Gå til innhold
Arkivverket

[#72348] Anders Andersson, f. 1798 eller 21.11.1796 i Askum sockn, Bohuslen


Gjest Ivar Tyrhaug
 Del

Recommended Posts

Gjest Ivar Tyrhaug

Torparen Anders Andersson, f. antakelig 21.11.1795 ( Röra) (eller 1798 i Wägga), Askum sockn, Bohuslen. En sönn, August Andersson Ramsvik f. 22.7.1836 flytter til Norge i 1861, först Lilleström, senere Drammen (ft 1865 er der da) . Begynner som anleggsarbeider på Meråkerbanen, og blir gift 13.7.1877 med ei jente fra Hegra. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6618&idx_id=6618&uid=ny&idx_side=-135>Lenke Og de blir oldeforeldre til min kone.Men tilbake til Anders Andersson. Fordi at Tossene prestegård brenner, og så å si alle kirkeböker blir ödelagt, og vanskeliggjör arbeidet med å finne rette personer. Den eneste August födt 1836 som har en far som heter Anders Andersson f. 1798 er en som får 10 barn, arbeider på Ramsvik Övergård i Askum antakelig helt til han blir skilt i 1860.Dette paret (konas namn er ikke kjent) får det förste barnet Anne 1825, og det siste (Anders)1844. Kona er oppgitt som f. i 1810!! Altså bare 15 år med sitt förste barn.Disse opplysninger er rekonstruerte födsel, vielse og dödsuppgifter som noen har laget senere. En sökbar database.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei. Skjønner godt at du har slitt lenge med dette spørsmålet, for her er det slett ikke så mye å finne.Husforhøret 1861-1869 side 193 fremkommer det at torpare Anders Andersson er født 21/11-1795 Røra og hans kone Oleana Petersdotter er født 18/11-32 Vägga. De ble gifte i 1860. Noe barn er ikke nevnt her hverken fra det ene eller andre ekteskap.I 1880 er det nok Oleana som bor på Wägga Nordgård, gift igjen med Mathias Johansson f 1833 Askum. De har datteren Julia Martina f 1874 Askum. De bor også på samme plass i 1890 og samme info.Jeg tror jeg har funnet navnene på alle barna til Anders Andersson f 1795 og som du sier de må være fra hans 1 ekteskap: Anna 1825-Eva 1828-Adrian 1829- Elias 1831- Johannes 1833- Karl 1834- August 1836- Eva 1838- Elias 1839- Johanna 1840- Andreas 1842- og Anders 1844. Dette er fra släktdata og alle er født på Ôvra Ramsvik, Askum og har Anders Andersson f 1795 som far. Mor er hele tiden opplyst å være f 1810 men noe navn på henne fremkommer ikke. Som du ser er dette 12 barn, men om vi antar at første Eva og Elias døde som små, så blir barnerekken på 10 som du nevner, slik at det kanskje er 10 som vokser opp og som etterslekten vet om.Jeg har lett etter disse barna i 1880/1890 tellingen, det finnes noen få aktuelle, men vanskelig å stadfeste om det er riktig.Allikevel føler jeg meg rimelig sikker på en i 1880 tellingen, bosatt på Vägga Sörgård. Det er Åboen August Andersson f 1835 Askum. Gift med Helena Theodora Mathiasdotter f 1844 Askum. De har barna: Anders Herrman f 1865, Albert Maurits 1871 og Georgina Carolina 1877. Barna er født i Askum.Ellers er det mulig at du kan finne mer om barna ved å søke mer på släktdata nå når du har navner. For Askum er det lite å finne, men om noen giftet seg eller flyttet til et annet sogn, så er jo straks mulighetene der i allefall til å finne noe.Hilsen Anne Lene Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

Hei Anne! Ja dette er vanskelig. Men denne August som er f. 1835 er jo sønn av Anders Thomasson. Min August har Anders Andersson som far. Det står i kirkeboka for vielsen i 1877 i Hegra. Der står det også at August er fra Wägga.Kjempeflott at du har sjekket husforhør 1861, og konstatert Oleana og Anders er gift og rette datoer på dem. Det var nemlig et par poster i 'Slektdata' som var forvirrende eller gale. Men her kan jeg ikke være sikker på noe skjønner jeg.I skiftedokumentet etter August`s død 1923 er han kalt Anders Andersson Ramsvik.Av de 4 barna til August er de to förste kalt Anne og Karl. Betyr vel ikke all verden det, men....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

