Gå til innhold
Arkivverket

[#72458] ST. Christopher Olsen Semmervold og Marithe Matzdtr. Nidding i Klæbu. Forfedre?


Gjest Hill-Gunn Jensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hill-Gunn Jensen

Takk for tipset Aud Marion, men jeg finner ingen av de døpt i Orkdal.Det er trolig Marit som blir konfirmert i 1782 med bosted Forsæth i Klæbu. [url="http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste.aspx?kb=k&RR=12426>Lenke Finner også Marit og Christopher død på Timmervold / Tømmervold? i Klæbu. Christopher i 1831 Lenke og Marit i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

HeiHar funnet at Christopher og Marithe fikk datteren Gjertrud i 1795, døpt 23. august [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16305&idx_id=16305&uid=ny&idx_side=-8>Lenke og tvillingene Peter og Matz i 1798 Lenke Denne Kirsten som ble født i 1793 ble i 1825 gift med Iver Olsen f. 1796 Maalsjøen i Klæbu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Hvis du går inn på Facebook og søker etter 'Tømmervold? Er vi i slekt?' finner du en gruppe hvor en person har scannet inn og lagt ut det som står i Klæbuboka om Tømmervold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Takk for dine opplysninger Ingebjørg.Er ikke Facebook bruker, men ad omveier kom jeg meg nå inn på dette som er skannet inn fra Klæbuboka. Dessverre står det ingen ting om hvor Christopher og Marit kom fra, så der kom jeg ikke noe videre. Marit må ha hatt en viss tilknytning til Klæbu siden hun ble konfirmert i 1782 fra Forsæth, men finner ingen Mats døde i Klæbu som kan ha vært hennes far. Så hvor leter jeg nå etter opphavet til disse to? Håper det er noen med lokalkunnskaper som har ett godt tips:-) Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Kjempe godt jobbet Ingebjørg :-) Du er trolig inne på noe her.Ettersom Marit Madsdtr. var 37 år i 1801 så kan denne Peder Madsen på 40 år [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=23&filnamn=f1801&gardpostnr=50238&personpostnr=755483&merk=755483#ovre>Lenke så absolutt være Marit sin bror.Har prøvd å se på alle de andre fadderne til Marit og Christophers barn, men ettersom jeg ikke vet noe om de ulike gårder og husmannsplasser i Klæbu, (og hvor de lå / ligger) så blir det som å lete etter den berømte synålen.Finner at Marit og Christophers eldste sønn er pleiebarn hos Dave Olsen Storvold / Gillien i 1801 Lenke En Ole Gillien er fadder på Ole Christophersen i 1790. Kan det være den samme som er tjener og bror til Jonas Olsen på samme gård? Kanskje Jonas, Ole og Ingeborg også er søsken til Christopher Olsen?Denne Ane Nidding som er fadder på Gjertrud i 1795 er vel den samme som denne Ane Olsdtr. i 1801 Lenke og kanskje også søster til Christopher?Ser at når Jonas Olsen får sønnen Joen døpt i 1802 er det notert at han er fra Selbu (oi oi, den kirkeboka er ikke lettlest:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Jeg må nok skuffe deg litt her. Den ovennevnte Ane Olsdt. (1773-1852) på Nideng i 1801, er født på Tiller Søndre - og hun er dessverre ikke søster til Christopher. (Hennes mann Arnt Hansen kommer fra Fjærum.)Jonas Olsen fra Selbu ikke er den samme som Jonas Olsen Gjellien. Sistnevnte er født på Gjellien i 1775 Lenke. Han var husmann på Moodden i Klæbu, og havnet visst etterhvert i Sunndal. Barn: Ole, Bergsven, Karen, Ole.Siden hverken Christopher Olsen eller Marith Matzdt. later til å være født eller gift i Klæbu/Tiller ville jeg begynt å lete etter vielsen deres i omkringliggende områder. Bratsberg, Strinda, Leinstrand, Melhus, Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Hill-Gunn Jensen

Hei igjenHar søk side opp og side ned i flere kirkebøker, men finner ikke Christopher og Marit verken døpt eller gift noen steder.Dette er ikke mine forfedre, men forfedre til noen jeg hjelper med å spore opp sine trønderske aner. Derfor tror jeg ikke jeg bruker mer tid på å lete etter disse to mer.Tusen takk til Aud Marion og Ingebjørg for hjelpen.Mvh Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.