Gå til innhold
Arkivverket

[#72347] Dønna / Herøy - Christian Christophersen


Gjest Kitty Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kitty Olsen

Jeg søker etter opplysninger om en person ved navn Christian Christophersen som i Dønnes i 1776 forlovet seg med Andrina Hansdatter. Det var da opplyst at han var enkemann. De gifter seg i Herøy samme år og bosatte seg på Øksningan. Ved folketellinga i 1801 er han 58 år og kona 50 år. Det blir holdt skifte etter han i 1812 og da er bostedet Seløy. Er det noen som har kjennskap til hvem som var deres foreldre og hvor de bodde?Mvh Kitty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Jeg mener det må være han vi finner som tjenester på Dønnesgodset i 1769, 27 år gammel. Han er oppført med Dønneshavn som fødested.I 1774 er det en Christian Christophersen som gifter med Ingeborg Pedersdatter, trolovelse: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16586&idx_id=16586&uid=ny&idx_side=-33>Lenke og vielse Lenke (begge nederst på høyre side). Han oppgis med Dønnes som bosted. Det gjør også Christian Christophersen i 1776, trolovelsen nedest på venstre side:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ved innrulleringen 1769 for Nesna er det en Christian Christophersen på 27 år som var på gården Dønnes, og det er da oppgitt at han ble født i Dønneshavn. Han var da tjenestedyktig. Hvis det er denne Christian du er ute etter, så burde det iallefall være mulig å finne han som døpt på Dønna??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kitty Olsen

Takk skal dere ha alle sammen. Da er det bare å begynne å saumfare kirkeboka for Nesna / Dønna selv om den er helt forferdelig å lese. At det går an å skrive så stygt.Hilsen Kitty.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Ikke helt i samsvar med den alderen som oppgis i 1769 og 1801 finner jeg i 1750 et 'uægte BN (barn navn) Christian, aflet af Christopher Pedersen Dønnes og Ziri Johannesdatter ibid.' Øverst venstre side: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.