Gå til innhold
Arkivverket

[#72432] Tydehjelp Frosta 1759


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Hva het barnet som var fra Vigtil døpt Sexagesima 1759?Det kan se ut som om det begynner på La(langt nede til høyre), men hvis det er Peder Larsen Viktil som er faren så hadde han også en sønn Lars født ca 1742 som var min forfar. Lenke til dåpen i 1759:[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16378&idx_id=16378&uid=ny&idx_side=-27>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Jeg mener det står 'Døbt Peer Peersen Vigtil, fad.: Ole Grista, ....' Det står ikke hvem faren er, men det kan kanskje være en yngre bror av din Lars?Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg kan ikke se at det står noe navn på barnet. Om ikke det er barnets navn som står først og ikke navn på foreldre ?Kan det stå: Døbt Lars Peersen Vigtil fad:Ole Grista, Hans Flægsta, Ole Hovdalen, Karen Aasen og Marit ibid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Etter å ha kikket på de andre dåpsinnførslene, virker det som det kun er dåpsbarnets navn som er innført, ikke noen av foreldrene.P'en er til forveksling like L'en, men har en ekstra strek/krøll øverst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for svarene. Ja dessverre så er det slik at det bare er barnets fornavn med fars fornavn sen som er ført i kirkeboka for Frosta/Åsen fra kirkeboka starter i 1750 og frem til 1772, og presten fikk 'påpakning' for manglende og dårlig kirkebokinnføring ifølge en historisk bygdebok for Frosta(bind 3 av Frostaboka). Ja det står kanskje Per. Det skifter og bygdebøker som fører en bakover på Frosta når det gjelder slekt. Det må uansett være et barn som ikke levde til farens skifte i 1771(der er ingen barn under 15 år).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.