Gå til innhold
Arkivverket

[#72399] Kirsten Hansdtr, ca 1779 - bosted Sandøybotten, Sørøy, Finnmark Foreldre ?


Gjest Trygve Strømø
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Annar Tangen

Sandøybotn var nok et typisk sjøsamisk område.Så kanskje så mange som 70-80 prosent (kanskje høyere) av befolkningen kan nok regne seg av samisk/kvænsk opphav.Slekter som Magga, Utsi, Guttorm, Mienna, Bongo, Gaup, Somby, Sara, Pieska, Anti, Bolt m.fl. er eller har vært representert i denne fjorden som ligger ved Norges fjerde største øy.Hvilken etnisitet de tidligste Bolt representerte er jeg ikke sikker på, men de har etterhvert blitt samisk.Bolt ble jo også skrevet Pilto i Kautokeino, Karasjok og Tornedalen på Svensk side.V.h. Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trygve Strømø

Spennende å få informasjon om et typisk sjøsamisk område, Odd Annar. Interessant å se dette i forhold til Slekter i indre Finnmark. Er det mulig å bekrefte om Hans Paulsen var far til ' min' Kristin ? MVH Trygve Strømø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Kan nok ikke bekrefte det, men du finner både forlovelse og giftermål mellom Hans Paulsen og Aasel Klemetsdatter 1761 side 102 b.Mange av de (sjøsamiske/kvænske) som bodde ute ved kysten kom fra indre Finnmark og Sverige/Finnland. Så mange av de nevnte slektene i #26 er omtalt hos Strømstad/Fors.Det er jo mulig det finnes skifte etter Hans eller Aasel, og der kan vel eventuelle forbindelser avsløres.V.h. Odd AnnarP.s. Det finnes skifteregister for Finnmark på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Det er skifte etter to Hans Paulsen i H.fest på slutten 1700-tallet.Du kan bestille kopier fra Statsarkivet i Tromsø.Dette må du ha med når du bestiller.Hans Paulsen, Hammerfest tinglag, Prot.nr.68, Prot.år 1771-1769, folio 58.Den neste Hans Paulsen, det samme unntagen folio 98b.Dette kan bestilles på e-post.V.h. Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fors

I forbindelse bed bokprosjektet, tok jeg fotostatkopi av skifter fra Hammerfest, Måsøy, Kjelvik, Kjøllefjord-Tana.Jeg hadde tidligere for flere år siden, skrevet av for hånd alle skifter for Vest-Finnmark fra 1686 til 1800. For indre Finnmark til 1850.Jeg har skifter til side 55 (1771-1796), og neste skifte er på side 60. Det er ergelig, Jeg vet ikke hvor disse sidene er blitt av, men skal på Riksarkivet en av de nærmeste dagene, å få fylt ut resten. Vil da komme tilbake hit, med nødvendige opplysninger. Skifte etter Clemet Nielsen Hammerfest er på side 56, om det er den rette? Kirsten Larsdatter er enke ved ft. 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trygve Strømø

Tusen takk, Odd Annar og Kristian. Er det da slik at du Kristian kan se etter skiftet til Hans Paulsen (ektefelle Aasel Klementsdtr)på Riksarkivet eller skal jeg bestille det i Tromsø ? Se innlegg 29 og 30. Har bestilt Slekter i indre Finnmark, de elste genarasjoner hos Alf Strømstad, hyggelig samtale. MVH Trygve Strømø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trygve Strømø

Du skriver i innlegg 28, Odd Annar: 'Kan nok ikke bekrefte det, men du finner både forlovelse og giftermål mellom Hans Paulsen og Aasel Klemetsdatter 1761 side 102 b', forlovelsen er i på linje 3 og ekteskapen linje 10. Permanent sidelenke: Lenke Takk for hjelpen. MVH Trygve Strømø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fors

Det var skifte 14. juni i Hammerfest etter Clemet Nielsen og Hans Paulsen, men det var andre personer, enn de som har vært diskutert her.Skifte etter Clemet Nilsen, enke Karen Andersdatter, barn: 1) Anders 16 år, 2) Peder 14 år, 3) og 4) Aasel og 5) Karen gift. 6) Inger 20 år.Skifte etter Hans Paulsen, enke Karen Mogensdatter, 5 døtrer: 1) Karen, 2) Tolle, 3) Elen, alle myndige. 4) Inger og 5) Maren umyndige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trygve Strømø

