Gå til innhold
Arkivverket

[#72338] Oline Pedersdtr.Halberget.


Gjest Torill N. Fjeldsaunet.
 Del

Recommended Posts

Gjest Torill N. Fjeldsaunet.

Jeg lurer på om det sitter noen der ute som kan hjelpe meg,min tippoldemor het Oline Pedersdtr.Halberget født ca.1835. Hun var født utenom ekteskap og hennes mor Anna Johansdtr.døde senere 1843 i barsel iflg kirkeboken fra Hof. Oline`s far var oppgitt å være Peder Pedersen Halberget født ca.1807 og død 1874. Jeg vil anta at det her er snakk om finneslekt. Kan noen hjelpe meg med opplysninger om hvem Olines forfedre kan ha vært vil jeg bli veldig takknemlig!! Min avdøde farmor ytret en gang at vi bla. stammet ned fra Suroinen slekt, jeg har selv lett etter en link uten resultat, kan den likevel finnes rundt Gravberget eller i Finnskogene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill N. Fjeldsaunet.

Takker så mye for tappert forsøk, har lest igjennom dette mange ganger men finner ikke linken. Er riktignok grønn på området og mulig jeg har oversett noe.....? Min tippoldemor var gift med Ole Halvorsen født i Siljuberget, sønn av Halvor Eriksen Siljuberg og Karen Hansdtr.Teppen (Løken). Min oldefar fikk navnet Søren, ett navn jeg ikke har funnet i Siljubergsslekta og håper derfor det kan stamme fra slekta til Oline.Mvh.Torill :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Det er vel sikkert Peder som er her i FT 1865. Han er då oppgitt født i Våler. LenkeEg finn ikkje kirkebok for Våler i dette tidsrommet, men kanskje det ikkje var eige prestegjeld på dei tide?mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill N. Fjeldsaunet.

Våler hørte under Hof i Solør på den tiden! Ellers fant du den rette som jeg også har tatt ett utgangspunkt i! Tusen Takk :)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill N. Fjeldsaunet.

Det var godt jobbet og kan ikke uten videre utelukkes!! Må sjekkes ut nærmere, håper dette kan være linken ikke bare jeg men flere har manglet. Har ikke kildene foran meg men mener Søren navnet også var et navn som ble brukt på Peistorpet. TUSEN HJERTLIG TAKK!!!! :))))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Om lenken i innlegg 6 skulle være riktig barn, - så har Oliva (Oline) minst 3 søsken : Peder f. 24.des.1828, døpt 1.mar.1829. Marte f. 1.sep.1833 døpt 6.okt.s.å. og Arne f. 3.jul.1833, døpt 8.sep.s.å.Foreldreparet til barnet i innlegg 6 (Peder Pedersen og Anne Johansdatter) ser ut til å ha inngått ekteskap 19.okt. 1828. Nr.32 Lenke .Og bruden (Anne Johansdatter) er fra Halberget.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

En liten detalj vedr. innlegg 4.Våler lå vel under HOF på det aktuelle tidspunktet. Men østre del av Finnskogen volder ofte store problemer m.t.p. å finne rett sogne- og prestegjelds-plassering. Skal man gå i gang med jakta på dette, bør man kanskje også ta hensyn til at både Elverum og Grue kan bli aktuelle.Torill:Jeg vet ikke om du har vært i kontakt med en som ofte er her på forumet (Finn Sollien), som jeg tror må sitte inne med en solid database vedr. FINNESLEKT. Med det som til nå er fremskaffet av opplysninger, så er det meget sannsynelig at denne databasen kan være til stor hjelp. (Det finnes også OK bygdebøker for dette området, men dette er kanskje sjekket.)IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill N. Fjeldsaunet.

