Gå til innhold
Arkivverket

[#72349] Familien Thoresen i Arendal/Lillesand. 1800-tallet.


Gjest Hans Morten Sundnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Morten Sundnes

Jeg søker egentlig opplysninger om Johan Bartinius(/Martinius) Thoresen fra Arendal/Lillesand som siden emigrerte til USA/Japan og tok navnet William Copeland. For hans del har jeg en opplysninger om dåp fra kirkebøkene (18.05.1834) i Tromøy Sogn og litt til, men ikke mye. Er det mulig å finne ut noe om familien hans? Faren var skomaker Olaves Thoresen, moren var jordmor Karen Erichsdatter. De bodde i Varmekrogen i Arendal, men må senere i 1830-årene ha bosatt seg på Lofthus ved Lillesand. (Vestre Moland) KN Johan B. ha hatt søsken? Noen som tok over skomakerdonten? Hvorfor flytter man fra Arendal til Lillesand? Alt er av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Legger inn dåpen hans. Johan Bartinius,født 10 jan,døpt 18 mai 1834.Foreldre : Olaves Thoresen Warmekrogen og Karen Erichsdatter: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9845&idx_id=9845&uid=ny&idx_side=-85>Lenke Konfirmasjonen hans i 1848: Lenke Kan dette være søsken? Wilhelm Andreas,1839: Lenke Konfirmasjonen hans i 1853: LenkeOlaus Paulus,1842: Lenke Konfirmasjonen hans i 1856: LenkeMarie Cathrine,1844: Lenke Karen Olava,1848: Lenke Konfirmasjonen hennes i 1862: LenkeJørgine Christine,1851: Lenke Konfirmasjonen hennes i 1865:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Morten Sundnes

Må i første omgang bare summe meg og uttrykke imponerthet - ikke minst over tempoet. Stor hjelp! Dro ALLE karene til sjøs på de trakter? Nå har jeg slått opp giftermålet 04.11.1872, da han giftet seg med den 15 år gamle Anne Kristine Olsen eller Berntsdatter. Da sto han som ungkar og ølbrygger fra Tromøy/Japan. (Hun rett og riktig som jomfru fra Kvinesdal.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Hei Hans! Ja,du har nok rett i at han bygde seg opp som reder.Wilhelm Andreas Thoresen. Stilling: Skipsfører. Født: 1842. Fødested: Lillesand. Bosted: Lofthus. Foreldre: Skomaker Ulaus Thoresen. Annotasjonsrulle: ... Personbeskrivelse nr.1636 Lillesand Mønstringsdistrikt ' Sjøens folk '- Odd Knudsen / Peder Larsen. Lillesand Folkebibliotek. Født 1839 Lillesand Far Skomager Ulaus Thorsen Gift med Alvilde Helene Gregersdatter, Østerlød - 10 barn Døde 10 barn Døde 1892 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum
Gjest Ann-Mary Engum

Jørgine Thorsen og Lars Olsen fikk datteren Karen Olava Marie,døpt 14 des 1874,Kristiansand: FS: [url="http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=100063714829&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>Lenke Dåpen,fra klokkerboken(nr 30) Født 30/11,1874,døpt 31 jan 1875. Lenke I Ministerialboken står anmerket at hun ble hjemmedøpt 14 des 1874:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Morten Sundnes

So nice! Dette er sannelig et forum som fungerer! Aller mest deg da! På egenhånd har jeg ikke klart så mye siden sist. Gjorde et litt kortpustet søk etter dåp eller konfirmasjon av far Olaves Thoresen i Holmestrand, men der bør jeg visst være tålmodig og kreativ.Mistet sjøkapteinen virkelig alle barna? Virker ikke som det blir så veldig mange etterkommere etter denne flittige gjengen. Hovedpersonen etterlot seg trolig bare øl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Ifølge tellingen 1865 så var Karen Kristine Erichsdatter født i Moss.(innlegg 3) Fant en utflytting fra Moss i 1833 på en dame med dette navnet.Hun dro til Arendal: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Morten Sundnes

Yes! Skomakersvenn og igang med sin lest. Det eneste som ikke ser ut til å stemme, er Olaves sin alder sammenlignet med folketellingen i 1865. Har han blitt ekstra mye eldre med årene, tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Alder ved tellingen i 1865 er kanskje feil,for han står med alder 21 år både ved vielsen 4 juni 1833(innlegg 16),og utflytingen fra Moss 19 juni 1833(innlegg 17)Innflyttingen til Moss 30 april 1833,Det står at han ble konfirmert i Tromøy 15 okt 1826: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7520&idx_id=7520&uid=ny&idx_side=-191>LenkeKonfirmasjonen hans(nr 2,1826) LenkeKan dette være dåpen til Olaves?Døpt 26 des 1811.FS: Lenke Kirkeboken(høyre side)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Morten Sundnes

Hvordan finner du dette? Virkelig interessant med konfirmasjonen i Tromøy. Dåpen kan stemme, tror jeg, men navnene faller ikke riktig på plass i den grad jeg kan lese. Under vigselen sto far til Olaves oppført som Johannes.Men kanskje jeg leser feil, ikke helt roen rundt dette akkurat nå. Det må vel ha vært noen opprinnelige slektbånd i Arendals-området da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

KUN fra FS!Må sjekkes mot kirkeboken!Søsken av Olaves: MARTINUS WILHELM JOHANSEN,1805 [url="http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=500036803059&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=Norw9Vfol&juris2=Vfol&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Vestfold&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>Lenke ANNE SOPHIE JOHANSEN,1807. LenkeDORTHE FRIDRIKKE JOHANSEN,1814. LenkeJORGEN CHRISTENSEN JOHANSEN,1810.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Telling 1801. Johannes Thoresen og Helle Marie Aagessdatter bor i Egermoe Gaden Fra Nye-broen No 773 ,Kongsberg.En sønn,Erland,3 år,og en datter ,Pauliana,1 år: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=40&filnamn=f1801&gardpostnr=19651&personpostnr=305336&merk=305336#ovre>Lenke Hun giftet seg 16 jan 1798 i Råde,med Johannes Erlandsen: FS: LenkeKirkeboken,2 kolonne,nederst: LenkeEt barn,Erland,døpt juli 1798: FS: LenkeDåpen til Erland,døpt juli (1 kolonne,nest nederst) Lenke Dåpen til Helle Marie Aagesdatter? Døpt 1 des 1774 i Kongsberg. Foreldre:Aage Hansen Holm og Poulina Poulsen Holter FS: Lenke Kirkeboken(venstre side):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.