Gå til innhold
Arkivverket

[#72313] Felleskatalogen - endrede lenker


Gjest Kari Thingvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Thingvold

For en tid siden lagde jeg en blogg med en ganske stor samling lenker til de mest brukte slektshistorisk kildene: http://arkivkilder.blogspot.com/Denne siden har vært mye brukt. Nå er det ingen lenker som fungerer lenger. Hva har skjedd? Har Arkivverket gjort endringer, og vil det eventuelt bli flere endringer i tiden fremover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Alt som lenker til Digitalarkivet virker, men det har skjedd noe i Felleskatalogen på Arkivverket sine sider. Det er folk på saken i skrivende stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Det foreløpige svaret fra Riksarkivet er at alle arkivenheter har fått ny id. Det er ikke det svaret vi hadde håpet på, så jeg prøver å finne ut om dette kan endres til gammel id igjen.Kommer tilbake med mer info så snart jeg vet noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anette Skogseth Clausen

Beklager at det har tatt noe tid. Jeg har ventet på gode nyheter, men kan dessverre ikke bringe dem.Felleskatalogen er arkivbeskrivelser registrert i ASTA. Inntil nylig har Arkivverket benyttet ASTA versjon 3, men nå er vi over på ASTA versjon 5. Pga dette versjonsbyttet har det kommet nye ID-er til veldig mange av arkivenhetene. Ved forrige oppdatering av Felleskatalogen, var det ASTA5-data som kom ut og dermed vil gamle bokmerker ikke virke lenger.Det er fryktelig kjedelig og vi kan ikke annet enn beklage. Som følge av versjonsovergang kan vi heller ikke reversere dette.Jeg vet ikke om det er en trøst, men snart skal arkivportalen.no lanseres og der vil det forhåpentligvis være enklere å finne fram til arkivene. arkivportalen.no skal også operere med URN til arkivenhetene. URN betyr regelrett en 'evigvarende' nettadresse. (Selvom vi skal være forsiktig å snakke om evigvarende i internettsammenheng.)Jeg vil anbefale deg å vente med ressurssider hvor du lenker inn til arkivbeskrivelser før arkivportalen.no er lansert.Her er informasjon om arkivportalen.no (pdf-fil) [url="http://www.stiftelsen-asta.no/filer/informasjonsbrev_arkivportalen.pdf>LenkeNyhetssiden fra ASTA-stiftelsen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Takk for informativt svar. Om det blir enklere å søke, så er det fint, men det beste vil være om mer informasjon blir lagt ut. Nå er fogderegskapet med ekstraskattemanntallene ikke lenger å finne i Felleskatalogen, dvs det ligger der, men uten informasjon om innhold. Akkurat den savner jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

I det tilfellet kan det være dette svaret også gjelder: LenkeDet arbeides uansett for at arkivbeskrivelser i Arkivportalen skal være minst like gode som de var før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.