Gå til innhold
Arkivverket

[#72334] USA; identifisering av personer utfra foto og navn


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Hei,I forbindelse med at vi holder på å samle sammen fotoer som skal sendes til Joni Mitchell og hennes slekt i USA og Canada, har jeg 3 bilder som jeg trenger hjelp til å identifisere noen personer. Det interessante med det første fotoet er at Jonis farmor og farmorens yngste søster vokste delvis opp hos Nils Valsvik, da deres mor Brita døde i barsel med yngste datteren ca 1886. Dette var trolig i Minnesota. Jeg vet ikke om denne Maria har noe med Nils Valsviks familie å gjøre, men fotoet kommer fra Brita og Emmas familie i Modalen.Fotografisk Atelier Thor var i Bergen, men perioden er usikker, men det var i hvertfall i virksomhet i 1905.Arnfrid

bilete7613.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Augusta Solberg virket i Bergen fra 1885 til 1916.Otterstad er nabogården til Farestveit i Modalen, der Jonis farmor Emma var født i 1882.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

3. Marit Gulbrandsdatter Biglie, Amerika.Dette bildet ser vi er fra Ormsby, Chicago, USA. Jeg vet ingen ting om hvem dette kan være, men det ble funnet i samme album på Farestveit, som de to forrige.

bilete7615.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Jon Sværen

Arnfrid !Maria Valsvik, gift m/ Bertines Straume, reiste IKKJE til Amerika, men var fødd, og levde heile livet i Framfjorden. Ho vart gift i Nykirken 9.9.1902, men bilete er IKKJE frå den tida, då bestemora mi kom alt 15.12.1902.Vik Klok B6 3 død år: 1969 gravlagd 25.06 2506 Avdød Lærarkone h.v. alderspensjonist Maria Rasmusdtr. Straume k Framfjord, Arnafj.s. Vik Født:1885.21.02 død: 2106 Her er ho som Gravlagd i Arnafjord 1891-1970.Maria og Bertines var oldeforeldra mine. _________________________Eit av barnebarna til Maria f. Valsvik hugsa godt dette bilete.Oldemora mi har 3 'ongar' som lever enno.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Jon,Det var pussig at de på Farestveit har skrevet at hun reiste til Amerika. Men de har nok blandet henne med en annen gift Straume, tenker jeg. Det var jo mange som dro, også fra Straume. Antar at Bertines var fra Straume i Modalen.På bildet virker hun svært ung, rundt konfirmasjonsalderen, tenker jeg.Jeg skal sende melding til Farestveit-familien om at Maria er identifisert.Tusen takk, Jon.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Men kjenner du til Nils Valsvik som reiste til USA, og som to av Brita Farstveit og Gjert Takles barn vokste delvis opp hos da Brita døde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Sværen

Bertines er født på Straume i Modalen, JA. Maria var født i Valsvik. Foreldra var Rasmus Olsson Nåmdal 1847-1925 og Brita Larsdtr Nygard 1884-1897. Begge foreldra døydde i Framfjorden.Ang blanding av fotografier: Slekta hadde ikkje noko bilete av Brita Larsdtr (tipp-oldemor mi) så seint som 1975. Ein som i slekt m/ Brita hadde derimot eit bilete av henne. Dermed hadde bestemor mi og dei 10 syskene hennar biletet av henne på veggen. Vel 10 år seinare viste det seg at det var feil bilete .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.