Gå til innhold
Arkivverket

[#72474] Hvilken dag i 1901?


Gjest Hans Petter Engh
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Petter Engh

Hvilken dag var 18. juli i 1901?En av mine forfedre døde på en drastisk måte og jeg søker å finne ut hvilken ukedag det skjedde på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Takk for hjelp. Det var jo i juli måned en av mine tippoldeforeldre mest sannsynlig begikk selvmord ved henging. Presten skrev at han gikk ut ved tre-firetiden om morgenen og at han ble funnet død kl. 12.30 og at aarsagen var ukjent. Bostedet var på Vålerenga. Jeg regner med at det kan finnes mer opplysninger i en politiprotokoll og muligens i en avis. Jeg må innrømme at når driver med slektsgransking, som hobby så gikk den spesielle hendelsen litt inn på meg, spesielt da jeg i lengre tid har forsøkt å finne dødsdato for personen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Aftenposten for dette tidsrommet ligger ute i skannet versjon på www.nb.no. Dødsfallet kan være omtalt der, de var ikke så nøye med hverken omtale av selvmord, eller identifiseringer på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Arild Vesthagen

Dette ble antakelig meldt til politiet. Arkivet til Kristiania politikammer finnes i Statsarkivet i Oslo. En person i min slekt døde i en ulykke omtrent på samme tid og jeg fant litt om dette i lensmannskontorets vaktprotokoll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Det var interessant å kunne lese i gamle aviser. Takk til begge. Jeg har samlet opp en del stoff jeg skal sjekke på Statsarkivet så da kan jeg forsøke å finne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Vil bare minne om kalenderen Jan Oldervoll laget som julegave i fjor: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebKalender.exe>http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebKalender.exeHer er det lett å få oversikt over dager og dato, og vet du om en spesiell begivenhet i historien, kan alle som vil legge inn dette i kalenderen. Ved å klikke på knappen Vis liste over alle historier dette året, fikk jeg fram denne historien fra 1901: Lenke En kan også se alle historier som er listet inn uavhengig av årstall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

(9) Først må de vel rette opp feila i Jan sin kalendar? (Eg trur kanskje Jan har undervurdert arbeidet med å lage ein slik kalendar.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Jeg regner med at det er flere enn meg som har fått nytte av innlegget med hensyn til kallendere og scannet materiale i NB. Min tippoldefar ble født den 12.12.1848 i Sandefjord og flyttet med sine foreldre til Kristiania i 1874. Han var utdannet styrmann. Hans far var sadelmagermeser ifra Svendborg i Danmark. Min tippoldefars arbeidssted var ved folketellingen i 1900 Nylands Mek. Verksted, hvor han var mekanisk arbeider(Dreier). Han etterlot seg hustru og tre hjemmeboende sønner ifra 14-20 år gamle og en gift datter, boende i Vålerenggata 21.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.