Gå til innhold
Arkivverket

[#72468] Peder Larsen Tveida f. juli 1866 i Helleland, Rogaland, til USA. ca 1880


Gjest erling t. endresen
 Del

Recommended Posts

Gjest erling t. endresen

Peder Larsen Tveida f. 02.07.1866 (f. i Helleland) - til Amerika 14 år gammel. Gift der med en kvinne fra Aamodt i Sokndal. kom tilbake til Egersund rundt 1935, enkemann. Døde i Egersund 10.01.1940. Har avkom i Amerika.Jeg har ikke funnet denne mannen i USA. Kan noen hjelpe meg her, tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Fra dødsfallisten i Dalane sorenskriveri: Han døde 10.01.1940 på Egersund sykehus, arvinger: Johan Pedersen Tveida, Forsyte, Montana, USA. Margit Petitt, Entoville, Wash. Lovilla Martinsen, Vallet Carmondale, Colorado, alle over 21 år.Skulle gjerne funnet dem i en telling, samt navnet på deres mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg tror det må være denne familien i 1910. Harold og John f. i Minnesota, - Margaret og (Lu)Ella f. i Montana. Morens navn kan være Gina, - sikkert en kortform for et annet navn.

bilete7670.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg vil jo tro at dette er familien i 1920, men stusser over morens navn. Var Peder gift to ganger? (Hadde jeg bare kunnet finne dem i 1900)Name: Mary G Twele [Mary G Twede] Home in 1920: Forsyth, Rosebud, Montana Age: 46 years Estimated Birth Year: abt 1874 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Marital Status: Married Race: White Sex: Female Home owned: Rent Year of Immigration: 1895 Able to read: Yes Able to Write: Yes Image: 790 Neighbors: View others on page Household Members: Name Age Mary G Twele 46 Harland J Twele 25 John P Twele 21 Margaret G Twele 18 Luella J Twele 14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Fant dette på 'Message Bords' hos Ancestry. Det gir jo noen svar:Tveida/Tveit/Twede in Egersund/Helleland donnacook74 (View posts) Posted: 16 Sep 2000 11:07AMClassification: Surnames: Hello, I am looking for relatives of Peder and Jorgine Tveida. He was born July 4, 1864 in Helleland and passed away in Jan. 17, 1940, in Egersund. Somewhere and sometime the last name changed to Twede. They went to the United States and lived in Minnesota and had four children, Harold, John, LuElla and Margaret. They moved to Montana, then separated, she went to Washington State and he went back to Norway. Jorgine passed away 1923 in Washington. I am trying to piece this together, hope someone can help me. Thanks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Dette var enestående!Jeg reiser bort noen dager, og tar fatt på svarene med lupe da. Ser at noen ønsker kontakt eller opplysninger... dem må jeg jo kontakte. Har men del å bidra med, om de ikke allerede har fått svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Ser fra Stein N Wisted sine slektssider for Sokndal at Jørgine Marie fikk en sønn Harald f. 1896 før ekteskap, med far: en mann fra Skogestad:10. JØRG DANIEL JOHANNESSEN f. 1825 d. 1891 Ø. Åmodt nr. 25k g.1852.m. MARGRETE KRISTOFFERSDTR. f. 1830 Eie nr. 32h Barn : a. Anne Fredrikke f. 1853 gift på Ø. Åmodt nr. 36 b. Martine f. 1854 gift på Bakke nr. 25 c. Johanne Kristine f. 1858 gift på Stranden nr. 266 d. Johan Fredrik f. 1863 nr. 17 e. Jørgine Marie f. 1872 Barn : a. Harald f. 1896 UE – far Skogestad nr. 31cDa kan det vel stemme at Peder Larsen Tveida hadde 3 barn, mens Harald var konens sønn fra et tidligere forhold.(Heldigvis har man internett i Oslo også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Dette må jo være Jørgine som sammen med sin bror Johan og sin sønn Harold reiser til sin mann i Halstad, Minnesota. Men hvorfor er Aamodt overstrøket og erstattet med Bernson? Det er vel hennes mann som har oppholdt seg 5 år i USA, eller gjelder det Jørgine? Registreringskortet for Harold sier at han er f. i Halstad 8. mai 1895. (?)

