Gå til innhold
Arkivverket

[#72322] Constance Henck ca 1675-1718 gift med lagmann Nicolas Bergh 1664-1724


Gjest Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Salicath

Hun skal iht Familysearch ha blitt født i Tønsberg og gift ca 1697 i Tønsberg. Jeg har forsøkt Sverige og Danmark, men finner bare noen yngre personer med navnet.Vet noen noe mere om familien Henck ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Hei Knut,Jeg ser at det var en admiral Michael Henck i svensk tjeneste som vel opprinnelig kom fra Pommern. Se [url="http://members.tripod.com/Bengt_Nilsson/Marinhistoria/henck.htm>LenkeHan kom til Sverige i 1700, se LenkeAlder kan passe som bror av Constance, ja, men ...Imidlertid kan det synes som om han (eller en annen Henck) tjenestegjorde i Schleswig Holstein forut, se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Legger til at den siste lenken også viser at det var en Bergh som tjenestegjorde i Schleswig Holstein i samme periode. Kanskje lagmannens far kaptein Claus Hanssøn Bergh ? Her kan forbindelsen være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ifølge Weidlings ' Eneveldets menn i Norge ' var hun født 18.02.1672 i Bobelitz ( og det er vel Mecklenburg ). Men et lite forbehold, Weidlings bok har enkelte feil mht. personopplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Takk Geir,Kanskje jeg bør låne boka, men har du tilgang til den så kan du kanskje fortelle meg om det står noe mere om Constance og hennes mann ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det er sønnen Christian som Weidling skriver litt om, foreldrene omtales bare som assessor i Overhofretten og lagmann i Fredrikstad og Tønsberg Nicolas Berg (1664-1724) og Constance Henck (1672-1718).Men Bobelitz hadde jeg ikke fra Weidling, heller ikke fødselsdatoen - av en eller annen grunn har jeg ikke skrevet opp kilden. Kommer tilbake såsnart jeg har sporet opo denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg rotet, det VAR Weidling, i omtalen av faren Nicolas. Og jeg tror Weidling igjen har hentet dette fra Finne-Grønn i Norsk Tidsskrift for Genealogi osv. bind 2 s.16-27 og Finne-Grønn, skal se hva som skrives der, men Finne-Grønn er ofte kjemisk fri for kildereferanser så vi får bare håpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Hurtig lest Finne-Grønn's 'Nedstammer den nulevende Christiania-slegt Bergh fra Oslobispen Frantz Berg?' med undetittelen 'Om paalideligheden af 'Lagmand Berghs Vaabenbog'' som jeg av naturlige grunner ikke kan gjengi her. Men Finne-Grønn nevner kun Constance Henck ved navn såvidt jeg kan se, så jeg må ha dato og fødested fra annet hold - må lete mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det du skriver sammenfaller med Finne-Grønn i 'Norsk Tidsskrift for genealogi...'. Mht. Henck har jeg ikke hatt tid til å se etter kilden ennå, men kan i alle fall med sikkerhet si at det ikke er hentet fra nettet (dog en sekundærkilde i beste fall)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Jeg kan trolig droppe tanken på at Constance Henck og admiral Michael Henck er i slekt, se Lenke hvor en finner 'En annan av anfäderna, amiralen Michael Henck, var son till en kabeljofiskare i Stettin (Szczecin) i nuvarande Polen, medan Michael Hencks son i sin tur föddes i Windau (numera Ventspils) i nuvarande Lettland.' Altså ikke Bobelitz, Mecklenburg, Pommern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Kilden til datoene på Constance Hench/Henck er 'Haagen Krog Steffens, Slægten Aall (Trykt I Centraltrykkeriet, Kristiania [1908]), p 43-44.'Har noen tilgang til denne og kan se om det der vises til kilde ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.