Gå til innhold
Arkivverket

[#72393] De velbårne Rosenkrantzer


Gjest Britt Iren Neergård
 Del

Recommended Posts

Gjest Britt Iren Neergård

I skattematrikkelen 1647 for Romsdal finner jeg at De velbårne Rosenkrandtzer er bøkselrådig for flere gårder. Jeg lurer på hvem dette er... Jeg har lest om Norges rikeste arving rundt 1658,Karen Mowat, som ble gift Rosenkrantz. De eide mye jord i Norge, men dette er jo senere enn 1647. Ser også at det er Rosenkrantzer i Bergen tidligere, men det kan nesten se ut som om det er for tidlig igjen...Noen som kan gi meg noen oppklarende opplysninger?mvh Britt Iren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Weidling

Hei Brit IrenePå 1600-tallet kantrolig betegnelsen Rosenkrantzgods eller de Rosenkrantzers gods brukes litt forskjellig. En mulig bruk er at det betegner godset til Erik Rosenkrantz arvinger. Det var Erik R. som var lensherre på Bergenhus på 1500-tallet, og som hadde et svært gods i Norge.En vell så vanlig bruk på midten av 1600-tallet, er at Rosenkrantzgods betegner godset til Jacob Rosenkrantz (død 1617?, sønn av Erik Rosenkrantz) og hans arvinger.Jeg er nok helle ikke umulig at betegnelsen etter hvert kunne brukes om godset til Ludvig Rosenkrantz, gift med Karen Mowat, men da kommer vi en del senere enn 1647. Jeg kan imidlertid i farten ikke erindre å ha sett betegnelsen brukt om dette godset. Men, som sagt - det er nok ikke utenkelig.Hilsen Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.