Gå til innhold
Arkivverket

[#72326] Hvor i Sverige ligger Bryn sogn?


Gjest Erling Diesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Erling Diesen

Svensken Johan Larsson, f. 1830, flytta til Norge og jobba på anlegg og i industrien. Etterkommerne ble fortalt at han ble født i Bryn sogn. Kan noen fortelle hvor i Sverige Bryn sogn ligge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei. Det finnes Brunn sogn i Älvsborg. Flere sogn begynner på Brun....Har sett gjennom f.boken for Brunn sogn 1829-1830 og 1831. I den tiden døpes kun en som kan passe som jeg så i farten. En johannes født 1831, men det er ikke han harn dør som liten.Vet du ikke noe mer om han ? Når ca kom han til Norge ? Finner du hans vielse, så finner du jo også fars navn og sikkert også f.sted. Vet du noe om han ble gift og når/hvor det var ? Har du f.eks funnet han i folketellinger her i landet ?Har du mer info om han så legg ut det, så blir det lettere å finne han.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Diesen

Johan Larsson ble født 22.11.1830 på det stedet som i kirkeboka for Modum er oppgitt til Bryns sokn i Sverige, da han døde 23.12.1900. Han er ikke å finne i folketellinga for 1865, men må ha kommet til Norge litt før 1870. Litt ut på 1870-tallet gifter han seg med Berthe Johanne Nielsdatter fra Modum. Hvor giftermålet fant sted, har vi ikke funnet ut. Da han jobba på anlegg, reiste de jo mye rundt omkring. I folketellingene for 1891 og 1900 bor han i Modum. Kan dette hjelpe? Hyggelig i alle fall at dere forsøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jeg ser at i 1900 tellingen har de barna Juli f 1879 i Namdalen, Nord Trøndelag og Carl f 1881 Trondheim.LenkeSikkert et dumt spørsmål, men hvilket kirkesogn kan man da finne Julis dåp i ? Jeg finnner ikke noe Namdalen, så jeg regner med at kirkesognet har et annet navn. Er ikke kjent i Trøndelag, men det er det sikkert andre her som er.Kjenner du til flere barn ?Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Diesen

Julie Amalie skal være født i Namdalseidet i 1879. Men det bringer oss vel dessverre ikke nærmere spørsmålet og hvor i Sverige Bryns sokn måtte befinne seg. Men igjen, takk for engasjementet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er dåpen som Anne Lene etterlyste. Julie Amalie , se dåp nr. 9 piker: LenkeDet er vel ikke trolig at faddere ved dåpen kom så langveis fra, men vet ikke om det er andre opplysninger her som er nyttige?Vielsen hadde sikkert vært nyttigere å finne ? Har du lett i kirkebøker for Modum etter vielsen? Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn dødsfallet til Johan Larsson i 1900 på Modum:Se nr. 54. Det er pussig at soknet kalles Bryn . Har aldri hørt om dette soknet. Sitter i Sverige nettopp nå og søker her. Dette er sikkket en skikkelig nøtt selv for Anne Lene:-)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Beklager at jeg la inn feil dåp i farten , her er forhåpentligvis den rette Julie Amalie datter av Johan Larsson , Se samme kirkebok nede på siden her: LenkeFars fødselsår er nevnt 1831 her, men det kan nok være ca?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har ikke funnet Birthe utflyttet fra Modum. Heller ikke gift i Modum(1870-76) eller Bragernes(1865-79).Hun er døpt Birthe Johane og f.7/2 på Kjølstad og døpt 25/6 1843 Heggen Modum. Foreldre: Nils Sørensen og Anne Guttormsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Finner et uektefødt barn (Lauritz) døpt i Krødsherad i 1871, foreldre Johan Larson (svenskfødt) og Johanna Nilsdtr. (ser ut som det står at hun er fra Modum?) Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Krødsherad, Ministerialbok nr. 3 (1851-1872), Fødte og døpte 1871, side 116. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

og en sønn Carl Alfred døpt i Stod NT i 1875 Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Stod (Forr), Ministerialbok nr. 746A06 (1860-1877), Fødte og døpte menn 1875, side 47. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg synes det står en bemerkning i rubrikken helt til høyre om at foreldre er ekteviet Modum , om jeg ikke leser feil her:-) De må tydligvis ha giftet seg mellom dåpen til Lauritz 1871 og Carl Alfreds dåp i 1875. Jeg tenkte muligens de hadde giftet seg i Krøsherad? Har ikke lett der.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Diesen

