Gå til innhold
Arkivverket

[#72288] Hvem var familien Even Olsen som i 1827 kom til Kvæfjord fra Horg i Støren.


Gjest Pål Strand
 Del

Recommended Posts

Gjest Pål Strand

Even Olsen og Mette Kirsten Andersdatter kom til Kvæfjord i Troms i 1827 i følge Kvæfjord bygdebok. Her bosatte de seg på gården Forøy (Fuhrøen). Da de kom nordover hadde de sønnen Ole Evensen. Ifølge hans konfirmasjon i 1831 var han 15 ½ år, dvs. at han var født ca. 1815. [url="http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste.aspx?kb=k&RR=12703>Lenke Det er nok feil det som står at han var født på Forøy, for da han giftet seg het det at han var født i Horg i Støren. Lenke Even kan være født ca. 1785 i følge hans alder ved hans død i 1851. Lenke. Det kan være Even jeg har funnet i folketellingen 1815 for Støren, men sikker er jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Strand

Den alderen er basert på det som var oppgitt da han døde. Dette antar jeg må være feil fordi han da ville vært 24 år da han ble konfirmert. I tillegg har jeg folketellingen for Troms i 1845 som viser at Even var 30 år i 1845, altså født ca. 1815. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tonby

Hei Pål. Vet du med sikkerhet at moren heter Mette Kirsten Andersdtr?Ved sønnens Ole's konfirmasjon står det Kirsten Adersdtr.Det gjør det også ved hennes begravelse i 1863 hvor alderen oppgis til å være 66 1/4 år [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9981&idx_id=9981&uid=ny&idx_side=-243>Lenke Hun vil da være født ca 1797.Ei Kirsten Andersdt flytter fr Melhus til Horg i Støren i 1817 nr 1 Lenke Vielsen til Even Olsen Samdal og Kirsten Andersdtr Sørli i Melhus 20/10 1816 nr 8 LenkeEven Olsen og Kirsten Andersdtr flytter nordover i 1825 nr 18 og 19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Strand

Det er interessant det du har funnet Anne. Det kan absolutt være dem siden det står at de skal reise til Nordlandene. Det at hun het 'Mette' har jeg fra Kvæfjord bygdebok, men dette behøver jo ikke være korrekt.Er det mulig å finne noen mer om disse? Det er fortsatt en utfordring å finne dem i folketellingen 1801. Har jeg forstått det riktig hvis jeg sier at Sørli er en gård i Melhus, mens Samdal ligger i Horg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Strand

Da er hun fra Hølonda altså. Dette er kjempeinteressant for meg Anne. Tusen takk.Jeg ser det er mange som heter Even Olsen i området, så det er nok vanskeligere å identifisere han?For de som skulle ha interesse av det, har Even og Kirsten en stor etterslekt med utspring fra Kvæfjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Strand

Det du har funnet kan vel ikke være andre enn den Even Olsen jeg leter etter. På bakgrunn av din opplysning, har jeg også funnet han i Familyseach hvor det er oppgitt at foreldrene heter Ole Larsen Samdal og Marit Christophersen Rambrouten. De ble gift 10. oktober 1781 i Horg sogn. Det er ellers oppgitt at han var soldat.Det jeg undres over, er hvorfor jeg ikke finner familien i folketellingen 1801. Kan foreldrene til Even være døde? Han burde vel ideelt sett bodd samme med foreldrene siden han da bare var 12-13 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Strand

Jeg ser av Familyseach at konen til Ole Larsen Samdal som het Marit Christophersdatter Rambrouten giftet seg på nytt ca. 1794 med Svend Pedersen Høyset. Dette tyder i alle fall på at Ole var død før 1794. Det er fortsatt en gåte hvor sønnen Even Olsen oppholdt seg i folketellingen 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.