Gå til innhold
Arkivverket

[#72331] Hjelp til å tyde brev fra fengselspresten?


Gjest Signe Marie Solheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunnar Sigdestad

Hei Signe!Som du ser er det nokre ord eg er usikker på, kanskje kan andre fylle inn...Benaadningsattestfor Livsslaven Gottschalck Rognaldsen Vestereim.-Gottschalck Rognaldsen Vestereim, der idømt Straffearbeide paa Svarstad har opholdt sig den herværende Straffeanstalt siden 18 September 1843 har vistnok i det første Aar af sin Fængselstid været følesløs[?] og blind for sin [....] Vel.- Nu forekommer han mig bøiet og ydmyget, og hans ikke blot upaaklagelige men af alle Vedk[?] anerkjendte stille og roesværdige Forhold i Fængslet, synes at antyde, at der med ham er foregaaet en væsentlig Forandring til det Bedre, der har vundet ham hans herværende Foresattes Tillit og Velvillie og jeg er ham ikke uværdig til Hs. Majestæt Kongens Naade, hvortil han herved paa det bedste anbefales:-Bergenhuus d. 24 Januari 1850.-UnderdanigstGrønvold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Signe Marie Solheim

Tusen takk for hjelpen! Det holder for meg å vite innholdet i brevet, som altså er en benådningsattest. Jeg er i slekt med Gottschalcks andre kone, Antonia Johannesdatter. Også hun døde på arbeidsanstalten i Bergen i 1890. Kunne man havne der bare for man var fattig og uten noe å ta seg til, eller måtte hun ha gjort noe galt for å havne der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Signe Marie Solheim

Det spørs nå forresten om den forvandlingen presten så hos Gottschalck var mest ønsketenkning fra prestens side - Gottschalck døde iallefall på arbeidsanstalten i Bergen i 1880. Men som sagt i forrige innlegg - jeg er ikke sikker på om man måtte være forbryter for å havne der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei! Vi hadde også Arbeidsanstalt i Stavanger. De fleste der ble satt inn for 'Ørkesløshed og Drukkenskab', jentene ofte for det samme... Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Signe Marie Solheim

'Ørkesløshed og Drukkenskab' er jo en ganske dekkende beskrivelse... :) Går ut fra at noenlunde det samme gjaldt i Bergen. Takk! Mvh Signe Marie Solheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.