Gå til innhold
Arkivverket

[#72350] Ønsker opplysninger om Gulbrand Gaustad,Tvedestrand


Gjest Else Hana Flønes
 Del

Recommended Posts

Gjest Else Hana Flønes

Gulbrand Leonard Gaustad var fødd 22.6.1892 i Tvedestrand. Foreldrene var Amalie Gaustad fødd i Romedal 12.8.1854 og Johan Larsen fra Bløita,på Skjerkholt.Han var fødd 10.6.1853. Da begge foreldrene døde tidlig, Johan i 1897 og Amalie i 1905, ble barna satt bort. Gulbrand og broren, Agvald fødd 28.8.1893 ble satt bort til en familie på Valle utenfor Tvedestrand. Jeg har ikke greid å finne ut hvem de bodde hos. Kan noen hjelpe meg med denne nøtten? Jeg har en nøtt til: Gulbrand og Agvald reiste til Amerika. Har funnet ut hva som skjedde med Agald, men finner ikke ut når Gulbrand reiste eller hvor han ble av. Har hørt at han druknet i Amerika 5.7.1916. Vet ikke om det stemmer... Kan noen hjelpe meg med opplysninger?? Det som er litt rart er at disse to brødrene hadde forskjellige etternavn. Agvald kalte seg Larsen som faren,mens Gulbrand het Gaustad. Han het det samme som bestefaren. Bestefaren var Gulbrand Gaustad,fødd 20.9.1827 i Romedal.Han var arrestforvarer og politibetjent i Tvedestrand.Han døde i Tvedestrand 30.9.1906. Jeg er også interressert å få opplysninger om ham. Kan nevne at Gulbrand og Agvald hadde søsknene Aagot,fødd 7.5.1881, Dagny,fødd 30.4.1883 og Bergliot,fødd 20.4.1895,min bestemor. Hun kom på barnehjemmet August Smiths Minde. Om noen har opplysninger om barnehjemmet så hadde det også vært fint. Med vennlig hilsen Else Hana Flønes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Else.Jeg har nok ikke noe nytt å tilføre, men legger inn direkte lenke til en tidligere debatt om det samme, slik at det som allerede er kjent også kommer med her:Lenke hana flønes&nr=7&antinnlegg=14&startnr=&antall=&spraak=n#anker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Hana Flønes

Hei til deg, Oddbjørn! Dette er nok en nøtt,ja! Jeg har fått så god hjelp av dere på debattforum tidligere, så tenkte jeg kunne prøve på nytt!! Kanskje løser vi dette en dag... Mvh Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Når det gjelder navnet, er vel forklaringen såpass enkel at han rett og slett ble døpt Gaustad - Gulbrand Leonhard Gaustad: LenkeAntakelig ønsket foreldrene en fullstendig oppkalling av morfaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Om barnehjemmet Carl August Smiths Minde står det følgende i boka _OXEFIA. Fjorden og skutene. Sjøfartsbyen Tvedestrand og Tvedestrandsfamilien Smith i forrige århundrede_ av Andreas Vevstad (Tvedestrand 1985):'(Carl) August Smith døde i 1881, bare 58 år gammel. Han var ugift og hadde levd tilbaketrukket. (...) August Smith testamenterte 60.000 kroner til et barnehjem i Tvedestrand. Pengene ble lånt ut, men skulle stå urørt til summen hadde nådd 100.000 kroner. For at dette skulle skje raskere, ga Julius Smith samme år 10.000 kroner til legatet. I 1889 var beløpet blitt så stort at et egnet hus kunne kjøpes og innredningsarbeidene settes i gang. Barnehjemmet, Carl August Smiths Minde, ble åpnet den 25. august 1891. For å lette driften opprettet Jørgen Smith Brahdes legat på 70.000 kroner. Rentene skulle etter nærmere bestemte regler tilfalle hjemmet. Senere skulle også kapitalen tilfalle hjemmet' (s. 120-121).Jeg kan jo føye til at skipsrederfamilien Smith var den dominerende familien i Tvedestrands næringsliv, kulturliv og politikk i flere generasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ja, den teksten var det jo helt umulig å lese - men den forteller bl.a. at barnehjemmet var i drift fram til 1937, og at i perioden 1891-1922 var det i gjennomsnitt 10 barn på hjemmet.Ellers har Sigrid E. Nilsen skrevet en artikkel om Carl August Smiths Minde i Dengang på våre kanter 1986 (Årboka for Dypvåg, Holt og Tvedestrand historielag).Det ser ellers ut til at stiftelsen 'Carl August Smiths Minde' fremdeles eksisterer:LenkeDen har altså kontoradresse Rutebilstasjonen i Tvedestrand, og i flere referanser blir stiftelsen rubrisert under 'Institusjoner innen barne- og ungdomsvern'. I lenken ovenfor finner du bl.a. telefonnr. og navn på daglig leder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Hana Flønes

