Gå til innhold
Arkivverket

[#72315] Nils Clausen f. 1769 Brønnøy


Gjest Tine Wolen Fagerlund
 Del

Recommended Posts

Gjest Tine Wolen Fagerlund

Hei.Leter etter anene til Nils Clausen f. 1769 i Brønnøy. Gift med Kirstina Johansdatter f. 28.05.1777 i Brønnøy.Sønnen hans, som jeg stammer fra, het Johan Bugge Nielsen f. 1805. Han var gift med Christina Johannesdatter f. 1803 i Sverige d. 10.06.1854 Nord Horsver, Brønnøy.Noen som kan hjelpe meg?:) Med vennlig hilsen Tine Fagerlund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tine Wolen Fagerlund

Kan bli en liten nøtt å finne ut dette ja. Jeg får gå igjennom lenkene du har lagt opp igjen i kveld, og se om jeg finner ut noe mer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Dåpen til Claus 8/2 1795 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16503&idx_id=16503&uid=ny&idx_side=-158>Lenke Her er det noen interessante faddere.- Dåpen til Christense, Dom Rogata 1797 Lenke og igjen en ny Clausen-fadder. Og i dåpen til Johan Bugge så var det en Thor Clausen som var fadder.1801 og 3 Clausen-faddere: Lenke Thor Clausen, fadder til Johan Bugge i 1803.-- Lenke fadder til Christense 1797 Dom Rogata.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Atle Olsen

Nils Clausen er nevnt i skifte på Envolden, Brønnøy 1788 Her dør hans far Claus Thorsen. Ektefelle Berethe Hansdatter. Arvinger Niels Clausen, sønn Indre Torget, Thoer Clausen, Ytre Torget. Jens Ribe Clausen, Havn i Tjøtta. Hans Jacob Clausen, 27 år. Henricha Clausdatter, enke, gift m/ Rudolp Hansen, Vennesund. Inger Maria Clausdatter, gift med Torsten Larsen, Wicha i Vega. Anna Margretha Clausdatter, gift Anders Grønbech, lensmann, Ormøen og sist Elen Maria, 2 år og verge er Joen Jørgensen, Torget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Det er også en annen Nils Clausen nevnt i skifte på Horn i 1806 etter onkelen Thor Paulsen. Denne Nils Clausen var sønn av Claus Paulsen (skifte på Tilrem 1772) og Karen Johansdatter. Nils oppgis til 11 år i 1772. Han hadde kun en bror: Paul. Både Nils og Paul var i 1806 på Torget.I 1825 er det et skifte på Dyngset. Både Paul og Nils er nevnt som søskenbarn. Paul var da på Lavollen. Nils var på det tidspunktet død, men sønnene Johan på Horsvær og Claus er nevnt.Innlegg 10: Opplysningene i FamilySearch Ancestral File kan inneholde flere feil. Kirstina er oppført med feil foreldre. Da det var skifte etter Johan Larsen Lavollen i 1800, oppgis det at datteren Kirstina Johansdatter var gift med Nils Clausen. Johan Larsen var ved skiftet gift med Dorothea Christensdatter. Dette paret hadde også dattera Anne Margrethe Johansdatter, gift med Paul Clausen. Jeg har også vansker med å finne de barna som i Ancestral File er oppført født etter 1805.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tine Wolen Fagerlund

Tusen takk for all info fra alle her :) Er det mest nærliggende å tro at det er Geir som har funnet riktig Nils? I og med at sønnen Johan på Horsvær er nevnt..Vil det forresten si at de foreldrene (Jon Svensson og Anna Svendsdotter) jeg har funnet på Kirstina er feil? Hvem er da hennes foreldre? Og er hun egentlig fra Sverige da?Tine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Atle Olsen

Dersom ekteparet under folketellinga 1801 (innlegg 4) er rett er det vel trulig at det jeg nevner i innlegg 13 er rett, idet det står Niels Clausen, Indre Torget. Altså samme navn og samme gård som under folketellinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Atle Olsen

