Gå til innhold
Arkivverket

[#72448] Flere søsken Dietrich fra Tvedestrand til USA 1891-1903.


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Flere av søsknene til billedhugger Robert Alfred Dietrich (1877-1913) fra Tvedestrand emigrerte til USA i perioden 1891-1903 (relevant tråd: Lenke).- Emilie Marie Dietrich (f. 1866), g. ca. 1890/91 i København med Sophus Linnemann (f. 1862 i Horsens) - til Chicago fra København 12/5 1891 med 'Hekla'.- Valborg Camilla Dietrich (f. 1875) til Chicago fra Kristiania 20/9 1894 med 'Hekla'. Gift 20/8 1898 i Chicago med Claus Martin Clausen, f. ca. 1875 i Kragerø.- Adolfine Henriette Dietrich (f. 1879) til Chicago fra Kristiania 15/10 1903 med 'linje Island'.- Aasta Ottilie Dietrich (f. 1880) til New York fra København 4/11 1903 med 'Oscar II'.- Ernst Rudolf Dietrich (f. 1883) er funnet i Census 1920 i Boston City, Ward 2, Precinct 3&4, Suffolk, Massachusetts. Han var da ugift. Jeg vet ikke når han emigrerte, men han var fremdeles i Tvedestrand i 1900.------------Dessuten har jeg en mistanke om at også broren Hugo Volkmann Dietrich (f. 1873) kan ha emigrert - og muligens mora, Olene Aasille Andersdtr. Dietrich (f. 1843 - skal ha avgått ved døden i 1916). Faren, Adolf Richard Dietrich, døde i Tvedestrand i 1903.-----------Ethvert hint om funn av noen av disse i amerikanske folketellinger mottas med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Etter å ha tegnet et 14-dagers prøveabonnement på Ancestry, fant jeg et såkalt WW2 Draft Registration Card for Ernst Dietrich:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ernst Rudolph Dietrich tjenestegjorde også under 1. verdenskrig. Da var han 'seaman'. F.o.m. Census 1928 er han omtalt som 'Asbestos Worker'. Han er bosatt i Boston, Massachusetts - 7 Central Square (også nevnt der i adressebøker fra 1935, 1940 og 1941. Arbeidsgiveren er Armstrong Cork Co i 268 Concord Street, Boston - jf. et annet WW2 Draft Reg. Card, utstedt i 1942.Jeg har ikke funnet ham nevnt etter dette - og vet dermed ikke når han døde.Søsknene hat jeg problemer med å finne i folketellingene. men det ser ut til at Henriette Dietrich døde ugift i 1927. Hun var da fremdeles bosatt i Chigaco:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Name: Henrietta Dietrich Death Date: 6 Dec 1927 Death Location: Cook County, IL File Number: 6035519 Archive collection name: Cook County Genealogy Records (Deaths) Archive repository location: Chicago, IL Archive repository name: Cook County Clerk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ifølge FS (Record Search) fikk Sophus Linnemann og Emelia M. Dietrich sønnene Viggo Linnemann (f. 15/2 1892) og Adolph Richard Linnemann (f. 26/7 1893) - begge født i Chicago.Samme kilde: Claus Martin Clausen og Valborg Camilla Dietrich fikk en 'navnløs' sønn 10/1 1909 i Cook County, Illinois (sannsynligvis i Chicago, der de altså hadde giftet seg i 1898).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Asta Dietrich, 23 år, f. i Norge, ankom New York fra København med S.S. Oscar II 17. november 1903. Det er da oppgitt at hun skal til 'friend Mr. Gretz in N. Y.'. Dette må ha vært en midlertidig adresse, for det er også innført (med en annen håndskrift) at målet er 'sister in Chicago'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

I Census 1910 finner jeg en Asta Olsen, 30 år, i Chicago, Ward 27, Cook, Illionois. Hun er født i Norge av norske foreldre, er registrert som immigrant ca. 1905, og har vært gift i 6 år med Ole Olsen.Ole Olsen er 27 år, også født i Norge av norske foreldre - og har vært like lenge i Amerika som Asta. Ole er 'Cabinet Maker'. Paret har ingen barn.Jeg har en mistanke om at dette kan være Aasta Dietrich, som i så fall må ha giftet seg rett etter ankomsten til Chicago.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.