Gå til innhold
Arkivverket

[#72388] Kristiania 1900: Just Høeghs Gade?


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

I en annen tråd (Lenke) dukker gatenavnet Just Høeghs Gade i Kristiania opp (ft. 1900). Er det ei gate som fremdeles eksisterer? Og hvor i hovedstaden ligger/lå den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har nå søkt i tilgjengelige historiske kart på nettet - uten å finne Just Høegs gate, men dersom den lå i forlengelsen av Grubbegata, havner vi vel på Gamle Hammersborg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Om Fredensborgveien er identisk med den gata som på et kart fra 1917 er kalt Fredensborggaden (Lenke (BAR)/Internett (BAR)/Bilder/0002 MTE4NTE4MDYzNTEwMDU4OTczOD.jpg), ser det vel ut til at Just Høegs gate må være navnet på en gatestubb rett nord for Trefoldighetskirken (og altså ikke i derekte forlengelse av Grubbegata)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg kaster med det samme inn et delspørsmål: Dersom det ligger en bygning på samme sted i dag, hva er da nåværende gateadresse? Jeg er klar over at dette er et område der mye er forandret siden tidlig på 1900-tallet - så kanskje er er hele det som en gang hette Just Høegs gate borte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ja, nå fant jeg 'J. Høegs Gade' på kartet jeg - uten å lykkes - prøvde å lenke til i innlegg 7. Den gikk sørøstover fra Fredensborgveien og gjennom 'Christ Kirkegaard'. Og ved å sammenlikne med et moderne bykart, har jeg sett at Gunnars opplysning i innlegg 2 er helt korrekt - i og med at Grubbegata i 'moderne tid' (når?) er blitt utvidet og forlenget opp til Fredensborgveien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ja, nå fant jeg 'J. Høegs Gade' på kartet jeg - uten å lykkes - prøvde å lenke til i innlegg 7. Den gikk sørøstover fra Fredensborgveien og gjennom 'Christ Kirkegaard'. Og ved å sammenlikne med et moderne bykart, har jeg sett at Gunnars opplysning i innlegg 2 er helt korrekt - i og med at Grubbegata i 'moderne tid' (når?) er blitt utvidet og forlenget opp til Fredensborgveien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Just Høegs gade 2 ligger mellom der hvor dagens Fredensborgaten 9 og 11 er.Hele Fredensborgområdet ble endret. Faktisk så var det her Gustav Vigeland bodde før han flyttet til der hvor Vigelandsmuseet er den dag i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Veldig interessant, Arne! Robert A. Dietrich var nemlig en periode influert av Gustav Vigeland. Men det var vel kanskje på et tidligere tidspunkt Vigeland bodde der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg ser av Tone Wikborgs Vigeland-biografi at Gustav Vigeland hadde atelier og bosted på Hammersborg fra oktober 1902 til april 1906 (Fredensborgveien 1, som i dag har adresse Schandorffs gate 4). Dermed var nok Dietrich og Vigeland naboer en periode, for Dietrich bodde muligens i Just Høegs gate helt til han ble innlagt på Dikemark i 1905.Hjertelig takk for god hjelp! Den videre debatten om Robert A. Dietrich kan da fortsette i denne tråden: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.