Gå til innhold
Arkivverket

[#72424] Erich Haagensen Osvika, Strøm /Odalen. Sønn av Haagen Grimsøn?


Gjest Olaf Rønneberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Olaf Rønneberg

I bygdebok for Sør-Odal III ( gammel utg.) side 296 står det under Osvika under Vestre Ous: Erik Håkonsen (ikke døpt i Odalen) ca. 1696 - 1742 .....o.s.v.Da Erich ble begravet den 28.02.1742 (side 20 i kirkeboka) er det oppgitt at hans alder var 50 år. Han var altså født ca. 1692, ikke 1696.I family Search er det riktignok oppført en Erich Haagensen f. 30.sept. 1697, Strøm Sør-Odal, sønn av Haagen Sivertsen og Dorte Eriksdatter. Denne dåpen finner jeg ikke i kirkeboka, og i alle fall virker datoen usansynlig da Haagen og Dorte hadde datteren Goro til dåpen den 21. febr. 1698.I 1691 fikk imidlertid Haagen Grimsøn og Mali Borgersdatter sønnen Erich, og jeg tror at denne gutten er den Erich Haagensen som giftet seg med Lisbeth Jensdatter Hornes i 1727.Erichs mor Mali døde i 1700, og i 1701 er Erich 10 år, og i h.t. mantallet tjenestegutt /dreng hos sin onkel Amund Grimsøn på Skeppestad.Haagen Grimsøn døde i 1702.I 1711 gikk Erich til alters første gang, og da var han fremdeles på Skeppestad.Ved å se på listen over kommunikanter viser det seg at Erich var på Skeppestad ennå noen år. men i april 1715 finner vi han på Holt. Der er han til høsten 1716, men fra våren 1717 og til han gifter seg i 1727 oppgir han Vestre Ous som bosted. Han gikk til alters hver vår og høst i hele denne tiden. Da han ble trolovet og copuleret i 1727 ble han også omtalt som Erich Haagensøn Vestre Ous.Erich og Lisbeth døper sin eldste datter Maren, og selv om dette ikke er det sammen som Mali, kan det tyde på en oppkalling.Jeg er nokså sikker på at Erich født i 1691 er identisk med Erich Haagensen som blir gift med Lisbeth Jensdatter i 1727, men jeg vil stte pris på eventuelle kommentarer.Hilsen Olaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Rolf Lindstad

Det står det samme i den nye bygdeboka for Os (IV,30-39, s.562-563).Det er her nevnt en Ola Håkensen f. ca 1594 som kom til Osvika i 1640-åra og var bruker til ca 1670, men jeg vet ikke om der er noen sammenheng mellom navnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.