Hei alle hjelpere! Da ser det ut til at problemet er løst. Bryns sokn, som sognepresten i Modum skrev, skal være Bruuns prestegjeld i Älfsborg län. Hjertelig takk, alle sammen! mvh Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

HeiOi her var det skjedd en del. Jeg var ikke hjemme i går og fikk ikke gjort noe mer med dette.Da ser det ut som første barn er født i 1871 og han var uægte født. Det neste barn ble født i 1875 og var ektefødt. Da må vielsen ha funnet sted i mellom der, men hvor ? Jeg har tittet i Krødsherrad men har ikke funnet den.Vi har jo her i allefall fått stadfestet at Brunns sogn i Älvsborg trolig er det rette sted han kom fra. Det hender jo at en og annen kommentar dukker opp ved barnas dåp, og det gjorde det jo også da. Men, det skulle gjerne vært enda litt mer å gå på her.Har sett litt mer i Brunns fødelsesbok, men klarer ikke å finne han. Når jeg ser på svar og søker på Brunns sogn så kommer flg opp: Brunn, Ulricehamn og Vist. Jeg har også sett gjennom døpte i Ulricehamn og Vist men finner ikke noen som jeg mener kan være han.Så egentlig har vi ikke noe indikasjon på når han kom til Norge, annet enn at han var her i 1871 når han døper et barn. Egentlig kan han jo ha kommet når som helst mellom konfirmasjon og 1871.Så Gunn du er nok inne på noe vesentlig når du sier at dette kan bli en nøtt. Forsøker litt mer.Kanskje noen forsøker litt mer å finne vielsen, og kanskje ser litt på in/utflyttede på de stedene/tidene vi vet han bodde. Dvs forsøker å følge hans gang her i landet.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Nei, desverre ikke så lett å komme videre.Om du vil finne hans slekt i Sverige Erling, så tror jeg vi må sette mye inn på å finne vielsen deres her i Norge. Det er nok den som kan gi de opplysningene som trengs for å komme videre.Hilsen anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Diesen

Jeg finner heller ikke vielsen, hverken i Krødsherad eller i Modum, så dette blir vel som å leite etter nåla i høystakken. I 1891-tellinga er Johans fødselsår oppgitt 1825. Kan det hjelpe? Ellers er det 1830 som er oppgitt, med unntak av 1831 et sted. mvh Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Vrient dette, men jeg synes fortsatt at det står en bemerkning ved dåpen til sønn nr. 2 , helt i høyre rubrikk, innlegg 15. Foreldre ekteviet Modum? ( kan være feillesing fra min side :-)Kirkebøkene for Modum er ikke gode å lese for mine øyne, men jeg har også sett gjennom bøkene der mellom 1871-1875 uten å finne vielsen?Heller ikke fant jeg dem viet i Krøsherad.Det spørs om de kan ha giftet seg i en by i nærheten? ( Hva med Hønefoss, synes det var nevnt Klekken som hennes oppholdsted ved første sønns dåp ?) Det blir som du sier å lete etter nåla i høystakken. Jeg har prøvd varianter i mormonerdatabasen også, men ingen som passer i tidspunkt mellom 1870-1876, det jeg kunne se?)Lykke til med letingen i alle fall. Kan paret ha giftet seg borgerlig eller hatt tilhørighet til en menighet og ikke blitt registrert i kirkebøker? Bare en tanke.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.