Gå til innhold
Arkivverket

[#72353] Niels Pedersen f. 1847 d. 14.12.1920- Kvalsund, Finnmark - informasjon/foto?


Gjest Trygve Strømø
 Del

Recommended Posts

Gjest Trygve Strømø

Niels Pedersen bodde på Stenbakken, Kvalsund med sin familie. Han var graver og kirketjener i Kvalsund kirke. Jeg lurer på om noen kan ha bilde eller informasjon om han, jeg tenker da i forhold til at han var kirketjener. Jeg legger ved bilde av gravstenen som står ved Kvalsund kirke.

bilete7622.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Kvalvik

Niels ble født 07.11.1847,med dåp 20.04.1848 i Hammerfest. Foreldre Peder Nielsen Bolt og Elen Hansdatter, bopel Repparfjord. Mener at Bolt slekta er beskrevet i bygdebok for Kvalsund, skrevet av Ragnvald Jacobsen, men er ikke sikker på om det var noen bilder der. Ellers har Niels stor etterslekt, noe du finner i slektsregister for Kvalsund av Ole Johan Nikodemussen. Mulig etterkommerne har bilde og informasjon?Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trygve Strømø

Tusen takk for informasjonen og nevnte kilder. Jeg har i tillegg funnet ut videre om Boltslekten i ' Slekter i indre Finnmark', Alf Strømstad og Kristian Fors. Jeg gift med et oldebarn til Nils, vi har til nå ikke funnet noe bilde av Niels selv om vi har kontakt med mange etterkommere. Jeg lurer på om noen som har tilknytning til Kvalsund kunne ha bilder av f.eks gravfølge, ansatte i kirken osv. eller informasjon om ansatte i kirken eller lignende ? MVH Trygve Strømø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Kvalvik

Når det gjelder slektsregister for Kvalsund, så har jeg disse bøkene. Her er etterkommerne av Niels med deres ektemake og barn beskrevet,men jeg forstår det slik at du har disse opplysningene. Sleksgransker og forfatter av slektsregister for Kvalsund, Ole J. Nikodemussen, kan jeg kontakte for deg. Han sitter på en del bildemateriale fra Kvalsundslekter, men jeg tviler på at bilde av Niels forefinnes siden dette ikke er i noen av de nevnte bøker. Har du kontaktet menighetsrådet i Kvalsund angående forespørsel om bilde?Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trygve Strømø

Jeg har ikke kontaktet menighetsrådet, skal gjøre det. God ide. Det hadde vært fint om du kunne snakke med Nikodemussen. Tusen takk MVH Trygve S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trygve Strømø

Jeg har nå kontaktet kirkekontoret i Kvalsund. Min ektefelles oldefar bodde på Stenbakken i Kvalsund etter det jeg har funnet ut, se vedlagt bilde. Stenbakken ligger ovenfor Sandbakken. Kunne du spurt Ole J. Nikodemussen om han kan ha bilde av området eller huset der Niels P bodde fra før 2. verdenskrig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Kvalvik

Hei. Har nå vært i kontakt med O.J.Nikodemussen angående bilde av Niels eller fra hans boplass på Stenbakken, men dessverre så har han ikke noen bilder av dette. Skal være på utkikk etter gamle bilder av nevnte område, men kan ikke love noe positivt resultat.Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trygve Strømø

Tusen takk for hjelpen. Kanskje kan det finnes noe bilde fra Sandbakken/Stenbakken I Kvalsund fra før krigen, ligger jo sentralt i Kvalsund. MVH Trygve S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trygve Strømø

Som nevnt i innlegg 8, er det noen som har bilde fra Kvalsund, Sandbakken/Stenbakken fra før krigen. Det elste bildet jeg har er et kostkort av Kvalsund, sendt som julekort i 1956. Oppe til høyre er det et kryss, vil tro at det er ved Stenbakken, stemmer det ? MVH Trygve Strømø

bilete7657.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest Trygve Strømø

