Gå til innhold
Arkivverket

[#72326] Hvor i Sverige ligger Bryn sogn?


Gjest Erling Diesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lene Hagen

Ja fødselsåret spriker. Så tidlig som 1825 har jeg ikke sjekket, jeg begynnte på 1828 mener jeg. Kan se noen år før det og jeg.En annen mulighet er å følge han fra sted til sted i inn/utflyttingslistene. Det første barn vi kjenner til er Laurits f 1871 i Krødsherrad. Da er det å forsøke å finne han innflyttet til krødsherad før det. Se hvor han da kom ifra, og så gå til det sognet og finne han i flyttelistene. For på denne måten å forsøke å komme frem til hans flytting inn til Norge. Da vil det i allefall stå hvor i sverige han kommer flyttende fra om vi er heldige. Finner vi det så har vi et utgangspunkt i Sverige.Men, så er det jo litt opp og ned på føringen av flyttelistene, men et forsøk er det i allefall. Om du ikke finner han i 1865 tellingen, så må han ha kommet til Norge mellom 1865 og 1871.Det er ikke noe tilgjengelig for Modum i 1875 tellingen. Det er vel slik mener jeg at de 1875 tellingene som ikke er digitaliserte skal stå i papirutgave på statsarkivet. Papirutgavene er jo enkle å slå opp i. Kanskje noen kunne tenke seg og gjøre det for deg som er på statsarkivet ? Vet ikke om det kan fremkomme noe f.sted/ år f.eks der.Men nå dukker jeg i allefall ned i fødelsesboken for Brunn igjen for å se noen år før 1828. Da sier jeg tvi tvi.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Vi skrev visst samtidig vi Gunn. Ja jeg har også søkt mormonerdatabasen opp og ned flere ganger. Har også tenkt tanken om borgerlig vielse eller utenfor statskirken. Det harmonerer jo dårlig med at barna er født i kirken, og ingen anmerkninger om noe annet trossamfunn f.eks, så jeg har lagt den teorien litt lenger bak i hodet så lenge. Men, den skal nok ikke glemmes.Nå gir jeg f.boken for Brunn en ny sjans så får vi se hva som der dukker opp. Kommer snart tilbake med resultatet av det.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Diesen

Jo da, folketellingen for Modum i 1875 ligger på nettet, men han finnes ikke der. Han har nok vært innom Modum etter 1865, truffet sin kvinne og dratt videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Beklager. Da har jeg oversett det med 1875 tellingen for modum på nett.Det viktige her blir nok å finne enten vielsen eller Johans innflytting til Norge. Det er nok en av de tingene som kan gi svar tror jeg.Nå har jeg sett litt mer i f.boken for Brunn. Det er ikke for mange kandidater som peker seg ut kan man si.Det er et par Lars Bengtsson og Maria Larsdotter som får en sønn Johannes i 1824 og en Lars Johan i 1827. Lars Johan dør i 1829, Johannes ser jeg ikke med i husforhør, så jeg antar at han også muligens døde tidlig. Finner ikke flere barn av de med navn Johan el.l og nå har jeg fulgt de til beg av 1840.Så finnes det en Johannes Larsson f 10/2-34. jeg har ikke fulgt han, men et søk på emibas viser at han emigrerte til Nord Amerika i 1852 sammen med 2 brødre. Så da må vi jo anta at også han er feil.Jeg har ikke funnet fler i Brunn som peker seg ut, desverre.Nei det må nok mer info her i Norge til for å søke etter han i Sverige. Kunne vi bare funnet vielsen ? Men det er ikke så lett. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer på om dette kan være moren til Birthe Johane Nilsdatter som fortsatt på Modum , Gjeithus. Lenke Datteren fikk jo barn Lauritz før paret var gift i 1871, Krøsherad, og i Nord Trøndelag i 1875 så det kan jo være de finnes i 1875 i telling for Stod. Men den er vel ikke digitalisert?Ser at det er en en egen kirkebok for Modum ( Heggen) skal kikke gjennom klokkerboken der nok en gang.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.