Gå til innhold
Arkivverket

[#72451] Johannes Martinius Magnussen Gripenfelt, 1905 g,m, Amalie Elisabeth Lindegård,


Gjest Unni Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Unni Knudsen

Hei og tusen, tusen takk.Dette må jeg si var kjempebra. Må sette meg inn i alt du har funnet. Her var det mange nye navn og gape over.En ting jeg skal svare på med en gang, er fødsel til Arne , ser det tydelig nå at det står Elisabet og antagelig Aarstad, alså da har Hjalmar barn med to søstere. Kanskje som du skriver, at de to barna vokste opp isammen. Når Amalie Elisabet flyttet til ?(Barbu) vet jeg ikke, men hun giftet seg der omkring.Unni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Du kan lett finne dette på de tidligere nevnte slektssidene til S.N.Wisted, men legger det inn likevel:Elias Mikkelsens mors familie, husmannsfamilie under Haneberg i Sokndal:Haneberg, husmenn: 22. JON BRYNJELSEN WINTER f. 1771 Styrmann med litt jord, kaltes Småhusene i 1797-1820 g.1795.m. KAREN LARSDTR. f. 1763 d. 1834, kaltes Blåmannshaug i 1834 Barn : a. Inger Birgitte f. 1795 d. 1795 b. Inger Birgitte f. 1797 d. 1799 c. Inger Birgitte f. 1799 gift på Vatland nr. 19 d. Karen Gjertine f. 1803 gift på Årstad nr. 57Elias Mikkelsens fars familie, på Eik i Sokndal:Eik: 38. JENS MIKKELSEN f. 1763 d. 1844 S. Rosseland nr. 14c, kaltes Birkeland i 1792, Vatland i 1794 – 1799 og 1844, Nesvåg i 1794, Tollefsodden i 1802 - 1835 g.1791.m. ELLEN SALVESDTR. f. 1767 d. 1847 I. Mydland nr. 39e, død som fattiglem på Nesvåg Barn : a. Berte Katrine f. 1792 gift på Immerstein, husmenn nr. 39 b. Mikkel f. 1794 Årstad nr. 57 c. Petter Samuel f. 1796 Vatland nr. 19 d. Anne Kristine f. 1799 gift på Lindland nr. 39 e. Elken f. 1802 g.m. nr. 46 f. Gjertine f. 1805 gift på Frøyland nr. 48 g. Ellen Serine f. 1807 h. Inger f. 1809 d. 1888 som enke på L. Omdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Takk til deg Erling T. Endresen.Må sette meg ned få skrevet inn alt dette du har funnet for meg, da får jeg en bedre oversikt, Er veldig takknemelig for all hjelp. Har hvert i konakt med vedkommene som jeg hjelper, hun er kjempeglad.Skal prøve etterhvert å nøste opp løse tråder.Kunne tenke meg å finne ut hvor mor til Amalie Elisabeth er begravet og i hvilken kirkebok det står innført,Etter som jeg nå har fått mer innormasjon, så er det slik at Amalie Elisabeth vokste opp hos sine besteforeldere i Barbu/Arendal. Hun kom dit etter at moren (Kristine døde i 1902)Foreløbig vet jeg ingenting om Arne, (sønn av hennes søster Elisabet Aarstad).Unni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Fikk lyst å hjelpe til med denne nøtten. Tok kontakt med Frikirken sentralt, som ba meg henvende meg til frikirken Østre i Olso, som fortalte at de aktuelle kirkebøker befant seg på statsarkivet. Fikk derfra svar, slik:Forespørsel - Opplysninger fra registre etter Oslo østre frikirke( Den Ev. Luth. Frikirke)I oversikten over levende fødte 1901 i Menighetsprotokol for Den evangelisk lutherske Frikirkemenighed i Kristiania, påbegynt 1. januar 1892, står disse to innførslene på samme side - side 108: a) Arne, født 4/6 utenfor ekteskap, med de foreldre du oppgir. Det opplyses at barnet er utflyttet. I merknadsrubrikken heter det at: Barnet er født i Kragerø. Faderen tilhører Statskirken. Moderen Kattekumen af Frikirken. b) Amalie Elisabeth, født 24/6 innenfor ekteskap, også med de foreldre du oppgir. Også i dette tilfelle, står barnet oppført som utflyttet. Likeledes oppgis det i merknadsrubrikken at Faderen tilhører Statskirken. Moderen tilhører Frikirkens Kattekumene.Når det gjelder opplysninger om foreldrenes bopel, er disse identisk utfylt for begge barna; Lillehammer oppgis som Hjalmar Lindgaards bopel, mens Markveien 58, Kristiania er oppført som bopelen for begge mødrene. I følge menighetsprotokollen ble Hjalmar Lindegaard og Kristine Georgine ikke viet i Østre frikirke og ingen av barna er døpt der.Menighetsprotokollen har heller ingen dødsinnførsel om Kristine Jørgine Lindgaard, født Aarestad verken i 1901, 1902 eller 1903, som er de årene jeg har kontrollert for. Dette kan tyde på at hun flyttet bort fra Oslo sammen med sin datter og døde utenfor byen. Men dette sier protokollen ingen ting om. For i den er verken Kristine Jørgine eller Elisabeth å finne blant dem som har meldt flytting ut av menigheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Tusen takk.For en flott jobb du har gjort,tusen takk.Ennå er det et mysterium, rundt vielsn og begravelen til Kristine (Aarstad)Lindgaard. Har lett igjen i alle kirkene i Oslo, (Dissentere), men uten resultat.Søstre bodde sammen i Markveien 58 og Hjalmar Lindgaard oppererer med Lillehammer som adresse. Det vil vel si det samme som at de ikke bodde sammen som ektefolk.Har lett igjen,etter Kristines død og vielsen til henne og Hjalmar. Det at Arne var født i Kragerø var vel litt merkelig, hvis det stemmer da. Det jeg vet er at besteforeldrene i Barbu, tok seg av Amalie Elisabet når hennes mor Kristine døde, som jeg nevnte tidligere. Merkelig at de ikke har meldt utflytting, og hvor kan Elisabet og sønnen Arne blitt av??Har nå fått bekreftet vielsen til Amalie Elisabet og Johannes i Gjerstad. 1 Oktober 1927.Disse opplysninge fikk jeg pr, mail fra Menighetskontoret i Gjerstad. Det jeg glemte å spørre om, var selfølgelig ekteparets forlovere og andre opplysninger.Unni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Har nå fått vite at Amalie Elisabeth døde 20 des 1954 og ble begravet på Holt kirkegård 23 des s,å. Hun het Magnussen til etternavn. Bosted da, Sagene.Unni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.