Gå til innhold
Arkivverket

[#72349] Familien Thoresen i Arendal/Lillesand. 1800-tallet.


Gjest Hans Morten Sundnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Ann-Mary Engum

ALT MÅ SJEKKES !Søsken av Helle: Poul Mathæus Ågesen Holm,1765 [url="http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=100183638643&lds=1&region=12&frompage=1>Lenke Hans Hermand Ågesen Holm,1867 Lenke Anna Sophia Ågesen Holm Lenke David Otto Ågesen Holm,3 feb 1777 Lenke Jens Michael Ågesen Holm,3 feb 1777 Lenke Jorgen Christian Ågesen Holm,1779 Lenke Juliana Dorothea Ågesen Holm,1781 Lenke Johan Frideric Ågesen Holm,1783 Lenke Martha Dorothea Ågesen Holm,1785

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Morten Sundnes

I will, i ledig kveldsstund, tror jeg det må bli. Ser så langt ut til at det kan ha skjedd litt uttynning i søskenflokken til Olaves også. Men at skreddermesteren får en skomaker som avler en ølbrygger, gir vel litt mening. Den opprinnelige linken til Tromøy er ennå litt mystisk, men kan vel dukke opp når man får snudd alle kortene. Tusen takk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Jøsang

Nå viser det seg altså at samme etterlysning også er lagt inn i DIS Slektsforum, og det får vi først opplyst om lenge etter at saken har utviklet seg her i dette forumet.De som sender inn etterlysninger på flere foraer MÅ bli flinkere til å opplyse om det slik at man unngår dobbeltarbeid. Det er veldig frustrerende for de som bruker en del av sin tid på å lete fram informasjon som andre allerede har funnet.Mvh Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Morten Sundnes

Beklager, det ante meg etter hvert at det var en fare for det. Tenkte å følge opp og informere i Slektsforum, der jeg la en henvendelse senere, men har ikke rukket. Det er fremdeles ikke en dag siden jeg la inn. Er ikke vant med så stor aktivitet/respons.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Morten Sundnes

Det var virkelig godt. (forrige melding)Egentlig Forbløffende omfangsrik tekst i Wikipedia. (trolig ølelskere bak...) Er en av de tidligere man får tak i, men ikke lette å få utvidet nevneverdig. Det er ting i Japan, men ikke akkurat på norsk. Mønstringsrullene er for nye, USA er et mysticus og Guatemala en fjern tåke som beveger seg vekk. Men i sum begynner det likevel å bli litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Morten Sundnes

Stadig imponert over tempoet. Noe av dette/ noe lignende har jeg funnet, men ikke helt det samme, og har brukt litt tid. Det med Catherine var jo noe å merke seg. Hanskal jo først ha giftet seg med Anne Kristin Olsen eller Berntsdatter fra Kvinesdal (født ca. 1857). Hun døde vel i 1879. Siden giftet han seg i følge Kirin med japanske Ume Katsumata. Kanskje det er Catherine? Navneskifter var visst ikke noe fremmed. Har litt vondt for å tro at han giftet seg en tredje gang, men skal vel være forsiktig med å utelukke noe ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

William Copeland/Johan Bartinius Thoresen's søster ,Marie Cathrine,giftet seg 20 aug 1867 med Aanon Stiansen: FS: [url="http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=500219221331&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=Norw9AAgd&juris2=AAgd&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Aust-Agder&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>Lenke Kirkeboken(nr 11) Enkemann Aanon Stiansen og jomfru Marie Cathrine Thora Thoresen. LenkeBarn: (FS) Karoline Kristine,1868: Lenke Theresia,1869: Lenke Theresia Marie,1872: Lenke Bertha Birgithe,1875: Lenke Aanon Stiansen og to av barna i 1900.Aanon står som gift ved tellingen. LenkeAanon hadde vært gift en gang før,ifølge vielsen i 1867. Jeg fant dåpen til hans datter Anna,født 1862(se tellingen 1900) Ved dåpen kalles mora for Theresia Nicoline Gustine(nr 23):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Morten Sundnes

Får nesten si vel overstått helg/god uke eller noe. Jeg har ingen planer om å sette i gang et nytt raid a la det som gikk på torsdag og fredag. Det var nok til å danne et mye klarere bilde av bakgrunnen og første livsår til Johan Martinius Thoresen. Og ga mange faste holdepunkter. Jeg kommer nok til å lete litt mer på emigrantsiden, og kanskje en gang kan det være en tanke å komme videre med å spore opp etterkommere etter Olaus og Karen Kirstine. Men også i forhold til det har jeg kommet videre og har i det hele tatt etablert en plattform. Kanskje vil det også være verdt det å finne ut om fadderne til dåpen til Johan M i 1834 var fra Agder eller fra Moss, Holmestrand. Navnene står der i hvert fall, så det bør vel være mulig. I forhold til de kilden som har kommet opp, er det et par steder jeg lurer på tekst. Var faren til Anne Katrine Olsen i Kvinesdal plassmann? (tror det) Hva står egentlig oppført som 'Indlytningens hensigt' da Olaus flyttet til Agder i 1833. Dessuten sto det et siste ord i neste kolonne: Etter: 15. October 1826. Familien....? Et siste punkt: Jeg tror Johan Martinius ble oppført med Meget god oppførsel fra konfirmasjonen. Hva var den andre delen av skussmålet?Jeg forventer ikke at andre skal klare å lese det jeg ikke klarer å lese, men med erfaring og gode øyne skjønner man kanskje mer av dette. Uansett er jeg megafornøyd og sier nok en gang tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
Gjest Hans Morten Sundnes

Jeg ser at jeg aller helst skulle klart fadderne ved dåpen til Johan Martinius også (Innlegg 2) Farfar Olaves Thoresen er jo etter hvert godt kjent, men de andre finner jeg ikke helt ut av. Tror navnene er Albertine Fredrikke Evensen og Lise Pedersen. Skulle først og fremst visst hvor de kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.