Gå til innhold
Arkivverket

[#72321] Akershus, Ås, 1924 dødsårsak, tyding av skrift og språk


Gjest Eva Tomter
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Det første ordet ser ut som Kil, men det gir ingen mening for meg.Det som pleier stå, er Vit(ium) organ(icum) cordis - hjertesvikt.Embolu? (av embolus). Embolus cerebri-blodpropp i hjernen. Er høyst usikker på tolkningen av ordet foran cerebri.Forslag: hjertesvikt som følge av blodpropp i hjernen.Håper skrifteksperter vil bistå her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Tomter

Takk for forsøket. Jeg trodde som deg at han døde av hjerneslag, men slektninger mente det var feil. Prøver å legge ved skifteprotokollen også. Dødsårsak nr 2. Behandlet av Dr. Johnsen i Drøbak.

bilete7611.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Beklager, jeg kommer ikke lenger med dødsårsaken ifølge kirkeboka.Ifølge den ene legen i melding til skifteretten døde han av tuberkulose.Hva den andre legen angir som dødsårsak, har jeg ingen formening om.Men det finnes sikkert noen der ute med kunnskaper innenfor medisin, som kunne bistå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove D. Johansen

Jeg er ikke sikker på hvordan dette foregikk i praksis, om presten fikk dødsattesten og så forsøkte å tyde så godt han kunne det som legen hadde skrevet? Da kunne det jo oppstå noen feil! Jeg er enig med Astrid Ryen i at det som står på første linjen i kirkeboka er diagnosen Vit. organ. cordis.Tove D.Johansen, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Tomter

Da vil jeg takke de som forsøkte å tyde håndskriften. Det var noen i familien som mente at han døde av koldbrann i benet, det kan han jo hatt i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.