Gå til innhold
Arkivverket

[#72371] Tydehjelp i Vestre Moland


Gjest Cathrin Jegersberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Cathrin Jegersberg

Kan noen være meg behjelpelig med å tyde stedsnavn til barnet Inger når hun dåpes i 1702. Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Vestre Moland, Ministerialbok nr. A 1 (1687-1760), Fødte og døpte 1702, side 19 nederst til høyre. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9611&idx_id=9611&uid=ny&idx_side=-21>LenkeSetter også pris på tydehjelp angående hennes foreldre, Christen Berulsen og Eli Bjørnsdatter. Paret gifter seg 1698. Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Vestre Moland, Ministerialbok nr. A 1 (1687-1760), Ekteviede 1697-1700, side 128.(Nederst til venstre). Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Langeland

Inger Christensdtr Rørvig. Rørvig ligger ved Blindleia, hørte til gården Nedre Høvåg som ikke ligger langt fra Høvåg kirke. Du finner stedet på kartet på Gule sider.Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ang. Ingers dåp. For meg så ser det ut som om det står Rørvig.Stedesnavnet etter Berulsøn klarer jeg ikke, men to linjer ovenfor står det samme ordet, men med øster foran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Kjempeflott. Tusen takk til dere begge.Jeg har ment hele tiden at det står Rørvig og Christen Berulsen kan mye mulig være sønn til Berul Aagesøn fra Omland.Jeg skal studere fadderne til alle barna litt nærmere nå.Igjen mange takk.Mvh. Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Jeg var litt for rask til å nevne Omland, men jeg har sett litt på faddere og ved et av barnas dåp er Biørn Torbiørnsen (morfar)? Han er nevnt som sønn, 10 år gammel ved Ø. Ørisland og dette kan være far til Eli Bjørnsdatter.Forloverer er Niels Berulsen Aagerøen og Niels Bjørnson Ørisland. Alle er navn som går igjen ved manntallet fra både Østre og Vestre Ørisland.Så dette ser ikke så galt ut Berit.Tusen takk.Mvh. Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Så vidt jeg kan se, ser hele dåpsinnførselen slik ut (med forbehold om mindre feillesninger):Inger Christensdtr Rörvig döbt Dn: 16 à Trinit. Fad: Christen Berülsön. Mod: Eli Biörnsdtr: Fadd: Aage(?) Jensön, Aasmund Jensön Kiöstved; Ingebor Aasmundsdtr Kiöstved, Maritha Biönsdtr Dÿbingen, Gunnil Torgiusdtr Qvannæs. introd. Dn: à Trinit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Trolovelsen og vielsen i 1698:Dom: 20 à Trinit: Trolofvet: Christen Berülsön Ørsld og Eli Biörnsdtr. Forl:(..?) Aage Jonsön og Jens Kiöstved. Copul: Feria 3 Nat.------Gårdsnavnet etter Christen Berulsøns navn må vel være en forkortelse for Ørsland, og forloveren Aage Jonsøn er antakelig identisk med den fadderen jeg i forrige innlegg kalte Aage Jensøn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Åh, 'kjæra nån' her kommer det nye opplysninger på løpende bånd.Først må jeg få korrigere mitt innlegg nr.8, hvor jeg viser til forlovere, som selvfølgelig skal være fadder til et av barna jeg snakker om (Biørn Torbiørnsen), samt forlovere ved vielsen til Helgje Christensdatter.Helgje sin dåp i 1704 Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Vestre Moland, Ministerialbok nr. A 1 (1687-1760), Fødte og døpte 1704, side 21. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9611&idx_id=9611&uid=ny&idx_side=-23>Lenke. (Midt på høyre side). Hva jeg kan tyde her er fadder Bjørn Torbiørnsen og Ragnhild Øvfland, Joran ? ibid.Vielsen til Helgje Christensdatter Rørvig og Axel Hansen Aagerøe i 1742. Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Vestre Moland, Ministerialbok nr. A 1 (1687-1760), Ekteviede 1741-1743, side 147. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.