Gå til innhold
Arkivverket

[#72444] Hvor ble det av Anne Hermansdatter fra Eidskog?


Gjest Arild Andresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arild Andresen

Min tipoldemor, Anne Hermansdatter, ble født 31 juli 1808 på Pramhusbakken i Eidskog, Vinger. Foreldre var Herman Hermansen fra Magnor og Mari Henriksdatter fra Melby/Klokkanstorpet i Eidskog, Vinger. Hun giftet seg med Ole Olsen Dal fra Steinstykket, Dal, Eidskog, Vinger 24 nov 1832. De fikk bl.a. min oldefar Andreas Olsen som flyttet til Lørenskog. Ole døde på Dal 28 jan 1864, men hvor ble det av Anne? Er takknemlig for svar. Mvh. Arild Andresen, Sandefjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Andresen

Hei Steinar! Takk for svaret! Ja, det er denne familien selv om alderen på Anne ikke kan være riktig. Men jeg kan ikke finne hennes død i kirkebøkene. Det finnes heller ikke noen folketelling for Eidskog/Vinger i 1875. Kan noen hjelpe med dette? Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Thorsen

I bygdeboka for Eidskog b II s 616/617 står familien omtalt på Dal u/ Steinstykket og Kudalen. Flere av brødrene til Andreas utvandret til USA, Arne i 1868, Kristian i 1874, Embret i 1875 og Herman f 2/2 1836 som Anne bodde sammen med i Kudalen, 15/4 1872. Men jeg har ikke funnet han i utflyttingslisten i Eidskog på det aktuelle tidspunkt. Trolig har mora fulgt med til Amerika. Kanskje de er å finne på emigrasjonslisten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Mulig du har sett i gårdshistoriebøkene Eidskog, men jeg tar allikevel med noe av det som står der.Ole Olsen Og Anne Hermansdatter greide ikke å beholde plassen Steinstykket som Ole bygslet. Familien bodde derfor senere på den vesle plassen Kudalen som sønnen Herman hadde tatt opp. Men de fleste av barna til Anne og Ole reiste til USA i 1870-åra. Det står også at moren Anne Hermansdatter trolig fulgte med barna, da hun ikke er funnet død i kirkebøkene. Dette står under Steinstykket og Kudalen i 'Eidskog bygdebok' bind 2, side 616/617.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Ole og Annes barn: Ole f. 1834, attest 15/11 1854 vervet til Fredrikshald. Herman 1836, g.m. Marthe Hansd. Var først vervet til Fredrikshald. Emigrete til Milwaukee med kone og barn 17/4 1872. Arne 1838, g. i Vestre Aker 11/9 1870 m. Anna Svensdotter f. 1843 Gilberga i Sverige. Arne emigrerte til New York 15/4 1870. Maren 1840 attest 2/9 1862 til Vestre Aker. Andreas 1843 til Lørenskog 1873. Kristian 1846, g. 6/4 1874 Grønland kirke m. enke Birgitte Andrine Julie Engebretsdatter f. 1834 Christiania. Kristian var tomtearbeider og bodde på Ekeberg i 1874. Embret 1849, emigrerte til USA 1875. Martin 1852, til Østre Aker 1878. Edvard 1855, har ikke mere om ham. Edvard ikke konfirmert i Eidskog. Kan ha flyttet sammen med sin mor etter at hennes ektemann døde. Ikke innført i utfl.listene. Mvh. Det har vært besøk fra USA i 2004, jeg var da i USA, som hadde spurt om denne familien. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.