familien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Det var Marit Syverdatter født 19. februar 1821 med foreldre Syver Andersen og Rønnov Olsdatter. Kilde: Norddalsarkivet. Marit var forøvrig søster til min oldemor og kom til Rustbakken i Øvre Heidal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Jeg peker forøvrig på at Syver Anderse, vel å bemerke, og kona Rønnog Olsdatter bor på Ødegården i 1865 sammen med min oldemor, Kari Syversdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Det finnes ei Ingeborg Jonsdtr Bilbeneie som har sønnen Østen Pedersen f.1818 med Peder Pedersen Steneeie og det finnes ei Imbjør Jonsdtr Bilbeneie som har datteren Mari Thorsdtr f.1826 med Thor Hansen Kaggerudeie, ungkar Kan vi anta at Ingeborg/Imbjør i denne perioden er samme damen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Nilsen

Hei igjen....I vielsen til Østen Pedersen og Marit Syversdatter den 08.12.1850 vågå står Syver Pedersen Fougstadeje oppført som far til Marit. Jeg har dårlig med opplysninger om Eli Hansdatter og Syver Pedersen, men de er viet i vågå 06.01.1805. Jeg har funnet disse barna foruten Marit Syversdatter som er deres: Rønnov Syversdatter f. 1803 vågå. Jeg lurer sterkt på om hun ble gift med Ole Jakobsen den 19.11.1827. Så har vi Eli f. 23 mars 1823 i vågå. Eli finner jeg igjen i 1865 telling, der hun bor sammen med sin søster Marit Syversdatter og Østen Pedersen. De bor på Ødegaarden i Hedal vågå. Eli er her ugift med to barn Anne og Syver. Disse fikk hun med en Hans Svendsen.Anne ble født 17.12.1854 Fougstadeje, Syver f. 25.03.1857 Fougstadeje.Så har vi en Hans f. 07.01.1821 i vågå.Vet ikke noe mer om han så langt.Når det gjelder Oline Amundsdatter så er hun ikke født i vågå. Hun er født i sør fron. John Østensen og Oline Amundsdatter blir viet i sør fron 05.07.1872. Da bor John på Tagestad og hun står oppført som Oline Amundsdatter Odenrudstrand. Fedre er Østen Pedersen og Amund Pedersen. I 1865 telling sør fron finner jeg John på Kalvhagen, her er han leilending og stillingsmand ved vogten i Kristiania.... Noen som vet hva dette var for slags stilling??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Nilsen

Hei... Det er store muligheter for at denne Imbjør/ Ingeborg er den samme... dette var spennende. Men også dette barnet var født utenfor ekteskap.Ble hun ikke gift denne dama da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.