Gå til innhold
Arkivverket

[#72285] Noen som ønsker oppslag i De norske jernbaner og deres personale?


Gjest Carsten Schanche
 Del

Recommended Posts

Gjest Einar Grøneng

Jeg tar sjansen. Letter etter opplysninger om Peder Ragnar Wærnes f. 18.11.1876 i Stjørdal. I 1900 var han i Narvik, men kom senere til Hamar distrikt. Tror at han muligens ble pensjonert der. Mvh Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

OlaAdministrasjonstjenesten og innv.stasjonspersonale, Hamar distrikt:Jens Ludvig Ørbeck, jerbaneekspeditør. Født 3-3-94 i Eidsvoll. Gm. Signe Elisabeth Førstrøm, f.25-11-03 i Ø.Aker. Barn: Marit og Birgit.Beg. som lærling 1916, st.betj. 1917, kond. 1919, k.ass. 1935, j.eksp. 1937. Handelssk., kurs ved Statens Brevsk., Jernb.sk. 1919. Kass. i kond. foren. 1920-24. Bystyremedl. i Hamar 1933-45. Hobby: Sang og samfunnsspørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

EinarPeder Ragnar Wærnes, pensj. distriktsmaterialforvalter. Født 18-11-76 i Stjørdal. Gm. 1) Petra Marie, f.1884 i Lofoten, død 1919. Barn: Ragna Jørgine, Solveig Pernille og Sigrid Kristine (død). Gm. 2) Borghild Elvenes, f.28-3-99 i Ibestad. Barn: Per Øistein.Beg. som flisegutt 1892, stikn.form. ved dob.sp. Oslo-Lillestrøm 1896, opps.mann ved Ofotb.anl. 1899, overført til driften som eksp. 1902, ans. kontorist 1907, materialforv. 1913, distr.kass. 1919, distr.regnskapsf. 1920, distr.materialforv. 1930. Pensj. 1946. Tidl. tj.gj. i Narvik distr. Middelsk., Oslo Elementærtekn. Sk., Jernb.sk. 1902.Tidl. bystyremedl. og medl. av overformynderiet i Narvik, har også hatt flere komm. verv, bankrevisor og borevisor i Narvik i flere år. Hobby: Jakt og fiske, skyting, musikk (tidl. medl. av Narvik Orkesterforening). Broren Johan Sverdrup er pensj. vg.form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kjell Hamberg

Takk for oppslaget, Carsten! (ref. innlegg nr. 79)Håper på bedre lykke denne gangen, selv om han her kanskje er for gammel, han også?Det gjelder Johan Arnt Sæther (f.1872 i Trondheim, død 1943). Ble, etter hva jeg har latt meg fortelle, stasjonsmester på Røros. Trolig fra rundt 1915.Finner du noe om ham?Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Takk for hjelpen, Carsten! Joda, det er han du har funnet og lagt lenker til. Sønnen, Hans Gunnerius, som ble døpt på Røros i 1917, døde i Ålen i 1919, men ble gravlagt ved Ranheim i Trondheim. Både faren, moren og en søster ble også gravlagt der (DIS´ gravminner). Hadde håp om at et vellykket oppslag kunne fortelle litt mer om hvor Johan Sæther og familien kan ha bodd; i tillegg til Trondheim og Røros.Bare for å nevne det: Halvor Johnsen Hægdal som jeg har laget et eget tema på, var onkelen til Johan Arnt Sæther. Du ser ham som fadder i dåpen du la inn lenke til.Hilsen Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest May Liss Rafoss

Jeg leter etter min oldefar og slekten bakover, mulig arbeider i jernbanen. Min bestefar het Kåre Wilhelm Andersen, hans far Andreas Andersen. Bestefar vet jeg jobbet i jernbanen.Andreas Andersen er født ca 1888 i Holla, Telemark. Mer informasjon om han har jeg dessverre ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Kan du finne Laura Amalie Halvorsen - vaskekone ved 'Vestbanen' som det het dengangen, altså Oslo. Antagelig ansatt rundt 1910 eller tidligere. Likeledes Nils Petter Halvorsen - sjauer ell. stuer samme sted. Begge kom fra Drammensdistriktet. Skulle vært moro å vite hvor de bodde, om det står det. På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Jeg ønsker info om følgende to brødre: Frank (Magnus) Larsen (1903-1993) Nevander (Nettereid) Larsen (1905-1980) Deres far Arnt Leader Larsen (1874-61) fikk jobb som tomt- og lagerarbeider på NSB Oslo i 1910.Min svigerfar Frank begynte som bud på Jernbanen i Oslo fra 19.9.1919, telegrafist fra 1.2.1929, førstekonsulent i Oslo senere. Han jobbet som telegrafist på Sandermosen i 1929, Kråkstad 1932, Kjelsås 1936 der han hadde en årslønn 1.7.1937: kr. 3.700. I 1926 gikk han visst på Jernbaneskolen, som han siden har undervist på (når?) Så ble han på ett eller annt tidspunkt sekretær eller personalkonsulent på Østbanen. Har du mer om ham?Nevander var telegrafist og stasjonsmester flere steder bl.a. på Oddnes (Valdresbanen) og Kolbotn. Jeg vet ikke når.På forhånd takk fra karilarsen@tele2.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Hei,har du noen detaljer om Thomas Nertrost 1872 - 1954 og hans kone? Han skal ha vært ansatt ved Ilgodsavdelingen på Vestbanen.Mvh Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

KariOslo distriktFrank Larsen, jernbanefullmektig I. Født 17-1-03 i Oslo. Gm Ella Pedersen, f.24-7-08 i Oslo. Beg. som bud i 1919, ans. togf. 1929, timelærer ved Jernb.sk. 1949, f.fullm. 1950, j.-fullm. II 1956. Jernb.sk. 1926. Styremedl. i Oslo distr. kontorp. foren. Uts. til landsm. 1932. Hobby: Sang og musikkNevander Nethreid Larsen, jerbanefullmektig II. Født 21-9-05 i Oslo. Beg. som bud 1920, tr.elev 1925, togf. 1930, j.eksp. 1944, j.fullm. 1954, j.fullm. II 1956. Framh.skole (handelsgr. 3-årig). Jernb.sk. 1930. Medl. av arb.utv. for driftsutv. og av repr.skapet for Interessekontoret. Hobby: Sang. Faren er pensj. v.arb., sønnen Øivinn er læregutt ved motorverkst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.