Gå til innhold
Arkivverket

[#72413] Oline. Pedersdtr.Halberget.Gravberget .


Gjest Torill N. Fjeldsaunet.
 Del

Recommended Posts

Gjest Torill N. Fjeldsaunet.

Prøver igjen med ny tittel på temaet, en fortsettelse av mitt Tema nr.:72338 i håp om å komme litt videre. Prøver å finne forfedrene til min tippoldemor Oline Pedersdtr. Halberget. født ca.1835. Mor:Anne Johansdtr.(Juberget?) og Far: Peder Pedersen Halberget.Tror det kan være henne som ble døpt i 1935 med faddere bla. fra Peistorpet. Min oldefar het Søren og det intrykket jeg har er at oppkallingstradisjon stod sterk i slekta deres.Så navnet Søren kan være en pekepinn, er sikker på at det er 'Finneslekter' det er snakk om mulig også på svensk side av grensa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Søstuen

Hei Torill,Jeg har kommet over navnet Søren i Gransjøberget eller Gransjøen i Hof. Gransjøen er en plass i Hof, i dag gårdene Søndre og Nordre Gransjøen. Gransjøberget gnr 72. Innsjøen Gransjön og åsen Gransjöberget ligger like ved på svensk side av grensa. Søren Olsen Gransjøberget ble født omkring 1766 og han var gift med Eli Andersdatter Gransjøen. Eli var av Finneslekt. Du kan finne mere om Gransjøen i Hof bygdebok bind 3 side 670.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill N. Fjeldsaunet.

Hei Jan!Tusen takk for at du engasjerer deg,jeg holder alle muligheter åpne. Anders var også et navn på ett av barna til mine tipp oldeforede, men det var ett vanlig navn på Finnskogen. Ei av døtrene het også Eline! Så det er verdt å kikke nærmere på.De hadde også en sønn ved navn Carl, vet ikke hvor vanlig det var med C her i Norge skrev de vel helst Karl med K. Martin er og ett navn som har gått igjen mulig omskrivning av Morten. Var det ikke i Gransjøen det døde en hel masse folk under mystiske omstendigheter på 1800-tallet da? Kom over det i kirkeboka fra Hof en gang. Mvh.Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.