Gå til innhold
Arkivverket

[#72383] Paul/Poul Olsen Holst gm. Wilmeche Scaahl. Fra Bergen til Kristiania ca.1733


Gjest Karina Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Karina Hansen

Hei!Da det er litt lite kilder for Kristiania het inne, har det stoppet litt opp for meg i min søken etter Paul/Poul Olsen Holst.Han ble gift i Bergen Med Wilmeche Edvartsdatter Schaal i 1727: [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=vigd1663_1&gardpostnr=13097&merk=13097#ovre>LenkeDe fikk to barn i Bergen: Anna Magretha i 1727 Lenke og Maren i 1729 LenkeSå tror jeg at de flyttet til Kristiania og at Paul/Poul får borgerbrev her i 1733:LenkeI følge denne debatten:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Den Poul Holst som kommer til Christiania gift med Wilemeche Maria Edvardsdatter Schaale, het Poul Andreassen Holst, IKKE Poul Olsen Holst. Se f.eks. dåp i Vor Frelsers Kirke i Christiania (Oslo Domkirke) 31.07.1735 der tvillingsønnene Edvard og Andreas (som besteforeldrene het) døpes. Om det endrer på forutsetningene for dine spørsmål, vet jeg ikke (jeg har ikke lest den andre debatten du viser til), men denne Wilemeche Maria er helt riktig enke i 1741 (han dør 1738 og begraves på Byens Kirkegaard 14.04.1738.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Patronymet:ved vielsen i NK Bergen 1727 er ikke Paul Holst oppført med patronym. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8723&idx_id=8723&uid=ny&idx_side=-49>Lenke Permanent bildelenke: Lenkeheller ikke ved dåpen til Anne Margrete Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenkeeller dåpen til Maren i 1729 Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Tror nok at det lønner seg å lese den gamle debatten som det blir vist til.Heller ikke da Povel dør brukes det patronym Lenke Begr.14/4 1738 Byens kirkegård. Han var da 39 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Tror nok at det lønner seg å lese den gamle debatten som det blir vist til.Heller ikke da Povel dør brukes det patronym Lenke Begr.14/4 1738 Byens kirkegård. Han var da 39 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg vet ikke hvordan skiftet med de opplysninger her viser at vi snakker om samme person (og ikke f.eks. matros i den andre debatten). Og Berit, foruten borgerbrevet som ikke ligger på nettet, kan du se på tvillingdåpen jeg henviste til (og se på navnene til guttene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nå er det Nedrebø som skriver i den andre debatten at Wilmeches mann var født i Sunnfjord og var sønn av en Ole, og at han var arving etter Lars Olsen holst (bror). Slik jeg leser den gamle debatten kan vel han som arvet Lars Olsen Holst likegodt være matrosen Paul Olsen Holst. Han er ført med patronym i kileden i Bergen, noe Wilmeches mann ikke er.Kanskje man kan finne dåpen til disse to et eller annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

ser vi på skifte fra 1728 i (4) en gang til, så ser vi at Anne d.e. er gift og bosatt på Helgås. I 1701 bor Ole Larsen 63 år på Helgås, med sønnene Poul Olsen, 11 år, altså f ca 1690, og Lars 7 år. Dette tror jeg er den Lars Olsen Holst som det ble skiftet etter i 1728. Og da er nok dennes bror, Paul Holst, ikke identisk med han som var gift med Welmiche, da han skal værer født ca 10 år senere.Da har vi ingen andre kilder på patronymet hans enn dåpen til tvillingene i 1735, da han oppgis å være en Andreasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karina Hansen

Noe å tenke på her ja.Da begynner jeg å helle mer mot at min 'rette' Paul/Poul Olsen Holst er matrosen, i og med at hans første datter blir kalt Else.Da skifte fra Sunnfjord viser at mor til Paul, Lars og de andre heter Else Paulsdatter.Jeg trodde at det Yngve Nedrebøe hadde skrevet i den andre debatten, var opplysninger han kjente til.Men, da kan det se ut som at jeg kanskje får jobbe mer ut fra matrosen Poul Olsen Holst i Bergen.Takk for god hjelp alle sammen.Mvh Karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karina Hansen

Jeg er, som jeg skrev - interessert i Poul Olsens Holst videre skjebne. Jeg har ikke spurt om hvem som er foreldre til Else. Det var bare et logisk resonnement av at den Poul/Poul Olsen Holst i Bergen hadde en datter ved navn Else, og kanskje derfor hadde oppkalt en datter etter sin mor(som muligvis da er Else Paulsdatternevnt i dette skifte fra Sunnfjord).Jeg prøver å kartlegge etterkommere av de søsken som er nevnt i dette skiftet som du selv la lenke til i innlegg 4.Jeg visste ikke tidligere hvem av disse to Poul/Paul Olsen Holst i Bergen som var riktig ane for min egen del. Og, trodde derfor at det Yngve Nedrebøe skrev i debatt 11942 innlegg 4 kunne være riktig, slik han hadde skrevet det.Men av disse innleggene som fremkommer her, ble kanskje trådstarter av debatt 11942 klokere i sitt spørsmål også?Takk for god hjelp,Mvh Karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK,da gjelder det altså å finne etterslekten til Paul, Anne d.e., Marthe, Pernille og Anne d.y. Ols. Holst.Paul og Maren fikk, som du sikkert vet, to barn, Else Marie og Ahlet. Ahlet døde 9 mnd gammel.Anne d.e. var gift med Arne og bodde på Helgås. De får sønnen Ole i 1720 (døpt 2. januar 1721) Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11402&idx_id=11402&uid=ny&idx_side=-7>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karina Hansen

