Gå til innhold
Arkivverket

[#72433] Harald Wergeland - Henriks bror


Gjest Ola Ljødal
 Del

Recommended Posts

Gjest Ola Ljødal

Takk for svar. Dette er nok kjente bilder. Det jeg særlig etterlyser er bilde av Harald W. - og Amalie Sophie som eldre dame. Jeg har forsøkt meg her i forumet tidligere, uten resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Jf. LenkeDet må da være mulig med litt forskning å spore opp en etterkommer etter Harald Titus Wergeland - de som har dette navnet i dag må da være enten etterkommer etter ham eller til fetteren med samme navn (men de skulle det da være mulig å holde fra hverandre). Etterkommerne vil vel vite om noen i slekten har et bilde. Eller er dette allerede undersøkt?DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg hadde håpet at denne lenken hadde bilde av søskene til Henrik Wergeland, men dessverre ikke. Legger inn denne lenken likevel da det er en del andre bilder her: LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Takk til Dag og Gunn. Undersøkelser hos evt. etterkommere har hittil ikke gitt noe resultat - det er forøvrig mange Harald Wergelander. Tilfeldigvis traff jeg sist lørdag (i Vestfold, Gunn) en som kjente en mulig etterkommer - så får vi se hva dette kan bringe. Heller ikke arkiv i N. Aurdal, hvor Amalie Sophie sist bodde, har greid å fremskaffe noe bilde fra hennes senere år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Bare for å frisk opp hukommelsen: Litt om Harald Titus Alexis Wergeland fra et innlegg i den debatten det er lenket til i innlegg 6:Harald Titus Alexius Wergeland, g. ca. 1850 m. Hermana Marianne Torp. Utdannet jurist, med en ikke altfor god eksamen. Hadde et dårlig forhold til sin dikterbror. Var mest opptatt av naturvitenskap, zoologi og botanikk. Arbeidet mesteparten av livet som gårdbruker. Først bodde han i mange år hjemme på Eidsvoll prestegård, der han fungerte som gårdsgutt og gartner. Kjøpte, med farens hjelp, i 1843 gården Hillern i Ullensaker, deretter Skogsgaard Tjernsmo i Nes på Romerike (som han i 1848 solgte til sin fetter, apoteker Harald Thaulow). Så eide han Bingen i Sørum - og dernest Selvig i Sande. Gav i 1866 opp livet som gårdbruker av økonomiske grunner og flyttet til Christiania, der han 1866-1872 hadde en beskjeden stilling som ekstraskriver og kopist i Revisjonsdepartementet. Harald Wergeland skrev artikler i div. aviser og blader - vesentlig om landbruk, botanikk og zoologi. Ble av mange oppfattet som en kverulant.Barn:1. Alethe Wergeland.2. Hagbarth Wergeland, som ble 'en foregangsmann i arbeidet for idrettens og særlig 'Skiløbets' fremme'. Hadde mange barn.-------------Det bør vel være en del etterkommere etter Hagbarth Wergelands 'mange Barn' - og om de kan identifiseres, burde det vel også være mulig å få framskaffet et bilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo, jeg la merke til det - men det kan jo være flere etterkommere enn dem det er gjort undersøkelser hos. Her er Harald Wergelands datter Alethe Henriette med mann og barn:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo, jeg la merke til det - men det kan jo være flere etterkommere enn dem det er gjort undersøkelser hos. Her er Harald Wergelands datter Alethe Henriette med mann og barn:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.