Gå til innhold
Arkivverket

[#72314] Folk fra Gravberget og Risberget i Våler på medio 1700 - ikke lett å få på plass


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

Ser av tidligere innlegg i Debatt f.eks. 21373 og 30723 at dette er en vanskelig materie.Jeg leter etter opphavet til Morten Mortensen Gravberget (Sjurstuen), og enke Anne Mortensdatter på Risberget (født Gravberget)som gifter seg i Hof 21 okt 1794, midt på høyre side: (kanskje en søster av Morten, Ingeborg Mortensdatter Kvernberget i vielsen over..?) [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9160&idx_id=9160&uid=ny&idx_side=-35>LenkeAnne var først gift med Jørgen Jørgensen Risberget 4 nov 1789 og hadde døtrene Johanne og Marthe med ham.Morten er døpt 16 jun 1771 i Våler, med foreldre Morten Larsen og Lisbet Tostensdatter - står midt på venstre side:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei!Sjurstuen er nevnt i bind II i Våler Bygdebok på side 1061.Det ble født en Morten 1741, far var Syver Mortensen og mor Sigrid Olsd. Denne Morten ble gift med Anne Olsd.Barn nr. 2 Morten f. 1771 ble gift m. Anne Mortensd. Jørnsmoen.Av en eller annen merkelig grunn, står det mye om Gravberget og Risberget m. mere og jeg vil anbefale at du låner Våler Bygdebok.Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Vanskelig å skille her, men jeg er redd koblingene i (1) blir feil. De som oppgis som foreldre til Morten Mortensson er derimot foreldre til Anne Mortensdatter. Morten Mortensson ble derimot døpt 12.04.1772 som sønn av Morten Sjurdsson og Anne Olsdatter.Anne Mortensdatter døpt 25.05.1766, og Morten Mortensson f. 1771 var hennes bror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.