Jeg jobber fortsatt med å finne nye kilder og evt. bilder fra Kvalsund sentrum før kringen i området Sandbakken, dvs. sentrum av Kvalsund. Legger ved noe informasjon jeg har funnet om Niels Persen og hans familie: I bygdebok, Kvalsund i Finnmark, skrevet av R. Jacobsen, s. 596 under Sandbakken skriver han:' På Sandbakken 208/69 skyldsatt til 5 1/2 får, bodde i 1875 Nils Persen(Bolt) (se Fredrik Persen på plassen Stenbakken). I Folketelling i 1875, Nils f. 1847, konen Gunild Olsdtr. f. 1848, sønn Ole Nilsen f. 1872. Tjenestekar Anders Perden f. 1857 og leiboer og fisker Nils Olsen f. 1846, han nettopp nevnt i tjeneste sammen med Anders Olsen på naboplass. Alle snakker samisk og er betegnet som lapp i Folketellingen. Nils Persen på denne Sandbakkenplass hadde 5 kyr, 12 sauer og en gjeit. Han bygde nytt hus i 1889, var i overligning i 1889 og i ligningsutvalg i 1886. Nils Persen var blandt de som i 1919 søkte Kvalsund kommunes byggereguleringskommisjon om tomt for bolig i det kommunale utlagte boligområdet på endel av eiendommen Stenbakkens utskilte deler. Nils Persen hadde hatt avtale med Kvalsand kommune om leie av utslåtter som tilhørte den nevnte eiendom, og han fikk ved vedtak i 1920 redusert årsleien for slåttemark på kommunalt eid jordstykke......... For Sandbakken m. 208/69 med Nils Persen, sønnen Ole Nilsen og senere generasjon Henrik Nilsen drev sitt småbruk og fiske i samme aktet ferd som de på Myrland-plassen og mellom disse , like sydøst av der vei og bro skulle komme frem over Kvalsundelv, kom eierne av disse to brukene til å vise romslighet ved å slippe andre til'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Trygve Strømø

Tusen takk, Kjell for flotte bilder. Bildet nr. 2 viser kirken og til høyre over elven må det være Sandbakken og Stenbakken. Dette er jo et gammelt bilde og viser godt Kvalsund. Bildet nr. 1 er det til venstre for elven sett fra sjøsiden?Jeg har sendt mail til menighetsrådet i Kvalsund uten å få noe svar. Fortsatt god jul og tusen takk. MVH Trygve S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Kvalvik

Hei Trygve. Ja, det første bildet er tatt fra kirkesiden av elva.Har funnet frem til en person som skal ha en fortegnelse over tidligere eiendommer i Kvalsund tettsted. Har foreløpig ikke fått tak i kopi av dette materialet, men regner med at det løser seg snart.Du skal få tilbakemelding når/hvis dette løser seg.Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trygve Strømø

Dette hørtes spennende ut, få en oversikt over tidligere eiendommer i Kvalsund sentrum, lykke til med jobben. Godt nyttår! MVH Trygve Strømø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Kvalvik

Hei Trygve,ta kontakt med meg på e-post. Først etternavnet mitt så punktum deretter fornavnet alfakrøll gmail.comKjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Geir Wulff

Gjør oppmerksom på en STYGG feil i slektsleksikonet for Kvalsund. Her er Niels Pedersen (Persen) Bolt, f. 07.11.1847 i Repparfjord, Kvalsund, d. 02.12.1849 i Repparfjord, blitt forvekslet med Niels Pedersen (Persen), f. 25.12.1847 i Neverfjordklubben, Kvalsund, d. 14.12.1920 i Kvalsund.Den personen som søkes er sistnevnte. Han var sønn av Peder (Per) Andersen og hustru Elen Mathisdatter. De tilhørte IKKE Bolt-slekta (med mindre den kan påvises en eldre tilknytning som ikke er kjent per dato).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.