Gå til innhold
Arkivverket

[#72346] Søren Bergh død 8.1.1737 i Skien - og var faren Hans Bergh gift flere ganger ?


Gjest Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Salicath

Jeg sliter litt med å få opplysningene til å stemme her. Jeg bygger i første rekke på Skifteregister for Skien 1666-1808 og har søkt på Søren Bergh og trolig bror Lars Bergh og finner begge skiftene : [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=10&filnamn=sk08061666&gardpostnr=924&personpostnr=5554&merk=5554#ovre>Lenke og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, dette så ikke enkelt ut. Jeg tror at Søfren ( Søren Berg) var g. to ganger i alle fall. 1. g. Med Trine Larsdatter . Her er skiftet etter henne: Lenke2. g. med Ingeborg Cathrine Meyer som senere gifter seg med Christian Balling.Hans Berg nevnt d. 1724 , hustru Boel ? Rasmusdatter?Skal kikke litt nøyere på dette, for det er ikke enkelt med så mange like oppkallingsnavn :-)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Finner ingen andre Hans Berg enn de som er nevnt i skiftene du nevner. Det dukker opp en Hans Arnesen Berg i dette skiftet, og det er en del navnlikheter her, selv om jeg ikke ser sammenheng i farten?LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Den velkjente Claus Hanssøn Bergh 1625-1707 var gift med Birgitta Michelsdatter Thrane 1631-1692. Blandt deres barn var lagmann Nicolas Bergh og Hans Michel Bergh 1662- samt Haakon Christian Bergh 1675-.Hans Michel Bergh ble gift med Ingeborg Willumsdatter Dop ca 1665-1725 datter av sogneprest i Løten Willum Olsson Dop (iht Familysearch). Så vidt jeg kan finne ut, er det deres sønn som er Hans Hansen Bergh ca 1685-1724 og som ble gift med Boel ..Det er også litt interessant at nevnte Claus Hanssøn Berghs far var Hans Anderssøn Wincke, kannik i Oslo gift med Barbara Clausdatter Bergh. Nevnte Willum Olsson Dops mor var Bodil Wincke gift med biskop Ole Boesen. Så her fant familiene sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Innlegg 1:Søstrene Christine og Trinche i Lenke var døtre av datidens største kjøpmann i Brevik, trelasthandler Lauritz Nielsen Lerstang (f. ca. 1677, begr. 25. okt. 1723 i Brevik) og Gunhild Axelsdatter (begr. 21. jan. 1728 s.st.) i hennes 1. ekteskap.Gunhilds søster Bodil (f. 1690, begr. 6. april 1752) ble forøvrig g. 13. des. 1708 i Eidanger m. sin svoger Lauritz bror Jacob (f. ca. 1680, begr. 25. jan. 1754).Brødrenes foreldre var kjøpmann i Brevik Niels Rasmussen Lerstang (begr. 19. april 1690 i Brevik kirke) og Cathrinchen (Trinche) (f. 1638, begr. 27. mai 1711 s.st.).Håper også dette kan være til hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Tusen takk Christian.Dette dekker alle i skiftet etter Søren. Jeg hadde gjettet deres innbyrdes forhold, men manglet datoer og ikke minst hvor navnet 'Lerstang' kom fra.I det andre skiftet i (1) finner vi bl.a. halvsøstersønn Søren Lerstang som også er bror til Boel og Gunild Rasmusdtr. Dette betyr trolig at deres far het Rasmus Lerstang og morens navn er ukjent, men var en søster av Søren. Ut fra at tidspunkt (1738) og at ingen av de er mindreårige (da hadde alder vært nevnt), må Rasmus Lerstang trolig ha vært bror til Lauritz og Jacob Nielsen Lerstang. Vanlig oppkalling av navn betyr ofte at bestefaren kalles opp først og da er det en eldre bror vi snakker om. Enig ?Når det gjelder de tre; Maren, Gunild og Anne Arnesdtr. som er 'halvbrordøtre', så er det vel logisk å si at vi her snakker om en ukjent bror Arne av Søren Bergh og altså halvbror av Lars Bergh.Følgende er mitt 'forslag':Hans Hansen Bergh gift med Boel .. var også gift en gang før. Lars, Hans og Christen er alle etter ekteskapet med Boel, mens Søren og trolig Arne er etter første ekteskapet hvor vi ikke kjenner hustruens navn.Jeg har også funnet et skifte hvor Arnesdøtrene er nevnt [url="http://solumslekt.org/kilder/skifter/NTS7.php>http://solumslekt.org/kilder/skifter/NTS7.php. Teksten er : '13. juni 1712: Moe u/Bjørbekk Gjertrud Arnesdatter død, enkemannen Sten Danielsen. Ingen livsarvinger, hennes søsken arver: Gunnild Arnesdatter; Karen Arnesdatter død, hennes barn Inger Christensdatter; Maren Arnesdatter; Berte Arnesdatter enke; Anne Arnesdatter gift med Lars Aspen; og Halvor Silien.'Tar jeg ikke mye feil, så ser vi nå at det var flere Arnesdøtre, nemlig også Gjertrud (død), Karen (død) var gift med Christen, Berte (enke i 1712). Det opplyses også at Anne Arnesdatter var gift med Lars Aspen (som trolig må være død i 1737 da han ellers hadde vært nevnt i skiftet).Jeg har også funnet denne :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Det er en uting med mellomrom i lenker, jeg vil heller anbefale å bruke en understrek. Selv om man setter inn «â0» som er URL-kodingen av mellomrom, er det mye software som ikke håndterer det riktig.Her var det mye rart. For det første er jeg sikker på at Gard har giftet bort Johanne Thorsdatter til feil Lars Arnesen, jevnfør ([url="http://solumslekt.org/slekta/famark.php?person=3257>Lenke).Det var litt pussig dette her med Maren, Gunhild og Anne Arnesdøtre som er nevnt i skiftet etter Lars Hansen Bergh. Bortsett fra navnesammenfallet så er det vel ingenting som tyder på at noen av Arne Halvorsen Siljans (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Ad (8).Helt enig i problemet med mellomrom i lenker, men ikke min feil. Derimot var jeg nok for rask i min slutning mht Arnesdøtrene. Jeg må nok lete videre etter den trolig ukjente Arne Bergh.1704,1712 og flere ganger i 1714 sees Hans Arnesen Berg som 'Caut.' altså vitne ved vielser i Eidanger sammen med Rasmus Lerstang. Men han er vel for gammel til å være bror av Arnesdøtrene ? Se Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.