bilete7673.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Takk til alle som har bidratt med opplysninger her. Ser at det er mye aktuelt å sette inn i slektsoppsettet når jeg er hjemme i Egersund igjen.Jeg er stadig imponert over at så mye finnes tilgjengelig, scannet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Når jeg setter sammen de opplysningene som er gitt i svarene til dette temaet, med info jeg etterhvert har funnet på nettet, ser Peder L. Tveida sitt 'liv' slik ut, det jeg har funnet(hvorav et oldebarn Donna søker opplysninger... jeg har sendt henne email men ikke mottatt svar enda): Peder Larsen Tveida 02.07.1866 (f. i Helleland) - til Amerika 14 år gammel. Gift der som Peter Tveit 1898 med Jørgine Jørgensen, identisk med Jørgine Marie Jørgensdatter Aamodt f. 29.02.1872 i Sokndal, datter til Jørgen Daniel Jørgensen Aamodt. Fikk en sønn Harald i 1895, døpt i Sokndal, faren til Harald skal være Harald Theodor Hansen Skogestad, ugift gårdmannssønn. Harald f. 1895 oppgis i senere tellinger å være f. i Minnesota, uvisst om det stemmer. Jørgine reiste 1897 med sin sønn til Halstad, Minnesota i USA, de kaller seg i papirene i denne anledning først for Aamodt, dette er overstrøket og erstattet med Berntson, uvisst hvorfor. Var hun gift med en Berntson som døde før hun ble gift med Tveida i 1898? Eller en hvit løgn? Broren med familie reiser sammen med Jørgine. Hun skal til sin mann, og lille Harald skal til sin far opplyses det. Det opplyses videre at hun har vært 5 år i USA. (Kan hun ha kommet hjem til Norge for å døpe lille harald f. i Minnesota?) I 1900 bor hun som Georgena Tvedt i Norman County, Minn., som tjenestejente, med 2 barn, oppgitt gift i 4 år. Stemmer dette? Et annet sted har nemlig et barnebarn funnet at de giftet seg som Peder Tveit og Jørgine Jørgensen i Montana i 1898. Mannen Peder Tveida er ikke nevnt med familien i 1900. Peter og Gina Twete med 4 barn bor i Montana i 1910. Hun bodde som Mary G. Twede i Forsyth. Rosebud, Montana i 1920, nevnt gift, med de 4 barna. Peder og Jørgine ble senere separert. Hun døde i 03.03.1923, i Washington. Peder Tveida kom tilbake til Egersund rundt 05.09.1930. Døde på Egersund sykehus 10.01.1940. 3 barn er nevnt i skiftet. Barn: (Peders stesønn: Harald A. Twede f. 08.05.1895, oppgitt i reg.kort fra WW1. Bodde i Forsyth, men rundt 1930 til Meagher County, Mn., jobbet på ulike rancher, blant annet Bair Ranch) Johan Pedersen Tveida (John Peter Twede f. 21.04.1898 / 1899 oppgitt i reg.kort fra WW1) , levde ved farens død i Forsyte, Montana, USA. Gift med Anna. Barn: • Mann NN, bor i Oregon • NN. Barn: o Donna  Margareth/ Margit Petitt f.ca. 1902, levde ved farens død i Entoville, Wash, vel henne som er død 04.01.1991, Sacramento, Calefornia. Gift Petitt.  Ella/ Lovilla Martinsen f. ca. 1906, levde ved farens død i Vallet Carmondale, ColoradoSelvsagt ville det være kjekt med eventuell ytterligere info om disse folka, om det var mulig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

ame: Margaret G. Petitt Birth: 11 Nov 1901 Death: 4 Jan 1991 - Sacramento, Sacramento, California, United States of America Civil: WashingtonVenleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jo, her er nok mer å finne, Mariann. Jeg får ta en gjennomgang i morgen.Her er også en tråd fra 2000 hvor Margarets datters mailadresse fremkommer. Den er jo gammel, men du kan jo gjøre et forsøk, Erling.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Arne: Fant her at margareth var gift med en Roy Pettit fra Edgeton, Missoury, til Montana, Little Dry Ranch 5 miles vest fra Cohagen, døde 1965.Sendte en email til den oppgitte adresse, men den kom i retur som feil.Men tydelig at to slektninger'over there' har funnet hverandre, i alle fall. Og det er jo gøy.mvh Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.