Terje Adkins skrev dette i 2004 til meg: 'I mina sökningar har jag inte funnit så mycket men jag kan bekräfta att August har befunnit sig i Askum. Du känner säkert till att kyrkböckerna från Askum är förstörda men att en del uppgifter finns på en CD-skiva. Vid mina sökningar på CD har jag tyvärr inte funnit några födelseuppgifter som stämmer med din August. Däremot har han levt här och tjänat som dräng. Före 1860 var August Andersson f. 1836-07-22 dräng hos Samuel Jonsson i Hovenäs. Källa: Sockenlängd 1850-1860 (Sotenäs CD) Omkring 1860 är August noterad som arbetare hos Samuel Svanberg, Wägga Sörgård. Därefter flyttade han till Lilleström i Norge 1861. Källa: Askum Husförhörsl 1861-1868 (Sotenäs CD ''Det finns en möjlig August född 1836 som var son till en Anders Andersson f. 1798. Denne August har ett stort antal syskon men ingen mor finns noterad. Fadern står som dräng fram till 1840-talet då familjen de flyttar från Ramsvik till ett torp under Ödby. Vad som hände sedan med familjen framgår ej. Dessa uppgifter är mycket hypotetiska men värda att forska vidare kring. ' Om dette er til noen hjelp.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ivar. Ang innlegg 4. Det er riktig som du sier at det er en August f 1835 som er sønn av Anders Thomasson. Men det er en født 1836 som jeg sikter til og han er en i denne søskenrekken her.Vet ikke om jeg kan finne så mye mer, men forsøker litt og kommer tilbake til det trolig etter helgen.Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjen. Nå har jeg sett litt på det som fremkommer i innlegg 5. Jeg klarer å finne det som skrives i innlegget men så stopper det opp, rett og slett for at det ikke er mer materiale å se i.I husfohøret 1861-1869 side 185 finnes drängen Anders Andersson f 22/7-1836, som flytter til Lillestrøm 21/2-61.Jeg ble sittende å bla i husforhøret 1860 og lese navnene fra side til side, men fant ikke flere aktuelle i de sidene jeg så. Det er jo ikke så mye greiere når de heter Andersson/dotter, det er jo ikke akkurat noe uvanlig navn. I tillegg skrives i dette husforhøret kun etternavn og forbokstaven i fornavnet, samt f.år og ikke noe f.sted. Så det er ikke godt å ta ut noe sikkert med så lite informasjon. Det blir fort galt.Kilder stopper her, du kommer nok ikke videre, desverre.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

Jeg er i grunnen enig med deg! Denne runden kom jeg vel i allefall så langt at jeg har en Anders Andersson med en fødselsdato i 1795 og en Anders Andersson uten dato i 1798. Disse er kanskje samme person. Begge har i allefall sønnene August og Carl. (bouppgiften)og(släktdata) Begge Anders-ene er fra Askum.Den Anders som har 12 barn har arbeidet på Ramsvik Øvergård, og August som kommer til Norge kalles Ramsvik i skiftedokumentet 1923, men han har også Wägga som tidligere adresse v. vielsen i 1877.Anders Andersson kan knyttes til både Wägga og Ramsvik.Takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

Hva med dette? Jeg mener at det kan være noe mer å finne her: 'domkapitlet i Göteborg' Limer inn fra Vigselregister Askum: Vigselregister Askum-V3 (142703) Registret är senast uppdaterat:2005-05-14Detaljinformation Löpnummer: 79140 Ordningsnummer: 7521 Vigseldatum: 1860-10-27 Mannens titel: Toråare Mannens förnamn: Anders Mannens efternamn: Andersson Mannens adress: Lindalsbäcken Vägga Nordg. Kvinnans förnamn: Oleana Kvinnans efternamn: Petersd. Övrigt 1: Förnamn och födelsedag ur Askum A1:2 50855 6/7 P 193. Ant. i vigselboken: A Andersson är genom domkapitlet i Göteborg utslag den 11 jan. 1860 skild från sin förra hustru L. Andersd. i Röra Torps socken Övrigt 2: M fdatum: 1795-11-21 Gifte nr: 2 K fdatum: 1832-11-18 Övrigt 3: Källa:Vigselbok Askum 1860