Hei Arnfrid!Jeg glemte å skrive i mitt siste innlegg i går(var sent) at jeg har ganske god oversikt over Anne Olsdatter d.e sin etterslekt(hun er min direkte ane).Jeg har derimot ikke funnet etterslekten til Anne d.y, Marte, Pernille, Paul og Lars, og er mest interessert i å finne disse. Og, jeg hadde tenkt å begynne med Pouls etterkommere, og jobbe meg videre.Jeg har også prøvd (over flere år faktisk), og finne ut av hvorfor slekten til tider kaller seg for Holst. Lars Olsen Holst, Poul Olsen Holst osv. Jeg har også et innlegg i slektsforumet på DIS,hvor jeg etterlyser nettopp dette, som ikke har gitt resultat enda. Jeg kan ikke se at Else Paulsdatter kaller seg for Holst, men det kan være faren Ole NN, som kalles for Holst? Men det er nok en annen diskusjon.Av det som har kommet frem til nå, kan vi kanskje si med høvelig sikkerhet at fokuset nå må vendes mot matrosen Poul Olsen Holst i stedet for Paul Andreassen Holst. Og, prøve å finne ut av hvor datteren Else ble av etterhvert.Mvh Karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Elses vielse med Chr Fr Wahl i 1756 Lenkedu finner barna i DKApr .. 1758 DK Mor Else Marie HolstSep 12 1759 DK Mor Else Marie HolstOkt 08 1762 DK Mor Else Marie HolstNov 18 1764 DK Mor Else Marie HolstJan 16 1767 DK Mor Else Marie Holst Nov 26 1769 DK Mor Else Marie Holst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karina Hansen

Jeg hadde ikke kommet så langt at jeg hadde funnet Else Maries etterkommere, så tusen takk for de opplysningene!Jeg kan fortelle om Arnes forfedre, ut fra et oppslag jeg fikk gjort i Naustdal bygdebok. Så var den aktuelle: Arne Olsen fra gården Helgaas i Naustdal født ca. 1683.Han var igjen sønn av Ola Larsen født ca. 1638, som var gift med Kari Sjursdatter, Helgaas. De hadde også barna: Marit født ca. 1677 Pål født ca.1690 Lars født ca.1694Ola Larsen var sønn av Lars Knutsen og NN, vet ikke hvilken gård i Naustdal han kom fra, Lars Knutsen hadde forøvrig en annen sønn ved navn Knut.Dette kan jo være av interese for andre som er av samme slekt.Mvh Karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, de var greit med den oppklaringen. Mao kan ikke Paul og Lars, som jeg nevner i (11), være identiske med Paul og Lars Olsen Holst. For da ville Anne d.e. være gift med sin bror.Da må vi lete etter Holst-barnas opphav et annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karina Hansen

Du har nok rett i at disse Lars og Paul, som bor i Naustdal i 1701 sammen med far Ole Larsen. Da er brødrene til Arne Olsen Helgaas som er gift med Anne Olsdatter d.e.Anne Olsdatter d.e og Arne Olsen fikk utenom Lars født 1723, barna(ut fra oppslag i Naustdal bygdebok):Ola født 1721,som du nenvte i innlegg 15.Mads født 1725, neste bruker på gården Helgaas, gm. Birte Olsdatter -Mads dør i 1763/64.Helga født 1712 gm. Jan Rasmussen på gården Grimset.Mvh Karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hvilken kilde oppgir bygdebokforfatteren for at Arne Helgaas var en Olsen og fra Helgaas?Hvor blir i tilfelle brødrene hans, Paul og Lars Olsen Helgaas av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karina Hansen

I følge det jeg fikk tilsendt av en frivillig som slår opp i bygdeboka. Stod det at Arne Olsen trolig var fra Helgaas - dermed kan en jo ikke være 100% sikker. Fordi det IKKE sto noe konkret om han. Derav sier ikke bygdeboka noe om når Arne døde.At Arne trolig het olsen og var fra helgaas er vel ut fra dette: Tingbok fra 1681, som sier at Kari Sjursdatter ble dømt for 6 rdl for leiemål med Ola Larsson, og at man vet om disse barna....også nevnes det Marit,Pål,Lars og Arne.Ellers nevnes det også at Ola Larson overtok bruket Helgaas mellom 1672 og 1675 -hvilke kilder de har brukt her vet jeg ikke.Mvh Karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.