Gå til innhold
Arkivverket

[#72451] Johannes Martinius Magnussen Gripenfelt, 1905 g,m, Amalie Elisabeth Lindegård,


Gjest Unni Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Unni Knudsen

Takk til dere for mange svar.Tenkte nå å notere meg opplysninge om Hjalmar Lindegård og hans foreldere og legge han og Kristine som foreldere til Amalie Elisabeth. Dere har virkelig hvert flinke.Tusen takk.Har lett mellom samtlige kirkebøker etter fødsel/dåp til Amalie i Kristiania.Vil prøve å lete etter hennes konfirmasjon i Kristiania, og foreldrens vielse.Er veldig nyskjerrig på hvem denne Kristine er.Unni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

En grav i Skien (Nenset) som ble slettet i 1985 ble brukt av JOHANNES MAGNUSEN født 25.mars 1905, død 8.desember 1962.Det er vel overveiende sannsynlig at denne graven tilhørte Johannes Martinius Magnussen Gripenfelt, født 25 Mars 1905.Da har vi antakelig stedet hvor Mallys ektefelle holdt til før han døde.(Jeg har ikke tid til å sjekke kirkebøker for nåværende Nenset sogn (vest for Skiensfjorden), og vet faktisk ikke om det tidligere lå under Solum, Porsgrunn eller Skien, men dette lar seg vel finne ut)IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Ser man det, ja. Da foreligger det kanskje enda flere opplysninger som muligens kan få oss til å slippe å lete helt i blinde.Kanskje dette med Barbu/Arendal (innlegg 1) er et blindspor, og at Grenlandsområdet blir mer aktuelt.Det skulle for eksempel vært meget interessant å vite navnene på Mallys barn. –Om Bjarne A Lindgård (f.1934 d.1992) kan ha vært, eller ikke var ett av de 3 barna som nevnes (innlegg 1).Og om Harald Søren Lindgård (f.1904), har Kristine til mor.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei! Jeg har tre barn på Johannes / Amalie Elisabeth, født hhv 1926, 1927 og 1931, men har ingen føde-/dåpssted på disse. De ble bosatt hhv i Skien, Oslo og Brevik. Der KAN ha vært flere barn, men dette vet jeg altså ikke noe om. Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Flott, Mads ! Også Holla, da! Var dette et leilighetsfunn eller gikk du løs på alle prestegjeldene i Grenlandsområdets nærhet på bakgrunn av debatten her?Dåpen til Mangor Teodor (eldstebarnet? ) Nr. 12 blant guttene [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3550&idx_id=3550&uid=ny&idx_side=-59>Lenke .Men Johannes og Amalie Elisabeth er ikke gift i 1926, og det foreligger foreløpig ingen opplysning om at de inngikk ekteskap senere heller, så vi eventuelt kunne funnet navnet på Amalie Elisabeth sin mor.Men det er vel best at Unni eventuelt går videre med dette sporet, da Mangård Th Magnussen (d.2003) ganske sikkert har etterkommere som lar seg finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Ved dåp av Mangor Teodor, fadder: Johan Andreas Fredriksen.Kan det være den samme som 'Johan Andreas Fredriksen, Flintian' tro? Se Holla og Lundeslekt Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei! Det er ikke samme Johan Andreas Fredriksen som i Hollaslekt. Den som er fadder for Mangar er Johan Andreas Fredriksen Flintian (Voksmyr) av Flintian-følget f 1893 som reiste en stund med Alma Marie Olsen av Båtmann-folket f 1894. Takk ellers for dåpsreferansen til Mangar! Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Hei og takk for alle svar. Har nå fått skrevet inn opplysningene om Hjalmar Lindegaard/Lindgaard.Tusen takk. Ser i kirkebøkene at det er skrevet Lindgaard. Mulig da at det er det rette.Har hvert inne på henvising døde 2003, Mangård/Mangar Th. Magnussen, beg. i sammen med sin kone.Flott at du fant fødsel/dåp i Holla Mads. Første stedet som vi finne Amalie og Johannes svart på hvitt. Uekte barn. Lysningsprotokott Porsgrunn ligger åpent i skanna kirkebøker, så da er det vel tillatt å legge en lenke til den. Søster til Mangar Th. født 1927 i Gjerstad. Kildeinformasjon: Telemark fylke, Porsgrunn, Lysningsprotokoll nr. 2 (1937-1952), Lysninger 1951, side 90. Nr. 25. Hun kalte seg Johannessen. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7330&idx_id=7330&uid=ny&idx_side=-96>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Oi. Dette var kjempetoppers.Klarer ikke å lese alt.Kan du tyde det som står der for meg, så jeg får det riktig. Syntes at det står et kors ved navnet til Hjalmar??Ser at den første kona er død, men så står det så mye annet der.Da er det mor til Amalie Kristine som er død ettsom jeg kan forstå. Kanskje vi kan finne henne død i samme kirke som han giftet seg om igjen i.Dette må vel bli til stor hjelp.Unni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Jeg tyder det som at første hustru døde 14-11-1902. Krysset betyr bare at presten har rettet opp klusset ved fornavnet. Skal være Hjalmar.Jeg har sett gjennom kib for Oslo, men ikke funnet noen som passet som døde på den datoen (med forbehold).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

