Gå til innhold
Arkivverket

[#72283] Lina Petersdatter til Minnesota 1858- Hvor ble det av henne?


Gjest Else Granum
 Del

Recommended Posts

Gjest Else Granum

Jeg prøver og finne Lina Petersdatter, f. 7. april 1886 i Norderhov. Hennes foreldre er Peter Andersen og Karen Rolfsdatter. Lina emigrerte 23.10.1886. LenkeJeg finner henne kun i emigrantprotokollene. Har ikke klart og finne Lina i Amerika.Er det noen som kan hjelpe meg ?Mvh Else Granum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Heisan, denne jenta vert ikkje so lett å finna att i Amerika. Kan henda finn me ei Lin* eller Len* i 1910-teljingi i rett alder og med rett utvandringsår, men eg ottast for at det vil vera ganske so mange alternatriv...Kjenner du til søsken som utvandra og kvar det vart av dei?Har du undersøkt skifti eller dødsmeldingane etter foreldri i Norderhov?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Granum

HeiBeklager trykkfeilsdj... Lina er født i 1858.Kjenner ikke til noen søsken eller andre i hennes nærmeste familie som utvandret. Jeg har ikke undersøkt dødsmelingene eller skiftet, jeg må vel til Kongsberg for å finne skiftene for Norderhov.Mvh Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Granum

Har funnet at to av Linas søsken utvandret:Thorval Petersen født 14.08.1865 utv. i 1888 til Minnerapolis.Karoline Petersdatter, født 29.05.1868 utv. i 1893.Har ikke funnet noen av disse i Amerika.Mvh Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Larsen

Hei Else I Ellis Island Records finner jeg en som kan være Karoline Petersdtr utv. 1893, ankomst NY 13 mars 1893. linken nedenfor skal være til orginal dokumentet.Tom Lenke 13, 1893&port=Christiania, Christiansand & Frederikske&line=0503

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Granum

Hei Tom Takk skal du ha, men lenken virker ikke.Hvilke søkekriterier har du brukt?Jeg har prøvd alle forskjellige skrivemåter, men får ikke opp den Karoline som har ankomst NY 13 mars 1893. Dette er nok rett Karoline, iflg. kirkebøkene fikk hun presteatt. 19. feb. 1893.Mvh Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Granum

Takk igjen.Grunnen til at jeg ikke fikk treff var at jeg også brukte fødselsåret hennes, 1868, dette stemte dårlig med alder 20 år i 1893. Dette er nok riktig Karoline, men det blir nok vanskelig og finne ut hvor det ble av henne (og Lina og Thorval).Mvn Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Alderen på de to dere har funnet er hhv. 20 og 27 år i 1893. Det stemmer jo ikke med fødselsår 1868 (?)Hva er kilden til opplysningene i innlegg 8 ?På Ancestry.com er det en Karoline Pedersen som arriverer i 1895New York Passenger Lists, 1820-1957Name: Karoline Pedersen Arrival Date: 14 Jun 1895 Estimated Birth Year: abt 1869 Age: 26 Gender: Female Port of Departure: Christiansand, Norway Ethnicity/Race­/Nationality: Norwegian Ship Name: Island Port of Arrival: New York, New York

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Granum

Du har rett alderen stemmer dårlig.Thorval utv. i 1888 [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=24&filnamn=emikra1&gardpostnr=106923&merk=106923#ovre>LenkeKaroline har fått presteatt. dat. 19. feb. 1893 og det kunne stemme bra med ank. 13. mars s.å.Men jeg ser nå at det ikke kan være rett Karoline. Denne kommer fra Askim reiste med Island.Jeg har funnet en annen Karoline som reiste 24. feb med Montebello. Det står at hun skal til Minneapolis, og det er samme destinasjon som Thorval. Men henne finner jeg ikke på Elis Island.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Her er en annen kandidat i riktig alder:New York Passenger Lists, 1820-1957Name: Caroline Petersen Arrival Date: 5 Oct 1895 Estimated Birth Year: abt 1869 Age: 26 Gender: Female Port of Departure: Christiansand, Norway Ethnicity/Race­/Nationality: Norwegian Ship Name: Island Port of Arrival: New York, New York

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Og denne:New York Passenger Lists, 1820-1957Name: Caroline Peterson Arrival Date: 24 Oct 1893 Estimated Birth Year: abt 1868 Age: 25 Gender: Female Port of Departure: Liverpool, England Ship Name: Alaska Port of Arrival: New York, New York

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Granum

Hei KnutAlderen passer bra, men ankomst 5. Oct. er vel litt sent hvis det er hun som reise fra Oslo 24. febr.Jeg så på skipslisten og der står det 'wife'. Karoline var ikke gift da hun reiste.Mvh Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

OK, det er svært mange kandidater på Immigrasjonslistene til Ancestry. Kansje en tanke å lete i en census for 1895, da er hun kansje fremdeles ugift. I census for 1900 er det godt mulig hun er gift og har skiftet navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.