Gå til innhold
Arkivverket

[#72419] Buerøien i fron?


Gjest Øyvind Nilsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Øyvind Nilsen

Er det noen som har noen opplysninger om plassen Buerøien? Finnes den i dag? Anne Olsdatter Sletteje fra Heidal vågå og Peder Pedersen Buerøien Fron ble viet i vågå den 28.10.1849. Fedre var Peder Pedersen Buerøien og Ole Guttormsen Sletteeje. Er det noen som vet noe om disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Jan Skriubakken

I Søre Lia på Sør-Fron ligg det to Buergardar - Øvre og Nedre. I følge Hovdhaugen (Gardar og slekter i Fron) heitte ingen av husmannsplassane Buerøien. Hovdhaugen nemner Budokka, Bulykkja og Buhågån, men altså ikkje Buøya.Nå var sikkert Peder Pedersen frå ein av desse plassane likevel. Namnebruken hos prestane er ikkje alltid heilt å stole på når det gjeld husmannsplassar - eller at namnet berre vart brukt i ei stuttare periode og slik ikkje lenger er kjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Nilsen

Hvor kommer navnet Skriubakken ifra? Nå ble jeg nysgjerrig! Kommer Skriubakken fra Kvikne I nord fron? Takk for svar Odd Jan. Jeg lurer på om dette kan være den Buøien det står om i 1865 telling for nord fron i søndre Kvam. Jeg vet ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Wistad

Peder Pedersen var fra Buøyen i Kvam i Nord-Fron. Foreldrene hans var Peder Pedersen Botten og Rønnaug Østensdatter Vassrusten. Peder giftet seg i 1849 med Anne Olsdatter Svingen i Heidal. (Svingen var undergruk under Slette). (Annes foreldre var Ole Guttormsen og Ingebjørg Olsdatter Bilben). Jon W

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Jan Skriubakken

Kor i Kvam ligg/låg Buøya? Namnet er ikkje med i registeret bak i boka til Hovdhaugen. Difor rekna eg med at det kunne ha vore ein plass under Buer på Sør-Fron.Elles kjem ikkje Skriubakken frå Kvikne, men frå Skodal. Skriubakken høyrde opphaveleg til under søre Rønn, men kom seinare inn under Barlund. Skriubakken vart ikkje fråskilt Barlund før for nokre år sidan. Den Skriubakken som fantes i baksida i Kvikne, er nedlagd for lenge, lenge sidan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Wistad

Det er registrert i hverfall 2 bruk Buøyen, Buøyen u. Klevstad og Buøyen u. Røssum. Båe låg vel på det som kalles Buøya i dag, som tilhører Røssum. Buøya er ei øy i Lågen. Jon W.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.