Ja,de ville nok kalle opp guttungen etter morfaren!! Nå har jeg leitet og leitet i passasjerlister,men Gulbrand er som sunket i jorden. Han har kanskje bare hoppet ombord på en båt!! Har også leitet over døde etter Gulbrand i kirkebøkene i Tvedestrand og Arendal, men han står ikke oppført der. Det stemmer vel at han døde i Amerika da! Takk for opplysninger om barnehjemmet! Carl August var død da min bestemor kom på barnehjemmet hvis han døde i 1881. Hun kom dit i 1905 eller 1906. Mvh Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ifølge kirkeboka for Holt er Gulbrand Leonard Gaustad oppført med bosted Hegland ved konfirmasjonen i 1906 - mens broren Agvald Larsen har bosted Valle når han blir konfirmert i 1907. De var jo såpass 'store' da mora døde i 1905 (hhv. 13 og 12 år), at de ikke nødvendigvis ble 'satt bort' i den vanligste betydningen av begrepet, men at de fikk kost og losji mot arbeid som gårdsgutter. Og det ser altså ikke ut til at de hadde tilhold på den samme gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Hana Flønes

Hei igjen! Har blitt fortalt at en søster av Agvald og Gulbrand, Dagny, fulgte brødrene sine til Valle. Hun sa det var tunge skritt da hun måtte forlate dem der. Dagny måtte reise til slektninger i Romedal. Nå har jeg skrevet Gaustad på MANGE forskjellige måter på passasjerlister,men dessverre uten resultat. Agvald står jo som Agwald. De har nok ikke fått skrevet navnet Gulbrand Gaustad rett heller. Kan Gulbrand ha brukt navnet Hegland? Jeg ringte og snakket med noen på Hegland utenfor Tvedestrand,men de hadde aldri hørt om Gulbrand. De fortalte at en familie på Hegland reiste til Amerika. Kanskje han ble med dem?? Jeg vil få takke deg for at du jobber med denne nøtten!! Mvh Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ja, her gjelder det sikkert å tenke kreativt. Det fulle navnet hans var Gulbrand Leonard Gaustad. Gulbrand Gaustad er et vanskelig navn å overføre til engelsk. Kan han kanskje ha kalt seg Leonard i USA? Vi kan muligens til og med tenke oss at han kan ha kalt seg Leonard Larsn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Hana Flønes

Dette er som å lete etter den berømte nålen i høystakken! Han må jo stå oppført i en eller annen kirkebok i Amerika da han døde der borte. Hva gjør jeg for å sjekke det? Agvald står oppført med dødsdato i kirkeboken i Tvedestrand selv om han døde i Amerika,om jeg ikke husker feil. Skal sjekke det. Sjekket på navnet Hegland i passasjerlister uten resultat. Fant flere med navnet Hegland som var reist fra Holt og Tvedestrand. Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.