Takk for skiftene, Kristian. Odd Annar sier at det er to Hans Paulsen i Hammerfest tinglag på slutten av 1700-tallet. Den Hans Paulsen du har skifte til, kan jeg spørre om det er Prot.nr.68, Prot.år 1771-1769, folio 58 eller folio 98b. (innlegg 29)? Skifte etter Clemet Nilsen, enke Karen Andersdatter viser at de har en datter Aasel. Takk igjen. MVH Trygve Strømø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fors

Skal til uken på Riksarkivet, vil da se på skiftet etter Hans Povelsen folio 98. Det er trolig ham som var gift med Aasel Klemetsdatter. Har nok oversett dette skiftet. Vil da komme hit med det jeg har funnet på mandag eller tirsdag.Hilsen Kristian.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trygve Strømø

Takk igjen, Kristian. Da får vi håpe at skiftet etter Hans Povelsen folio 98b gir oss noen svar. God helg. MVH Trygve Strømø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trygve Strømø

Det er også to skifter av Klemet Nilsen, like prot. nr. 68 og prot år 1771-96, den ene Klemet, Hammerfest, folio 56b(kan dette være Klemet g.m. Karen A) og den andre Klemet,Sørøy, folio 309(kan det vær Klemet Nilsen Gaup). Se Sørøysund Lokalhistories,R. Jakobsen, Strømmen i Sandøybotten s.346 vedr. Klemet Nilsen(Gaup). I Bygdebok om Kvalsunds folk og forhold, Næverklubb,s. 626, i 1762, er Hans Paulsen og kone Åsel Klemetsdtr. nevnt. Side 625,i 1725 bodde der en Povel Hansen med kone og bar, mulig foreldre? MVH Trygve S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

De to skiftene er nok etter de to Clemet'er du nevner.Clemet Nilsen dør 1776 og Clemet Gaup i 1788.Det skal bli interessant å se om Lars Clemetsen er sønn av Clemet Gaup (meget sannsynlig).Og som du vet så er din formoder Aasel datter av Clemet og Karen.En av mine aner, Anders Clemetsen var sønn av Clemet og Karen. Han var gift med Beret Clemetsdatter, datter av Clemet Gaup og Kirsten.En annen datter av Clemet Gaup, Elen, er også en av mine aner.Så en kan si vi er i slekt gjennom flere personer (iallefall fire).Mad dette får du ha en fin kveld.Vennlig hilsen Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fors

Skiftet 27. nov. 1888 i Talvig etter Clemet Nielsen Sørrøe, var falitt. Han etterlater seg hustru og 6 barn. Ingen navn er oppgitt, fordi skiftet var fallitt.Ved ft. 1801 bor Kirsten Larsdatter, sammen med 2 av sønnene i Sandøybotn, Hammerfest sogn. Lars KLemetsen og hustru bor også i Sandøybotn.Om Hans Paulsen ved skiftet ca. 1779, har en datter som heter Kirsten, så er dette bare en indikasjon på at det er den Kirsten som var gift med Lars Klemetsen. Derimot er det temmelig sikkert at Lars er sønn av Klemet Nielsen.Hilsen Kristian Fors.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trygve Strømø

Takk igjen. Spm. er om Kristine Hansdtr. er datter til Hans Paulsen og Aasel Klemetsdt,mulig f. 3/3 1772(22/25) Kristene H er konfimert 1790,nr. 20, også i. ektefelle Lars K konfirmert da(7), han døpt 14/8-1771(17), dvs dette bekrefter at Kristine H født ca. 1772 om det ikke er flere med samme navn. Ved Hans P Skifte også datter Kristin(41). Kristine H g. Niels P Bolt26/12,1802,kan noen tyde det ? Niels P Bolt og Kristine H, datter, Aasel som var hjemmedøp, 20/10,1802,samme navn som kone til Hans Paulsen I informasjonen om Kristine ikke bekreftet hva tid født, mulig å finne det noen steder ? MVH Trygve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fors