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Tja jeg har sett på dine siste innlegg Ivar. Om det er så mye mer å finne er jeg desverre ikke så sikker på. Det jeg kan er å bekrefte det du finner, men det er ikke noe særlig nytt. Originalkirkebøken for Askum begynner i 1897. Derimot finnes bøkene fra statistisk centralbyrå tilgjengelig fra 1860. De er nok 'rekonstruerte' og de er maskinskrevne. Bøkene fra Stat. centralbyrå(scb) er enklere bøker og mangler innføringer som f. faddere ved dåp, fars navn ved vielse.I vigselboken for Askum fra scb finner jeg: gift 27/10-1860 Andersson A. Torpare u/Wägga Nordgård f 1795 och Pedersdotter O, piga ibidem f 1832. Hans annet hennes første ekteskap. Anmerkning: Andersson A. är genom domcapitlets i Götheborg utslag af den 11/1-1860 skild från sin förra hustru Andersdotter C i Røra, Torp socken.Går jeg til Torp socken så er mer tilgjengelig uten at det gir meg så mye. I husforhøret 1853-1865 side 231 plassen Torp (ikke Røra) i Torp socken finner jeg: Gifta dräng mannen Anders Andersson f 21/11-1795. Anmerkning: Hustru skrif på Geddhed i Tossene fra 55. Anders er i dette husforhøret alene.Går jeg til Tossene og plassen Geddhed i forhøret 1861-1869 (som er det første tilgjengelige) så finner jeg på side 156:Mannen Carolus Olsson f 1/9-30 Hogenäs og hustru Carolina Andersdotter 6/5-33 Bro. Det opplyses at de ble gift i 1857. De hadde sønnen Olof August 6/5-1859.Så tydeligvis gifter Carolina seg med Carolus før hun i 1860 skilles fra Anders. Hvor barna fra det ekteskap befinner seg vet jeg ikke, ingen av de er ført sammen med hverken Carolina eller Anders.De flytter så i 1861 til plassen Ödstoft side 202 i samme husforhør, Tossene. Der er det ytterligere noen barn:Tvillingene Carl Johan og maria Elisabeth 21/12-61, Amalia Charl 19/11-63 død 1/9-66, Axel Julius 12/5-- og Christina Charlotta 23/1-69.Så går jeg tilbake til Askum og finner der død den 27/3-1872 Anders Andersson torpare u/Wägga Nordgård 76 år 4 månader og 6 dager gammel, død av ålderdom. Obs dødsdatoen står altså notert som 27/3.Så dermed bringer vel heller ikke dette all verdens nytt inn.Hilsen anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

Det blir jo litt nytt etterhvert allikevel. Som det ser ut nå etter det siste du skriver, er den kvinnen som Anders Andersson skiller seg fra i 1860 og som skal være hans første kone, så ung (f.1833) at hun ikke kan være mor til August eller de andre 10 barna. Ho burde jo ha vært født rundt 1800 helst.Men hva betyr ' Anmerkning: Hustru skrif på Geddhed i Tossene fra 55.'Må nok glemme denne August-en som er f. 1895. Denne bouppteckningen som jeg bestilte er antakelig ikke noe verdt nå.Men allikevel; fra denne bouppteckningen 1872 etter Anders Andersson på Lindalsbacken u. Wägga er det ord som jeg ikke forstår i f.b.m. boets midler: nevärs eller revärs. Det står: En nävers til Per Hansson i Grafverna. En nevärs til Carl Andersson i Varpet. Og så under Kapital: kr 50,-. upplupen renta till dato:0,75 kr. Till August Andersson Wägga kr 7,25. Samt endel personer til med kronebelöp. Tror egentlig dette er skyld til forskjellige personer.Og så er nevnes det noe som jeg tyder til men ikke forstår : Hvars arftagare jemte? enkan Juliana Pettersdatter, kan anses vara hans med förre hustrun sammanaflade barn: som skal enl. enkans kjennedom vara boende innom Oraft? herad. Hvars rett vid tilfället bevakades af Lars Ceder u. Wägga.Hilsen Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

