Gå til innhold
Arkivverket

[#72344] Informasjon om Marie Hanson, Minneapolis 1968


Gjest Lill Juelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Line Osberg Eide

New York Passenger Lists, 1820-1957Name: Marie Wold Arrival Date: 3 May 1906 Estimated birth year: abt 1886 Age: 20 Gender: Female Port of Departure: Liverpool, England Ethnicity/Race­/Nationality: Scandinavian Ship Name: Carmania Port of Arrival: New York, New York Line: 18 Microfilm Serial: T715 Microfilm Roll: T715_702 Page Number: 34Er oppført som gift, og yrke h.wife (housewife). Siste bopel var Robek. Skal til til H. Dahl i Christme (? usikker, vanskelig å lese) i ND. Det er vel den Hans Dahl som hun reiser sammen med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1900 United States Federal CensusName: Hans Dahl Home in 1900: Eagle, Richland, North Dakota Age: 33 Birth Date: Mar 1867 Birthplace: Norway Race: White Gender: Male Immigration Year: 1888 Relationship to Head of House: Head Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: Norway Spouse's name: Hannah Marriage Year: 1895 Marital Status: Married Years Married: 5 Residence : Eagle Township, Richland, North DakotaHousehold Members: Name Age Hans Dahl 33 Hannah Dahl 30 Robert Dahl 2 Gilma Dahl 9/12-1910 United States Federal CensusName: Hans Dahl Age in 1910: 45 Estimated birth year: abt 1865 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Spouse's name: Hannah Home in 1910: Harwood, Cass, North Dakota Marital Status: Married Race: White Gender: Male Year of Immigration: 1885Household Members: Name Age Hans Dahl 45 Hannah Dahl 41 Robert Dahl 11 Gilma Dahl 10 Leile Dahl 8 Leigfried Dahl 7 Nora Dahl 5 Agnes Dahl 3 Sigvard Dahl 1 Henry Dahl 1/12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Tusen takk Hanne Line! Dette ble jo både interessant og litt forvirrende, Arthur opptrer som ugift på denne tiden. Men jeg finner ingen andre passende Marie Vold eller Wold som drar i 1906. Har du linker til båtliste og census? Bopel Robek?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Rebeck/Robeck kan vel også være et sted i England? Jeg leter etter å få verifisert foreldre, men finner henne ikke i kirkebok for Kristiansund. Skulle tro betegnelsen 'gift' er feil, hun er jo også svært ung. Har stor tro på denne damen, riktig år for emigrasjon - finner ikke flere aktuelle.MEN SHIPMANIFEST STEMMER IKKE MED INPUT. Jeg får opp en helt annen båt, Hohenzollern som går fra Napoli. Får andre opp samme feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Takk for at du kikket innpå, du får ikke opp skipet Hohenzollern på skipslisten, som jeg gjør? Jeg fikk nemlig fint opp det første bildet, med fødsel - ett år, men da jeg skulle forstørre det, kom dette fremmede skipet inn - for meg. I øyeblikket får jeg ikke opp noen Marie Wold i det hele tatt. Forstår at du ikke fant noen anhørige på skipslisten, uansett, Hanne Line? Ja, lenken du bruker her stemmer jo med det jeg hadde i utgangspunktet - i nr 24. Noen tips for å finne foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Det er rett at databasen til Ellis Island fører til feil passasjerliste. Vi bruker Ancestry.com som viser den rette. Har bedt dem maile manifestet til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Tusen hjertelig takk, Arne. Jeg har skrevet til Ellis Island, men.... Nå har jeg fått riktig passasjerliste tilsendt! Hva kan man lese av dette? Er familien Dahl 'onkel' ? Det er litt vrient å se hvem bemerkningene tilhører, Marie eller de to påfølgende passasjerer. Christine i North Dakota, ikke sant? Hva betyr nå alle disse øvrige tegnene - 24XD-1834(505) og under - muligens wife 12/138. Vet de noe om det på Ancestry, mon tro :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Slik jeg leser det så skal Marie skal til sin 'Friend H. Dahl.' Den neste på listen, Rasmus Sæthre, skal også til sin venn H. Dahl. Deretter følger Knut O. Salterø som skal til sin onkel H. Dahl. Christine, ND er nok rett. At Marie er ført som gift 'Housewife' tror jeg må være en feilinnførsel. Hva disse 'tegnene' du nevner står for har jeg liten formening om, men det kan ha noe med lugarer og dekk å gjøre.(Jfr. din E-post: Jeg har ingen tilknytning eller kjennskap til Bruland- eller Ekseslekt)Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Takk - da leste vi det likt. Alle fra Bolsø, om jeg husker rett (har ikke lenger tilgang). Har det noen hensikt å lete rundt Dahl? Det er verifisering av foreldrene jeg leter etter, samt hennes historie, selvsagt. Hun gifter seg nok med Arthur Hanson, sannsynligvis i Minneapolis, han har vært der i 52 år da han går bort i 1960. Han er hjemme i 1913, som sagt, da er han ikke gift. Noen tips om hvordan komme videre? Mvh Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.