For meg så ser også datoen ut slik, Første Hustru død 14/11-1902, ikke hvor desverre, Da var de i allefall gifte. Har også hvert innom noen av kirkebøkene å lett etter hennes død.Ser for meg at det kan være død i barselseng, ca et år etter Amalie Kristine ble født.Både Hjalmar og faren Jakob , skriver Lindgaard, så jeg fortsetter å bruke det etternavnet, frem for Lindegaard.Når det gjelder hans andre kone, så er jo hun også aktuell for meg, Agnes ?? Kristiansen, Telegrafkvinde født i Kristianina 26/2-1877. Konf. 2/10-1892, kan være Nordstrand ?, har hvert i kirkeboka å kikket etter konfirmasjonen, men uten resultat. Hennes far. Kj ? arbeider. Søren Kristiansen.Ser at Hjalmars bopel er ?(Bygdø) Ale`55.Hvilken kirke-krets hører den gata til ??. Kanske det er en mulighet. Unni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Siden det er snakk om Magnussen og nedre Telemark, skriver jeg inn dette:En familie Magnussen bodde i Nordbygda i Seljord rundt 1940-1950. Mamma mener foreldreparet het Tea/Thea og Magnus, og at de kom fra nedre Telemark.Jeg har fornavn på 4 av sønnene, trolig var det flere. Jeg legger ikke inn navn her, men den yngste skal være f. ca. 1928.Kanskje disse er i slekt med de andre Magnussen som er nevnt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Takk til deg Carsten. Fant også Agnes på 1900 tellinga. Takk for opplysninge fra kirkeboka.Det var visst lettere å finne Agnes enn Amalie, og godt var det.Da får jeg begynne å lete etter barn i dette ekteskapet.Har ennå ikke funnet kirkebok som kan gi opplysninger om fødsel/død, når det gjelder Amalie Elisabeth.Når det gjelder Tea og Magnus, så har jeg ikke disse i databasen min.Har hørt at det er noen av Griffenfeltslekta som bosatte seg der.Skulle gjerne visst hvem. Har mest av det som er før 1900.Unni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

UnniPå samme gravsted som Hjalmar og Agnes finner du Harald Søren. f.28-10-1904, Per J., f.5-2-1908 og Else Johanne f.14-12-1910. Jeg er fristet til å tro at de er døpt i Domkirken, men den boka mangler blandt de som er scannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Jeg kan jo sende deg fornavna på disse sønnene (det er 5 stk jeg har notert), om du vil legge inn en mailadr.Gro Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.