Gå til innhold
Arkivverket

[#72289] Sperret kirkebøker


Gjest Gaute Zøllner
 Del

Recommended Posts

Gjest Marius Hellerud

Hei!Fikk bare lyst til å henge meg på med en liten kommentar. For egen regning.Det er vel og bra at det eksisterer egne sperreregler for kirkebøker på Internett. Jeg har stor forståelse for de hensyn som gjør at man her har gått ut over den vanlige 60-årige sperresfristen.Hva jeg derimot ikke har like stor forståelse for er at da jeg sist var på lesesalen til RA/SiO hadde de, så vidt jeg kunne se, tatt vekk alt materiale med mikrofilmede kirkebøker. Problemet er at det finnes en del kirkebøker (eller i hvert fall klokkerbøker) som har vært mikrofilmet med utgangspunkt i en 60-årig grense, og vært tilgjengelig på lesesalen tidligere. Disse er nå borte, og ikke heller tilgjengelig via nettet.Det finnes med andre ord materiale som jeg TIDLIGERE kunne se på kort på SiO, men som jeg nå HVERKEN får se på kort der eller kan se på nett. Heldigvis har vårt lokale bibliotek bestilt inn mye av dette for vårt nærområde før man sluttet å selge mikrofilmet materiale. Jeg kunne sikkert bestilt opp originalbøkene for det av materialet som befinner seg nettopp på SiO om jeg hadde vært der en hverdag - men dette var en lørdag. - Er ikke dette også unødvendig tungvint? Når materiale faktisk finnes filmet.En annen ting er at jeg en gang i tiden mener å ha hørt et vagt rykte: Dette handlet om at når man var til stede på arkivet og brukte PC-ene der, så skulle man få se på kirkebøkene via et spesielt intranett og ikke på vanlig Internett. Og da skulle det være vanlig 60-årig sperregrense (unntat for kilder etter 1930 som inneholder adopsjoner, og som har en grense på 100 år) som ble tillempet. Men dette virker det ikke som om noen kan svare meg på per i dag eller har hørt noe om? (Jeg har vært i kontakt med en kjenning i arkivverket). Og på PC-ene på lesesalen er det bare kirkebøker på vanlig Internett tilgjengelig. - Kanskje har jeg drømt :-)Det er et fantastisk arbeide som er blitt gjort i de siste årene, og som gjør at jeg nå kan sitte hjemme ved egen PC og se på kirkebøker på hele landet. Men mye vil ha mer... Kanskje mine hjertesukk er mulige å løse - hvem vet?Vennlig hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.