Gå til innhold
Arkivverket

[#72341] Brochmann fra Vestby?


Gjest Øystein Retvedt
 Del

Recommended Posts

Gjest Øystein Retvedt

På Ager.no Lenke etterlyser Robert Chr Skogly opplysninger om den første Brochmann i Norge. Muligvis på grunn av feil innstilling av min PC får jeg ikke opp hans mailadresse for tilbakemeldinger. Men kanskje kan også andre kommentere følgende:I Vestby bygdebok siteres et utsagn om skriverens svigersønn - velaktede Jørgen Andersen - som red fra gård til gård med langt flagrende hår. I Vestbyboka (Vestby I side 500) er det tillagt Jørgen Andersen på Galby. Jørgen Andersen på Galby kan ikke sees å være noen skrivers svigersønn. I Follo tingbok 3 (NST 1962) fra 30. mai 1662 oppgis Rasmus Paludans svigersønn å være Jørgen Andersen i Vestby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Eldste kjente stamfar er Jørgen Andersen Finstad (Ski sogn, Follo), som første gang nevnes i kildene i manntallet 1664 som 26 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Brøndsted

I Paludan, Eduard: Slægtsnavnet Paludan i Danmark og Norge. Personalhistorisk Tidsskrift 1998 s. 1-38 er genealogien også som du beskriver. Rasmus Michaelsen Paludan var sorenskriver i Follo og Nedre Romerike fra 1628 til sin død 1662. Så det lyder vel meget sandsynligt at han er identisk med skriveren med den hårfagre svigersøn(?) mvh Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Retvedt

Mange takk for alle innlegg. Artikkelen til Huitfeldt-Kaas har jeg selv. Den anbefales for alle Brochmann-interesserte.Alt har interesse og spesielt er jeg interessert i hvor Vestby-boka har hentet utsagnet om skriverens svigersønn med det flagrende hår. Kan Jørgen Andersen ha bodd i Vestby før han kom til Ski?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.