Tusen takk for hjelp og opplysninger det setter jeg virkelig pris på!! Enten er dette enkelt eller så er det vanskelig. At Oline var født utenfor ekteskap er meg blitt fortalt, men det stemmer kansje ikke.Min tippoldemor Oline Pedersdtr Halberget passer til den Oline Pedersdtr som ble konfirmert i Hof 6 okt 1850, hun skulle da være 15 år.Hun ble gift med Ole Halvorsen Siljuberg i Elverum 2 jan. 1856 og med han fikk hun 14 barn. Mulig det levde flere Anne Johansdtr. i Gravberget på denne tiden, da min Anna skal være fra Juberget. Den Anna jeg har funnet der passer ikke aldersmessig, med den Anna som ble begravet 6 aug.1843 kirkebok fra Hof.Jeg har ikke vært i kontakt med Sollien men tusen takk for tipset, ellers har jeg jobbet mye med kirkebøker fra Elverum. Har litt problemer med etternavnet på Peder i lenken til bryllupet er det Larserud det står? Håper dere er litt overbærende med meg da jeg er temmelig 'grønn' Kansje jeg må legge vekk alt jeg tror å vite og bygge Oline's bakgrunn fra nytt??Mvh.Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Oliva nevnt i (6) synes å være feilskrift. Denne Oliva kan ikke gjenfinnes som konfirmert i Våler, eller død før konfirmasjonalder. Videre har den Oline som blir konfirmert 1850 samme alder og foreldre med samme navn som Oliva. Ved konfirmasjon er hun ført med Risberget som fødested, men her mest å forstå som oppholdssted? Det passer i det minste godt til giftermål med en fra Siljuberget.Ved vielsen er Peder ført med Lænserud som bosted. Dette er Länserud, ved Halsjøen på svensk side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill N. Fjeldsaunet.

Hei Arild!Hjertlig tusen takk for innlegget ditt, da jeg må innrømme at jeg synes dette er komplisert! Du har bekreftet det jeg antok at det her er snakk om slekter i grensestrøk med forgreninger til Sverige som noe helt vanlig.Har lett etter dåpen til Anna Johansdtr. så langt uten resultat, men jeg får fortsette. Står igjen med kirkebøkene fra Grue, om hun ble døpt her i Norge. Vet ikke hvorfor men jeg vil fortsatt ha henne til Juberget i Åsnes. Johan og Ole er også vanlige navn der,Anna også! Mvh.Torill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill N. Fjeldsaunet.

Hei Arild!Hjertlig tusen takk for innlegget ditt, da jeg må innrømme at jeg synes dette er komplisert! Du har bekreftet det jeg antok at det her er snakk om slekter i grensestrøk med forgreninger til Sverige som noe helt vanlig.Har lett etter dåpen til Anna Johansdtr. så langt uten resultat, men jeg får fortsette. Står igjen med kirkebøkene fra Grue, om hun ble døpt her i Norge. Vet ikke hvorfor men jeg vil fortsatt ha henne til Juberget i Åsnes. Johan og Ole er også vanlige navn der,Anna også! Mvh.Torill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill N. Fjeldsaunet.

Her ble det dobbelt opp, konsentrerer meg nå om Peistorpet. Har bestilt bøker om Finneslekter så Hjertlig Masse Tusen Takk til de som har bidratt så langt!!!Mvh.Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

1810 døpt Anne Pedersdatter som datter av Peder Larsen og Marte Mortensdatter Graaberget og 1813 døpt Lars Pedersen som sønn av Peder Larsen og Marte Andersdatter Gravberget.Dette må være de samme barna som blir konfirmert 1826 og 1832, med samme foreldre, men begge nevnt som født på Lenserud. I tillegg blant konfirmerte Berte Pedersdatter konfirmert 1837 - 18 år gammel med foreldre Peder Larsen og Marthe (uten farsnavn). Også hun nevnt som født på Lenserud.Muligens er dette foreldre til Peder Pedersen født ca. 1809, og identisk med paret som gifter seg i Dalby, Värmland i mai 1808 'Per Larsson Drängen Halsjön og Märtha Andersdotter Pigan Halsjön'. Halsjön kan her bety Länserud.Finner ikke dåp eller konfirmasjon på Peder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill N. Fjeldsaunet.

Hei Arild!! Tusen takk skal du ha,det er godt jobbet og jeg er veldig takknemlig for all hjelp jeg har fått! Umiddelbart ser det ut til at jeg kan ha håp om å finne mer i de gamle kirkebøkene fra Hof i Solør bla. ut fra det jeg nå har fått opplyst.Mvh.Torill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Bækkevold

Den første sikre registreringa jeg har på Oline Pedersdatter, er når hun blir vaksinert 21. desember 1835 1/2 år gammel. (se nr. 155) Lenke Foreldrene er da oppgitt å være Peder Pedersen og Anne Johansdatter som har bosted Halberget. Søstera Marte på 2 år blir forøvrig vaksinert samme dag som nr. 125. At Oliva og Oline skulle være den samme kan jo passe bra, da jeg i flere år har lett forgjeves etter en dåp på Oline. Det eneste problemet er fødselsdatoen som i følge min oldefars notater (Emil, bror av Søren) skulle være 8. juni 1835.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill N. Fjeldsaunet.

