Gå til innhold
Arkivverket

[#72293] gerhardine marie og hansine lydia larsdatter f.25.9.1867, leka


Gjest mary-ann ressem
 Del

Recommended Posts

Gjest mary-ann ressem

gerhardine marie og hansine lydia larsdatter er tvillinger og født 25.9.1867, døpt 29.12.1867 og konfirmert 1.7.1883. Detter er opplysninger jeg finner i kirkebøkene fra Leka. Hvor ble dem av?? Finner ikke noe om dødsdatoer. Tvillingene er døttre av lars Hansen (skei) og Hanna. Dem hadde 10 barn og de andre har jeg funnet opplysninger om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mary-ann ressem

Søster til tvillingene Malla petrine fikk en datter i 1893 og hun er kaldt Gerhardine marie Eldorsdatter. Jeg har tenkt at denne ungen kan være oppkalt etter en avdød tante?? Men e jo så rart at det ikke står anført i kirkebøkene for Leka??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Riseth

Hei ! Jeg har heller ikke dødsdato for tvillingene, Hansine Lydia og Gerhardine Maria, men jeg har noen opplysninger. Hansine Lydia var noe sinnslidende og var i perioder bortsatt til andre folk i bygda, bl.a en periode hos Johan Holmberg i Gutvik.Han beklager seg over hvor vanskelig hun er og at han ikke klarer å ta seg av henne. Dette var rundt 1900. Hansine bodde hos søstera Laura og mannen Ingebrigt Larsen i 1907. Når det gjelder Gerhardine Maria vet jeg lite, bare at hun tjente forskjellige plasser i Nærøy og Vikna i yngre dager.Du sier du har funnet ut en del om søsknene . Vet du om Gurine Indine ( f.03.05.1879-) ble gift ? Når og hvor døde hun ? Jeg vet hun fikk to barn med ulike fedre, men om hun ble gift vet jeg ikke.Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mary-ann ressem

gurine indine ble ikke gift etter det jeg vet. Hun flytta til trondheim og døde der 3.1.1958. hun er gravlagt på Tilfredshetesn kirkegård. I mine opplysninger står det at gurine brukte Skei (Schei) som etternavn. Har noe opplysninger om sønnene og hvis du trenger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Riseth

Hei !Eldste sønnen til Gurine, Øystein ( 05.04.1906-03.02.1974) vet jeg om. Han giftet seg og bosatte seg på Leka. Den yngste sønnen, Brynjard ( 01.06.1912-) har jeg ingen opplysninger om. Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mary-ann ressem

brynjar skei døde i trondheim, står at han er gravlagt ved Tilfredhetens kirkegård. han var ugift. Jeg holder på å sjekke ut om når han døde..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mary-ann ressem

hansine var anført som sinnslidende. Registret i folketellinga på leka 1900.. Ingen spor etter det. Kan hun være plassert på en institusjon?? Hvor var det naturlig på slutten av forrige århundre? Reitgjerdet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Riseth

Hei ! Jeg finner hverken Gurine eller sønnen Brynjard gravlagt på noen av kirkegårdene i Trondheim. Når det gjelder Hansine var hun innlagt på Rotvold Asyl fra februar 1892. Men jeg tror hun var der bare en kort periode , for i 1894 er hun i forpleining hos private på Leka.Det siste jeg vet er at hun var i forpleining hos søstera Laura og mannen Ingebrigt Larsen i 1907.Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mary-ann ressem

har snakket med en 'godt voksen dame' på Leka og hun sier hun husker hansine, og mener det var i tiden under krigen . Hansine bodde i hamna hos kristian og ovidia andersen ( der kafeen var en gang i tiden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mary-ann ressem

nå har jeg svarene ang. Hansine Lydia.........: Hansine Lydia Larsen f. 25.09.1867. Hun døde i Skeisbotnet 21.04.1950. Hun er begravet like øst for kirken mellom to trer som står ennå.brynjar , ugift, bodde i trondheim, døde i 1938.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.