Ved nærmere ettertanke trur jeg faktisk at Geir (innlegg 14) har rett. Dette passer bedre med fødselsår, da Nils som jeg hadde var født 1750 iflg skifte 1781 på Ormøen. Stemmer jo da også med sønn Johan Nilsen, som altså er nevnt i skifte 1825 på Dyngset, oppgitt alder 22 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Uten tilgang til innrulleringsmanntallene fra første halvdel av 1800-tallet, kan det bli vanskelig å fastslå med sikkerhet opphavet til Nils Clausen. Claus var tydeligvis et populært navn i Brønnøy, og i skiftene fra siste halvdel av 1700-tallet og utover finnes derfor flere med dette navnet.Ut fra opplysningene som fremgår av skiftene som er nevnt i innlegg 13 og 14, må det ha vært to forskjellige Nils Clausen som hadde oppholdet på Torget i tidsrommet mellom 1788 og 1801. Det er imidlertid bare en Nils Clausen som gjenfinnes i 1801-tellingen, dersom vi ser bort fra han på Holand i Sømna. En av kandidatene synes å ha forsvunnet/dødd.Den Nils Clausen som Thor Atle Olsen nevner i innlegg 13, nevnes også i skiftet etter sin mor på Ormøen i 1781. Han opphis da å være 31 år, altså født ca 1750.Den Nils Clausen jeg nevner i innlegg 14, oppgis 11 år ved skiftet etter faren, og 13 år ved skiftet etter en onkel samme år, altså født omkring 1759/61.Den Nils Clausen som er på Torget Indre i 1801, oppgis å være 42 år, født ca 1759.Til slutt finner jeg en Nils Clausen Ormøen gravlagt i 1794, 46 år gammel (f. ca 1748) (midt på høyre side): [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16503&idx_id=16503&uid=ny&idx_side=-156>LenkeJeg mener dette fortsatt peker i retning av at Nils Clausen somer på Tilrem i 1772, er mest sannsynlig.Når det gjelder hans ektefelle Kirstina sitt opphav, kan jeg bare vise til skiftet på Lavollen i 1800. Jeg kan ikke finne Jon Svendsen og Anna Svendsdatter nevnt, verken i 1801-tellingen eller i arveskifter. Jeg finner henne ikke døpt i Brønnøy i årene omkring 1777, slik Anncestral file påstår. Og hvis fødselsåret stemmer, ville hun ha vært bare 17 år da hun giftet seg. Jeg vet ikke hva opplysningene i Ancestral file bygger på, men jeg greier ikke dokumetere at det er noe hold i opplysningene i det hele tatt. Og hvorfor skulle han kalles Johansdatter hvis faren ikke het Johan, men Jon? I følge 1801-tellingen var Kirstina født ca 1773. Det riktige er vel 1771 (øverst på venstre side):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Mathisen

Hei.Ut fra de slektsopplysninger Margaret Miller har, var Johan Bugge Nilsen i Nord-Horsvær på Sømna (se 1:6 i Sømna bygdebok bind 2) sønn av Nils Klaussen (1759-1815) og Kirstine Johan(nes)sdtr.(1771-1849) på plassen Sjøstranda under Inn-Torget i Brønnøy. Nils var fra Tilrem og sønn av Klaus Paulsen og Karen Johansdtr. Klaus døde i 1771. Se innlegg(14). Kirstine var fra plassen Lavollen under Inn-Torget. Hennes foreldre var Johan(nes) Larsen og Doret Marie Kristensdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

I Berits innlegg 11 er det ved Claus sin dåp faddere fra Lavolden, blant dem Johan Larsen Lavolden.Ved Christences dåp i samme innlegg ser vi fadder Doreth Lavolden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Nils Claussen f. 1759 d. 1815 var sonn av Claus Paulsen som Tor sier i innlegg 21. Ved militaer ruller var han f. Sjøstranda under Indre Torget i Brønnøy. Han og Kirstine hadde 3 barn: Claus f. 1795, Christense f. 1797, og Johan Bugge f. 1803. Kristine g. II Christoffer Clausen og de hadde 2 barn til.Kone til Johan Bugge Nilsen, Kirsten Jonsdtr. (Kirsten Johanna ved giftermaalet) var fra Horsvaer nord f. 1802 d. 1854, dtr. av Jon Amundsen og Margrete Jonsdtr. Horsvaer nord. Johan Bugge overtok etter Jon Amundsen. Kirsten var ikke f. i Sverige.Jeg skriver slektsh. for bygdeboka for Brønnøy. Skriv til meg med spørsmaal: margaretmiller4@charter.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tine Wolen Fagerlund

Tusen, tusen takk til alle som har hjulpet meg i denne tråden. Er utrolig takknemlig :)Har fått løst opp i mange tråder nå, og rettet opp i mye feilinformasjon i slektstreet mitt.Så igjen, tusen takk:)Tine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.