Nei dette er komplisert Trond og du har jo jobbet med dette i mange år! Det meste detter jo på plass her inntil du kommer med problemet ditt.Det er snakk om en differanse på 14 dager her, men hvor mange Anne Johansdtr.og Peder Pedersen snakker vi om som levde i området på denne tiden som kunne vært foreldre til tippoldemora vår? Er dette vår Oline som blir konfirmert her? LenkeTror vi må prøve og finne ut mer om Anne og Peder, hvor de kom fra og eventuelt linke opp mot eventuelle faddere for døpte barn osv. Det fantes ei Anna Johansdtr. i Juberget på denne tiden, dtr. av Johan Mathisen og Eli Danielsdtr.Juberget.Hun ble konfirmert i Hof i 1827,og passer aldersmessig ikke med Anne Johansdtr som døde i barselseng 6 aug. 1843. Men navnene i familien har en del felles med navnene på barna til Ole og Oline.Jeg var ellers på minnelunden i Risberget og fant en Peder Pedersen Halberget der : Død i Gravberget 4 Nov.1874 og Begr.14 Nov 1874 i Risberget.Vår 2xtipp? Tilknytning til Risberget?Mvh.Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Bækkevold

Ja, dette er komplisert. Men det behøver ikke være mer komplisert enn at familietradisjonen er feil. Det har vi sett mange ganger før. Ellers er det alltid en god ide å 'virvle opp' mest mulig informasjon rundt personene man står fast med. Peistorp-sporet var jeg ikke klar over, men det er slett ikke umulig. Har forøvrig funnet en sannsynlig kandidat til Anne Johansdatter, men har ikke papirene mine tilgjengelig her. Jeg har forøvrig funnet de samme søsknene som er nevnt over, med unntak av at Arnes årstall skal være 1839, og ikke 1833. Jeg regner med at dette er en tastefeil i innlegg (9). Peder Pedersen død 4. nov 1874 er riktig person. Tilknytningen til Risberget ser jeg ikke umiddelbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill N. Fjeldsaunet.

Siden jeg ikke sitter med noen bøker om 'finneslekter' enda har jeg prøvd å lete litt på nettet om Peistorpet og jeg fant dette på: www.skogfinner.no Mye om Peistorpet her, ellers får vi virvle opp og begrave oss i kirkebøker i håp om at det fører oss frem til Oline og hennes forfedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill N. Fjeldsaunet.

Klare ikke gi meg med dette her jeg nå, kan dette være en mulig kandidat som mor til Oline ? Anne Johansdtr.(utydelig etternavn for meg) Konfirmert 8 okt 1820 i Grue. Hun hadde visst nok også en uekte sønn ved navnet Peder Pedersen f.1825,død 1913. med Peder Pedersen f.1802-d 23/5-1891. Denne etterlysningen fant jeg på DIS under Grue, men det kan være samme slekt vi leter etter slo det meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Trond Bækkevold

Olines far Peder Pedersen, eller skal vi like gjerne skrive Per Persson, er født på Halsjøn i Dalby i Sverige i 1806. Han finnes i Husforhørslengden for Dalby AI 10, 1806-10, fol. 132. Han er der oppført som sønn av Per Larsson, f.1781 og hans hustru Marte Andersdatter f.1782 i Norge. De flytter i følge samme kilde til Norge en gang mellom 1806 og 1810.Foreldrene er sannsynligvis identisk med paret som Arild nevner i (16) som gifter seg i mai 1808. Tar vi dette i betraktning har vel flyttinga ikke skjedd før etter mai 1808. Jeg tar et lite forbehold om fødselsåret 1806, da skrifta er lita og 'knøten'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Trond Bækkevold

Den Anna Johansdatter nevnt i (19) kan ikke være den riktige ettersom farens farsnavn er feil. Ved giftermålet i 1828 blir brudens far oppgitt som Johan Olsen. En mulig kandidat til Anne Johansdatter blir da Lenke , se under Hof 31. januar. Det neste nå blir å følge opp denne 'kandidaten' og se om hun vokser opp. Et evt. skifte etter foreldrene vil også kunne bekrefte at vi har funnet riktig person. Når det gjelder hennes død i barselseng, har jeg lett etter et barn født 1843, evt. en dødfødsel, men jeg kan ikke finne noe. Har jeg oversett noe? Eller døde hun uforløst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.