Kopimaskinen på Riksarkivet er på reperasjon, så det er ikke mulig å få tatt noen kopier. Men har skrevet av et forkortet skifte.Skifte 3. sept. 1779 etter Hans Povelsen, Dypfiord, Hammerfest sogn, enke Aasel Clemetsdatter. Barn: 4 sønner 1) Povel, 2) Clemet, 3) Nils og Anders Hanssønner, og 2 døtrer 5) Karie og 6) Kierstie Hansdøtrer. Inntekt 48-36 - 36-27 Netto 12-91.Hilsen Kristian Fors

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trygve Strømø

Tusen takk for opplysninger om skifte, Kristian Fors. Er det noen som vet hvor Dypfjord ligger i Hammerfest sogn? Jeg har sett om det er skifter etter Kristine Hansdtr 1. mann, Lars K og søsken. Det er skifte etter Lars, Prot. nr. 71,1799-09 og folio 122-mulig bror,Clemet Hansen som Lars, folio 185b og bror Nils, to muligheter folio 100b og 182. Kan det her være informasjon om opphavet til Kristine Hansdtr ? MVH Trygve Strømø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fors

Etter hva jeg har hørt på Riksarkivet vil skifteprotokoller, og tingbøker fra neste år bli lagt ut på internett. Det skal være vissnok være 16 personer som er opptatt med dette.Jeg har ikke skiftene du spør om, men skal se etter, når jeg kommer på Riksarkivet, til neste uke. Fra neste år blir også ft. 1910 lagt ut. (100 års begrensing).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trygve Strømø

Det var jo en god nyhet, takk Kristian F. Det var ikke meningen at du skal finne alle skifter, beklager. Jeg lurer mer på om det kan være noen kilder der er mulig å få bekreftet hvem som er foreldre til Kristine H, ut fra tidligere erfaring. I innlegg 34, Hans Paulsen en datter, Ellen. Etter mine opplysninger f. ca 1740 og g. m. Joen Israelsen(sønn av Jsral Samuelsen), Alta-Talvik. Se Alta-slekter,v/Solli, s. 345. Forlovet 10/10- 1773 A-T, men vistnok g. Hammerfest. De bodde I Neverfjord. MVH Trygve S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fors

Skiftet 3. juni 1802 etter Lars Clemetsen Sørøe, og skiftet 15. juni 1803 etter Paul Hansen Hønseby, var fallitt. og gir ingen opplysninger om familien. Bortsett fra at Paul Hansens kone het Karen Andersdatter.Kirsten Hansdatter kalte en datter for Aasel, dette må jo være navnet på hennes mor, for Niel Persen Bolts mor het Ellen Larsdatter Pieska, dessuten ble ikke Aasel benyttet i innlandet. Unntaket er vel bare etterkommere til Aslak Persen Gaup som i 1743 ble gift med Aasel Juntesdatter fra Alta. Jeg synes dette viser tydelig at hun er datter til Hans Paulsen og Aasel Clemetsdatter. Dessuten kan man også se hvem som er faddere ved dåp. Noe nærmere kommer man nok ikke.Hilsen Kristian Fors

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trygve Strømø

Tusen takk, Kristian for informasjon og vurdering av informasjon. Vi vet da at trolig så er foreldrene til Kristin Hansdtr.(47):Hans Paulsen og Aasel som ble gift 1761(28 og 34). Skifte etter Hans Paulsen, 3/9-1779(43). I 'Kvalsund I Finnmark', R. Jacobsen, s. 626, Næverfjord- klubb bor Hans P og konen Aasel der i 1762 og mulig foreldre til Hans står på side 625(Povel Hansen eller Povel Mathisen). Vi vet også at Aasel sine foreldre, se. skifte 14/6-1776, Clement Nilsen(34). Takk igjen til alle som har bidratt, for meg har det vært lærerikt. MVH Trygve Strømø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Trygve Strømø

I innlegg 48 skreiv jeg at kanskje så var en Paul Mathisen far til Hans Paulsen som vi har funnet ut er far til Kristen Hansdtr som bodde i Sandøybotten. Legger ved kopi av skifte, kan noen hjelpe meg å tyde om det er nevnt noen barn, nederst ser jeg at det står en Hans Paulsen og kanskje navnet på en søster. Skifte fortsetter hvis på neste side. Prot. nr. 67, prot. år 1759-71 og folio 3. Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/25063/4 MVH Trygve S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.