Heradet er vel Orost/Orust. (Og der finnes også Röra) Som barna til den avdøde Anders bor. Men hvis jeg skal avskrive Anders f.1895 så har det liten hensikt å fundere mer på akkurat dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjen Ivar. Ikke avskriv noe som helst enda. Jeg tror jeg må få dobbeltsjekke at det er rett det siste jeg fant. Det skurrer litt dette her. Hele tiden står det jo oppgitt at mor til barna er født 1810, så dette harmonerer ikke helt for meg. Ikke harmonerer det at hun ikke hadde noen av barna hos seg, og heller ikke det at hun giftet seg før hun ble skilt. Jeg må sjekke litt mer her. Kan jeg ha gjort feil ?? I såfall må jo det rettes opp.Hvis du vil ha kopier av noe av det jeg har funnet, så send meg gjerne en mail.Hilsen Anne Lene alenehagen@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ivar. Tror vi skal velge i første omgang å se bort fra de delene av innlegg 10 hvor jeg skriver om hustruen.Når det står anmerkning: Hustru skrif ..... så betyr det at på det tidspunkt så bodde hun på Geddhed i Tossene og er innskrevet på den plass i husforhøret. Når jeg nå ser på den plassen med den info som til nå har fremkommet altså at hun er født i 1810 så finner jeg ingen som passer. Det bør også stå en ca tilsvarende anmerkning på henne om hvor ektefellen bor, om skilsmisse el.l (men det MÅ jo ikke stå)I ditt siste innlegg (12) sier du at heradet er Orost og der finnes også Røra hvor avdøde Anders sine barn bor. Kankje det er de barna jeg skal finne opp. De er jo født på Ramsvik övargård. Du sier de bodde i Røra. Vet du når de bodde der og på hvilken plass ?Tror jeg skal finne barna, eller i allefall noen av dem. I ditt første innlegg refererer du til boupptekningen etter Anders Andersson død i 1872. Du sier at 2 av barna der er nevnt, nemlig Carl og August. August er skrevet emd adresse Vägga. Er det oppført i boupptekningen noe adresse på Carl da ?Om den august Andersson som i tellingen 1890 bodde på Wägaa Sörgård ( i innlegg 3) er rett August, så har vi jo adresse på han. Desverre i Askum, for der er det jo vanskelig å følge personer pga manglende materiell. Det er svært vanskleig å stadfeste om det er rett. Når jeg ser i vigselsboken for ca 1863-64 (1-2 år før Augusts første barn) så er det SCB materiale som jeg nevnte. Når det står gift Andersson A, så er det jo mange som kan passe til det. Når så info om fars navn ikke er innført, ja så blir det ren spekulasjon, og ikke egnet til å stadfeste om det er rett August som giftet seg på.Så her er masse spørsmål og svært svært få svar. Jeg skal forsøke litt mer og se. I dag har jeg en liten 2 årig tass på besøk, så det er ikke sikkert det blir konsentrasjon nok til å få sjekket det da, i morgen er jeg borte store deler av dagen. Så det er mulig at det blir onsdag før jeg får satt meg med dette.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

Har sendt deg en e-post med boupptecningen fra 1872. Hvis navnet på heradet som nevnt kan tydes til Orost, så er det en lenke her til nettsiden som jeg såg at det var en adresse Røra http://www.arkivguiden.net/ba/ba01/ba01062.htmVed søkning på den forsamlingen som Orost hører til, Røra, framkommer en gård Røra. Men jeg finner ingen Anders Andersson som passer der.Ang. August, jeg tror jeg kutter ut undersøkinger om den August, f. 1835, for min August er garantert f. 22.7.1836.Når det gjelder Carl og August som er nevnt i bouppteckningen, vet jeg ikke om det er barn av avlidne Andersson. De burde vel skrevet det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.