Gå til innhold
Arkivverket

[#72271] østen pedersen f. 1818 i vågå sine foreldre?


Gjest Øyvind Nilsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge Hålåsæter

Hun ble nok ikke gift. Kvinner med barn utenfor ekteskap var ikke ettertraktet, Min førnevnte oldemor hadde 3 sønner med 3 ulike fedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Finner ei passende Eli Hansdtr f.1782 Horgebakken u/Horgen n og en Syver Pedersen f.1778 nevnt under Harildstad i FT1801. Hvis disse to er gift 6/1 1805 står det da hvor de kommer fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Nilsen

Hei..... jeg må takke alle for svar så langt. Dette er moro. Jeg må spørre Wangsteen hvis han skal til statsarkivet på Hamar en dag. Finnes det noe om plassen Ødegaarden( denne plassen ligger under gården Bilben i vågå) Tusen takk folkens for deres intresse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Tror du skal til Ødegården 194/1 under Faukstad søre i Heidal. Bilben ligger også i Heidal og der finnes Ødegaarden søndre under Bilben. Her er det foretatt et makeskifte 30/3 1810: Stener Tordsen Faukstad makeskifter med Hans Pedersen sin eiende plass Søndre Ødegaarden, 2 skinn for 500 rd.. Kanskje best å få undersøkt begge to. Eli Hansdatter er vagvær og finnes nok igjen i Vågå med ektemann og barn. Hun kommer fra et Kleppeeie i Vågå som i FT1801 har ligget under Heidal. Heidal har vandret litt rundt mellom Vågå og Sel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Eli Hansdtr forekommer i innleggene: 15/17/22 og 29. Hun er gift med Østen Pedersen f.1818 som er sønn av enkemann Peder Pedersen og pike Ingeborg Jonsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Vi begynner å bevege oss så langt bakover i tid at opplysningene begynner å bli sparsomme. Ett skritt eller to til bakover forsvinner morens navn og noen ganger står vi tilbake med bare farens fornavn. Før 1739? har vi bare diplomer, skifter, rettsdommer og arveoppgjør å gå etter. Ivar Kleiven og E.H. har gitt oss spor bakover i tiden via diplomer og gjennfunnede diplomer her og der. De har sine spesielle angrepsvinkler, og der hvor det det ikke passer sier de ' men det kan ikke være så' og så vinkler de fra en annen side som er spiselig for de fleste. Men er det riktig? Skal man finne svaret må man være villig til å være kritisk, kaste frem påstander og få de belyst fra forskjellige vinkler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Kanskje kan det være på sin plass med sammendrag/ oppsummering ? Jeg bruker å falle av lasset etter ca 20 innlegg. Hilsen Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Nilsen

Hei..... skal jeg prøve meg på en oppsummering. Eli Hansdatter og Syver Pedersen ble viet i vågå 06.01.1805.Da står Hans Olsen oppført som hennes far og Peder Knudsen som hans far.Disse to fikk disse barna: Marit Syversdatter ( min stammor)f. 07.01.1821 Fougstadeje. Hun ble gift med Østen Pedersen f. 28.06.1818 Bilbeneje. Disse ble viet 08.12.1850 i vågå.Rønnov døpt 13.03.1803 vågå. Eli f. 23.03.1823 vågå Hans f. 15.02.1818 vågå Så følger jeg Marit og Østen Pedersen. Østen ble født uekte. Foreldre er Peder Pedersen( står oppført med bosted bilbeneje i 1850 vielsen til Østen og Marit. Mor til Østen var Ingeborg/ Imbjør Johnsdatter.Barn til Østen Pedersen og Marit Syversdatter er: John Østensen f. 08.12.1845 Fougstadeje.Syver Østensen (min stamfar) f. 06.01.1848.Tvillingene Imbjør og Eli f. 19.01.1851 Fougstadeje.Østen Østensen f. 26.09.1853 Fougstadeje.Så følger jeg Syver Østensen som ble gift med Ragnhild Hansdatter f. 31.05.1851 Lyshaugen under Harildstad i kvikne nord fron.Disse ble viet i Kvikne 02.01.1878. De fikk barna: Mathias Syversen F. 24.06.1874 Skriubakken i kvikne nord fron(min stamfar) Tvilling med Hanna som døde like etter fødsel.Hanna f. 1879.Skriubakken kvikne.Ragna f. 08.12.1883 kvikne.Emma f. 20.01.1886 Huse i Heidal vågåAnna f. 13.05. 1890 Berget I heidal vågå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.